[ad_1]

سفر جوزپ بورل به ایران/ برجام/ ساماندهی استخدام کارکنان دولت/ اجلاس بریکس و... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا که برای گفتگو با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفتگو کرد.

شمخانی در این دیدار با اشاره به بدعهدی آمریکا و خروج غیر قانونی این کشور از برجام که تمام موجب افزایش بی اعتمادی مردم ایران به غرب و امریکا شد اظهار داشت: ما ضمن ان که به همه تعهداتمان در برجام عمل کردیم هیچگاه از میز مذاکره خارج نشدیم و اکنون نیز بدنبال توافقی قوی،پایدار و قابل اتکاء هستیم.

عکاسان خبری از ملاقات جوزپ بورل  با دریابان علی شمخانی عکس هایی را شکار کردند که انتشار آن سوالاتی را ایجاد کرد.

ماجرا از این قرار بود که پس از مصافحه رسمی شمخانی و بورل و قبل از آغاز رسمی گفتگوها، دیپلمات اروپایی با حضور در کنار نقشه ایران از دبیر شورای امنیت ملی کشورمان در مورد ویژگی کوه های اطراف تهران از جمله تعداد قلل مرتفع این رشته کوه ها سوالاتی را مطرح کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  با انتشار یک پیام توئیتری درباره دستاورد سفر خود به تهران از "رفع بن بست" در مذاکرات وین به عنوان دستاورد مهم سفرش خبر داد و نوشت: نتیجه مهم سفر من به ایران این است که بن بست اخیر را رفع کردیم و مذاکرات متوقف شده بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از سر گرفته خواهد شد.

همچنین شبکه قطری الجزیره به نقل از یک مسئول ایرانی اعلام کرد که احتمال دارد از سرگیری مذاکرات احیای برجام به جای وین در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام شود و قطر هم شانس بیشتر و هم تمام امکانات لازم برای میزبانی از مذاکرات احیای توافق هسته ای را دارد.

با توجه به نزدیکی روابط ایران با دو کشور قطر و عمان این گمانه در اذهان تقویت شده که احتمالا دور بعدی مذاکرات در دوحه و یا مسقط برگزار می شود و با توجه به این که مسقط  در سال ۱۳۹۰ نیز میزبان گفت وگوهای محرمانه ایران و امریکا بوده است، مذاکراتی که به نوعی زمینه ساز برگزاری مذاکرات برجام در سال ۱۳۹۲ شد، برخی از تحلیل گران معتقد بودند که احتمالا مذاکرات در مسقط برگزار می شود و یکی دیگر از دلایل این موضوع را مذاکرات تلفنی اخیر وزیران امور خارجه ایران و عمان در روز پنچ شنبه، دوم تیرماه می دانستند.

قرار است در نخستین روزهای فصل تابستان، ایران و ۱+۴ به همراه آمریکا بر سر میز مذاکرات بازگردند تا گفت وگوهایی که از زمستان متوقف شده بود را از سر بگیرند.

به گزارش ایسنا، مذاکرات وین بر سر احیای برجام که از آذرماه ۱۴۰۰ آغاز شده بود در اسفندماه ۱۴۰۰ متوقف شد. از آن زمان تاکنون رایزنی ها میان مقامات ایرانی و اتحادیه اروپا و آمریکا به طور تلفنی، تبادل پیام مستقیم و با واسطه ادامه داشته است. با این حال توقف مذاکرات مستقیم در وین احیای برجام را به حاشیه برد.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم در مسیر سفر خود به آلمان برای شرکت در نشست کشورهای عضور گروه۷ تاکید کرد که ایالات متحده کماکان به بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ معتقد است.

گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح  ساماندهی استخدام کارکنان دولت در جلسه علنی امروز مورد رسیدگی نمایندگان قرار گرفت و در نهایت  با ۱۹۶ رای موافق کلیات این طرح  به تصویب رسید.

رییس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب کلیات این طرح تاکید کرد: باتوجه به پیشنهادات زیادی که در ماده واحده این طرح وجود دارد با تصمیم هیات رئیسه مجلس این طرح به صورت دو شوری بررسی می شود و اکنون برای بررسی پیشنهادات به کمیسیون اجتماعی باز می گردد.

در جریان بررسی کلیات طرح ساماندهی کارکنان دولت جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت تاکید کرد که جزییات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت باید با نگاه جامع مورد بررسی قرار گیرد تا نتیجه آن رفع تبعیض در بخش های مختلف اداری باشد.

* گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (یک شنبه) پنجم تیر ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

اجلاس بریکس و اهمیت حضور کشورهای مختلف در آن از دیگر موضوعات خبری مورد توجه مخاطبان بود.

بریکس (BRICS) گروهی متشکل از قدرت های اقتصادی نو ظهور است که شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می شود. اکثر این کشورها در رده کشورهای اقتصادهای در حال ظهور هستند و با توجه به داشتن اقتصادهای رو به رشد و تاثیرگذار می توانند اثرات مهم منطقه ای و جهانی داشته باشند.

اهمیت حضور ایران در بریکس پلاس هم اگر از عضویت در سازمان همکاری شانگهای بیشتر نباشد، کمتر از آن نیست و زمینه ساز تحول بزرگی در استمرار، تقویت و اثرگذاری دیپلماسی اقتصادی کشورمان به عنوان یک بازیگر جدید در نظام بین الملل خواهد بود و می تواند ایران را به شریکی پایدار و قابل اتکاء جهت اتصال بریکس به گلوگاه های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی مبدل کند.

نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل در ارزیابی خود ازدعوت چین از ایران برای شرکت در اجلاس بریکس می گوید:  دعوت چین از ایران نشان دهنده این است رابطه خاصی بین دو کشور وجود دارد، از طرف دیگر چین با این کار به رقبا می فهماند که ایران همپیمان کیست. ضمن این که به ایران هم اعلام می کند که علاقه مندی خاصی برای توسعه مناسبات دارد، چین تلاش می کند ایران را وارد بازی های منطقه ای و جهانی کند، از این منظر ایران که قدرت بازیگری بالایی دارد به این شکل وارد نهادهای چند جانبه بین المللی می شود و برای ایران اهمیت دارد.

مهدی خرسند کارشناس دیگر مسائل بین الملل هم ضمن اشاره به سخنرانی رئیس جمهور در گروه بریکس، معتقد است که گروه بریکس برای مقابله با هژمونی آمریکا ایجاد شده و در این راستا در سال های گذشته به کاهش سهم دلار در مبادلات دو جانبه و چند جانبه روی آورده است.

انتهاییام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان