[ad_1]

نماینده بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی گفت که باید در زمینه وضعیت کشور در حوادث ریلی و راه آهن مشخص شود که چه جایگاهی داریم؟ آیا سوانح زیاد است؟

به گزارش ایسنا، محمدرضا صباغیان در جلسه علنی امروز (سه شنبه) با اشاره به ‫گزارش کمیسیون عمران در خصوص سانحه قطار مسافری مشهد - یزد در ‬ اخطاری به اصل ۷۶، بند ۷ اصل ۴۳ و مواد ۲۱۲ و ۲۱۴ قانون اساسی؛ گفت: یک عده عوامل انسانی را در حادثه قطار مطرح می کنند مانند راننده قطار یا نبود ناظر و یک عده عوامل فنی و علمی و عده ای دیگر عوامل اجرایی و تعارض منافع را مطرح می کنند.

وی تاکید کرد: موضوع مهمی که در این گزارش مطرح نشده و باید از رئیس کمیسیون عمران توضیحاتی بخواهیم این است که موضوع تصادفات و سوانح ریلی در دنیا به چه صورت است و ایران چه جایگاهی دارد، وضعیت حوادث ریلی در کشور چگونه است؟ اگر این حوادث بسیار است راه آهن مقصر است، در سیاستگذاری دستگاه های مذکور مقصر هستند چرا که به این موضوع توجه نشده است. فقط یک گزارش داده شده و عوامل اجرایی اعم از راننده لوکوموتیو، راننده بیل مکانیکی و یا یک سری از موارد فنی را مقصر می دانند و یا کمبود اعتبار و تجهیزات را مطرح می کنند.

وی اضافه کرد: باید وضعیت کشور در حوادث ریلی و راه آهن مشخص شود که چه جایگاهی داریم؟ آیا سوانح زیاد است؟ موضوع دیگر تعارض منافع است، راه آهن هم مقنن و قانونگذار است و آئین نامه دستورالعمل می فرستد و هم خودش اجرا می کند. بسیاری از شرکت هایی که در راه آهن کار می کنند مسئول و دست اندرکار و یا سهامدار راه آهن هستند. طبیعتا یکی از عواملی که باعث می شود نظارت درستی نباشد و این حوادث اتفاق بیفتد این است که مطالبه ای نیست. شرکت هایی که در راه آهن وجود دارند به دنبال منافع خودشان هستند، وقتی تعارض منافع باشد به تجهیزات نمی پردازند و آن را به روز نمی کنند.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان