دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لنگرود، سه روز به دستگاه های مربوطه فرصت داد رودخانه های این شهرستان را از گیاه مهاجم سنبل آبی پاکسازی کنند.

به سایت خبری تحلیلی لنگرخبر، «سنبل آبی» میهمان ناخوانده رودخانه ها و تالاب های گیلان در چند سال اخیر است که هر سال شاهد افزایش آن هستیم. 

بر اساس نظر کارشناسان محیط زیست، پس از بارش شدید باران و سیلابی شدن رودخانه های منتهی به تالاب و در نتیجه، شدت جریان آب، این گیاه از ریشه در تالاب جدا شده و با جریان آب به سمت رودخانه و دریا روانه می شود. 
سنبل آبی نوعی گیاه آبزی است که بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری می باشد و معمولا اگر خارج از محدوده ی بومی خود باشد، آن را به عنوان یک گونه مهاجم می شناسند. Eichhornia crassipes نام علمی سنبل آبی است. 

با توجه به اینکه گیلان منطقه ای گرمسیری نیست این گیاه به عنوان یک گیاه مهاجم محسوب می شود و گسترش این گیاه و پوشاندن سطح آب به وسیله آب می تواند منجر به بروز مشکلات متعددی از جمله مرگ تدریجی رودخانه ها و تالاب ها یا کم شدن میزان تنوع زیستی و مرگ آبزیان و غیره شود. 

رودخانه های شهرستان لنگرود بخصوص در مسیر منتهی رودخانه لنگرود به سمت چاف و چمخاله در طی چندین سال گذشته درگیر گیاه مهاجم سنبل آبی بوده که با توجه به اینکه در روزهای اولیه رشد این گیاه اقدام موثری انجام نشد هرساله شاهد رشد فراینده این گیاه هستیم، البته کارشناسان این حوزه معتقدند که با جمع آوری یک مرحله ای سنبل آبی، مبارزه با آن نیز تمام نمی شود و تا سه دهه نیازمند مراقبت از تالاب یا رودخانه ها است تا این گیاه نتواند به رشد خود ادامه دهد چرا که این گیاه مهاجم می تواند در در زمان یک هفته، دو برابر می شود و در مدت زمان کوتاهی سطح تالاب یا محیط آبی یا رودخانه را بپوشاند.

چند اداره و نهاد مانند آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، محیط زیست، شهرداری و غیره درخصوص مبارزه با این گیاه مهاجم وظیفه ورود برای جمع آوری سنبل آبی را دارند و نیاز است با توجه به نوع وظایفشان در کنار یکدیگر از رشد مجدد سنبل آبی جلوگیری کنند. 

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست لنگرود در گفت وگو با خبرنگار لنگرخبر با بیان اینکه در رودخانه لنگرود شاهد بیشترین تراکم وجود گیاه مهاجم سنبل آبی در مسیر پلت کله تا رادارکومه هستیم، اظهار کرد: در دیگر نقاط نیز شاهد سنبل آبی به صورت نقطه ای هستیم. 

حسین جهش با بیان اینکه بهره بردار رودخانه اداره آب منطقه است، گفت: جهاد کشاورزی نیز از آب رودخانه برای مصارف کشاورزی استفاده می کند و سنبل آبی نوعی گیاه آفت محسوب می شود که در حوزه وظایف جهاد کشاورزی است. 

وی با بیان اینکه محیط زیست نیز در راستای مبارزه با این گیاه مهاجم وارد عمل شده است، تصریح کرد: برای جمع آوری سنبل آبی پیمانکار بخش خصوصی طرف قرارداد با محیط زیست با اعتبار حدود یک صد میلیون تومانی از امروز کار خود را آغاز کرده است. 

وی با بیان اینکه اگر مبارزه با گیاه سنبل آبی از اوایل سال و با آغاز فصل گرما انجام شود در ادامه کار متولیان با حجم کمتری از این نوع گیاه مهاجم روبرو خواهد شد، افزود: برای مبارزه با این گیاه مهاجم نیازمند همکاری ادارات متولی مانند آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، شهرداری و غیره است تا سنبل آبی در زمان کوتاه تری جمع آوری شود. 

 

قربانعلی پورمسیب رئیس اداره آب منطقه ای لنگرود نیز با بیان اینکه برای مبارزه با سنبل آبی بودجه ای در اختیار محیط زیست قرار گرفته و کار جمع آوری آن از امروز آغاز شده است، اظهار کرد: برای مبارزه با محیط زیست و جمع آوری آن، آب منطقه ای هم پای کار است. 

شهرداری و شورا پای کار مبارزه با گیاه مهاجم است

نائب رئیس شورای اسلامی شهر لنگرود نیز با بیان اینکه بخشی از گیاه مهاجم سنبل آبی در حریم شهری قرار دارد، اظهار کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر چاف و چمخاله در سال های گذشته برای مبارزه و جمع آوری سنبل آبی پای کار بود و اقدامات زیادی انجام داده بود. 

مهران مهراب پور با بیان اینکه شهرداری و شورا نیز امسال پایک کار است تا این گیاه مهاجم سریعا جمع آوری شود، گفت: ریشه این گیاه سی سال می تواند به طور مداوم رشد کند لذا باید در فصول بهار و در ماه های اردیبهشت و خرداد به جمع آوری این گیاهان کمک کرد تا این گیاه زمانی برای رشد نداشته باشد. 

 

مهلت۳روزه برای جمع آوری سنبل آبی لنگرود

دادستان لنگرود نیز با تاکید بر اینکه یکی از مصادیق بارز حقوق عامه، موضوع حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب زیست محیطی از جمله نجات رودخانه های درگیر با گیاه مهاجم سنبل آبی در شهرستان لنگرود است، اظهار کرد: این مسئله تهدید جدی علیه محیط زیست است و با قاطعیت در دستورکار و پیگیری مستمر این دادستانی قرار دارد. 

سیدهاشم میرحسینی با بیان اینکه بازدید از تالاب و رودخانه های لنگرود یکی از مقاصد گردشگرانی است که به این شهرستان سفر می کنند، افزود: حفظ محیط زیست و جمع آوری و پاکسازی کامل گیاه سنبل آبی بسیار اهمیت دارد و دادستانی با قاطعیت بر آن نظارت می کند. 

به گفته وی، در صورت ترک فعل و سهل انگاری، با مسؤولانی و مدیرانی که به وظیفه خود عمل نکنند برخود قانونی خواهد شد. 

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لنگرود، سه روز به دستگاه های مربوطه فرصت داد رودخانه های این شهرستان را از گیاه مهاجم سنبل آبی پاکسازی کنند.

گیاه سنبل آبی می‌تواند تاثیراتی را بر روی سلامت افراد نیز داشته باشد و به عنوان سرطان‌زا و آلرژی‌زا شناخته می‌شود. این گیاه متاسفانه با هر محیطی تقریبا سازگاری دارد و البته با وجود قدرت این گیاه، می‌تواند حتی فلزهای سنگین مانند جیوه و سرب که به واسطه فاضلاب کارخانه‌های صنعتی به آبها وارد می‌شوند را به خود جذب نماید و به همین جهت اگر سنبل آبی در محل تجمع داشته باشد بسیار خطرناک می‌باشد و میتواند برای بروز بیماری‌های مختلف (مثل سرطان) به آن عامل مهمی به شمار رود. 

سنبل آبی برای پهنه‌های آبی گیلان به عنوان یک تهدید جدی به شمار می‌رود، سنبل آبی با نام شیطان نیلگون نیز شناخته می‌شود، متاسفانه برخی از افراد سودجو اقدام به خرید و فروش این گیاهان در سطح معابر می‌کنند.

انتهای پیام/

گزارش: محمدرضا منصفی

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان