دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات صفر تا صد وضعیت دخانیات در ایران را بررسی کرد و گفت: مصرف قلیان در افراد بالای ۱۸ سال ۲۸ درصد افزایش شده است.

به گزارش خبرنگار مهر؛ محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به وضعیت مصرف دخانیات در ایران از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ گفت: در این سال ها ۱۴.۱ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال مصرف کننده دخانیات بودند. که به تفکیک ۲۵.۸۸ درصد مردان و ۴.۴۴ درصد زنان بوده اند.

وی افزود: مصرف قلیان از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ در افراد بالای ۱۸ سال افزایش داشته است که می توان گفت در زنان ۵۷.۶ درصد و مردان ۱۷.۸ درصد افزایش داشته است.

به گفته دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات به طورکلی حدود ۲۸ درصد افزایش مصرف قلیان در گروه سنی بالای ۱۸ سال گزارش شده است.

مسجدی با بیان اینکه مصرف سیگار از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ در بین گروه سنی (بالای ۱۸ سال) به طور کلی ۷.۴۴ درصد کاهش داشته است، گفت: مصرف سیگار در زنان ۱۷.۲ درصد و مردان ۰.۵۴ درصد کاهش داشته است.

سالیانه بیش از ۶۰ هزار نفر در ایران، در اثر مصرف دخانیات جان می دهند

وی با اشاره به اپیدمی مصرف دخانیان در جهان و ایران گفت: سالیانه بیش از ۶۰ هزار نفر در ایران، در اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند که اگر روند افزایش مصرف سیگار کنترل نشود، میزان مرگ و میر در ایران در ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ هزار نفر در سال خواهد رسید.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات از مرگ سالیانه بیش از ۶۰ هزار نفر در ایران، بر اثر مصرف دخانیات خبر داد و گفت: اگر روند افزایش مصرف سیگار کنترل نشود، میزان مرگ و میر در ایران در ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ هزار نفر در سال خواهد رسید.

مسجدی به خطرات ناشی از دود حاصل از استعمال دخانیات اشاره کرد و گفت: دود دست دوم سالانه باعث بیش از ۱.۲ میلیون مرگ زودرس می شود.

به گفته وی سالانه ۶۵ هزار کودک در اثر بیماری های ناشی از دود دست دوم جان خود را از دست می دهند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات به خسارات زیست محیطی استعمال دخانیات اشاره کرد و گفت: صنایع دخانی با تولید سالانه ۸۴ مگاتن گاز گلخانه ای، باعث بر هم زدن تعادل آب و هوا در کره زمین می شوند و علاوه بر هدر دادن منابع محیط زیست به اکوسیستم آسیب می رساند.

سالانه ۶۰۰ میلیون درخت، برای تولید سیگار بریده می شوند

مسجدی از بین رفتن سالانه ۳.۵ میلیون هکتار زمین برای کشت توتون خبر داد و گفت: سالانه ۶۰۰ میلیون درخت، برای تولید سیگار بریده می شوند تا ۶ هزار میلیارد سیگار تولید شود که همین کار سبب کاهش هوای سالم می شود.

به گفته وی «ته سیگار» فراوان ترین نوع زباله های پلاستیکی در جهان است که سالانه ۷۶۷ تن زباله سمی تولید می کند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات بیان کرد: حدوده ۴.۵ تریلیون فیلتر سیگار در سال، سطح شهرها، پارک ها، سواحل و رودخانه های ما را پر می کند و باعث آلودگی آب و خاک می شود.

مسجدی با بیان اینکه ۵ درصد از کل جنگل زدایی ها در جهان به دلیل کشت توتون است، گفت: یک فرد سیگاری در صورت ترک، به طور متوسط می تواند تا ۷۴ لیتر آب در روز ذخیره کند.

وی با بیان اینکه سالانه ۲۵ میلیون تن زباله از چرخه تولید تنباکو به جا می ماند، گفت: متأسفانه در تولیدات سینمایی بخش نمایش خانگی و حتی صدا و سیما به موضوع ممنوعیت تبلیغ مصرف مواد دخانی توجهی نمی شود و به موجب این امر اکثر هنرمندان و بازیگران مشهور سیگارو قلیان را به خانه های مردم می آورند و این اصلاً کار درستی به نظر نمی رسد.

حتی در بین ورزشکاران، مصرف دخانیات مشاهده شده است

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ادامه داد: حتی در بین ورزشکاران بنام و مشهور، مصرف دخانیات مشاهده شده است که متأسفانه در سالهای اخیر به دلیل عوارض ناشی از استعمال دخانیات جان خود را از دست دادند.

مسجدی تبلیغات فروش مواد دخانی در فضای مجازی را عاملی مهم در تشویق افراد به استعمال مواد مخدر و سیگار دانست و گفت: ماده ۲ قانون جامع کنترل دخانیات، تبلیغات محصولات دخانی را ممنوع اعلام کرده و در صورت وجود این تبلیغات دستگاه های قضائی باید با آنها برخورد کنند و البته مسئولیت رسیدگی به تبلیغات اینترنتی بر عهده پلیس فتا است.

وی افزود: سال ۱۳۹۹ اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی با استناد به نامه دادستانی کل کشور اعلام کرد در صورتی که سایت یا نرم افزاری در این زمینه فعالیتی داشته باشد مسدود خواهد شد. تبلیغات فرو ش مواد دخانی در سایت های مختلف مانند فروشگاه اینترنتی ُپک، سایت اسموک مارکت وجود دارد و حتی فروش آنلاین سیگار خارجی در اینستاگرام نیز قابل مشاهده است.

سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان دود می شود

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات به عواقب اقتصادی مصرف دخانیات در ایران اشاره کرد و گفت: سالانه بالغ بر سه میلیارد پاکت سیگار با قیمت (۶ الی ۲۰۰ هزار تومان) به طور میانگین پاکتی ۲۰ هزار تومان مصرف و حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در اثر استعمال سیگار دود می شود.

مسجدی ادامه داد: بر اساس محاسبات بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی، دولت ها ۲ تا ۳ برابر این مقدار (بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان) برای درمان بیماری های ناشی از دخانیات هزینه می کنند.

وی تصریح کرد: مصرف دخانیات با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، سکته (قلبی و مغزی)، بیماری های تنفسی، سرطان و … مرتبط است که هزینه های انسانی و اقتصادی قابل توجهی به همراه دارد.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات به ابلاغیه های مقام معظم رهبری درباره سلامت اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی؛ درسیاست های کلی «سلامت» به مواردی از قبیل وضع عوارض بر محصولات، مواد و خدمات زیان آور سلامت، همچنین اولویت پیشگیری بر درمان، افزایش آگاهی، مسئولیت پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقا سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان های فرهنگی، آموزشی و رسانه ای کشور تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کردند.

مسجدی از تأثیر افزایش مالیات محصولات دخانی بر سلامت عمومی و محیط زیست جامعه گفت و بیان کرد: بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از جمله کشورهای همسایه نظیر ترکیه و پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس با افزایش مالیات بر دخانیات تا ۸۰ درصد قیمت خرده فروشی، باعث کاهش مصرف محصولات دخانی، افزایش درآمد دولت و کاهش قابل توجه مرگ و میر و بار بیماری های ناشی از آن شده اند.

ایران با نرخ ۱۵.۵ درصد مالیات، یکی از ضعیف ترین کشورهای منطقه است

وی خاطرنشان کرد: طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران با نرخ متوسط ۱۵.۵ درصد مالیات، به عنوان یکی از ضعیف ترین کشورهای منطقه رتبه بندی شده است و مقایسه ایران با سایر کشورهای منطقه در زمینه اجرای راهبردهای کلیدی کاهش تقاضای مصرف دخانیات نشان می دهد که علیرغم اقدامات قابل توجه کشورمان در حیطه های مذکور، وضعیت کشور در حوزه مالیات بر دخانیات قرمز است.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: از دولت و مجلس تقاضامندیم برابر ماده ۸ قانون جامع کنترل دخانیات، نسبت به پیشنهاد کمیسیون تلفیق که ۵۶ درصد نمایندگان به آن رأی دادند، مجدداً تجدید نظر فرمایند.

مسجدی به پیشگیری از استعمال دخانیات در دانش آموزان با اجرای طرح پاد اشاره کرد و گفت: طرح پاد (پیشگیری از استعمال دخانیات) باهدف کاهش استعمال دخانیات در بین دانش آموزان برای اولین بار در سال ۹۵ در شهرستان ورامین با همکاری جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات شروع شد. این طرح با هدف اجرا در سطح ملی، در ورامین به عنوان پایلوت در حال اجرا شد و در حال حاضر در شهرستان رباط کریم نیز در حال اجراست.

وی ادامه داد: این طرح با درگیر کردن مدرسه، والدین، دانش آموزان، مربیان، محله های اطراف مدرسه کسبه و ساکنین محل سعی در درگیر کردن کل ساکنین شهر در این طرح را دارد.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در پایان گفت: واحد فرآموز نفس پاک برای آشنایی هرچه بیشتر خردسالان با مضرات دخانیات توسط جمعیت از سال ۱۳۸۸ اجرایی شده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان