رئیس فرهنگسرای اندیشه از برگزاری یک کرسی برای گفت وگو درباره موضوع حجاب خبر داد و گفت: سعی می کنیم ادله هر دو طیف جامعه در موضوع حجاب را مورد بررسی قرار بدهیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر امین زاده مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ و رئیس فرهنگسرای اندیشه گفت: در هفته های گذشته، موضوع حجاب تبدیل به یکی از اصلی ترین سوژه های خبری، اجتماعی و فرهنگی کشور شده است. بروز برخی مناقشات در سطح جامعه و بازتاب خارج از تصور آن در فضای مجازی، موضوع حجاب را تبدیل به یکی از پربحث ترین سوژه ها کرده است، به گونه ای که حتی عده ای آن را با موضوعات سیاسی و دینی گره زدند. از سویی دیگر، رسانه های خارجی نیز تلاش کردند بر موج اجتماعی حاصل از این اتفاقات سوار شده تا بهره برداری سیاسی مطلوب خود را رقم بزنند.

وی ادامه داد: در مناقشاتی که بعضاً رخ داد، دو نوع نگاه نسبت به موضوع حجاب وجود داشت؛ عده ای معتقد بودند که حجاب، امری شخصی، خصوصی و فردی است و مداخله در آن، مداخله در حریمِ خصوصی افراد است؛ این گروه، منکر هرگونه اعمال قانون در این عرصه می شدند، اما در نقطه مقابل عده ای دیگر می گفتند از آنجا که جامعه ایرانی، پیوند خورده با آموزه های دینی بوده و سبک زندگی اسلامی در آن رواج گسترده دارد، باید در برابر گسترش بی حجابی ایستادگی کرد. این گروه معتقد بودند که موضوع بی حجابی به رواج سبک زندگی غربی می پردازد که با روح آموزه های دینی در تضاد جدی قرار دارد و حتی می تواند عواقب خطرناک بعدی را به همراه داشته باشد.

امین زاده گفت: نکته اساسی که بسیاری از دغدغه مندان ایران و انقلاب را به خود درگیر کرده این است که طرف خارجیِ غربی با سوار شدن بر موج های اجتماعی و فرهنگی این چنینی، به دنبال رقم زدن دودستگی در بین مردم، ایجاد تنش های اجتماعی و قبح زدایی از برخی موضوعات، فراتر از مقوله ححاب است. این اتفاق در حالی است که می توان این موضوع را در خود جامعه ایرانی و در بستر گفت وگو و با استنباط های عقلی حل کرد. به نظر می رسد که نهادها و دستگاه های فرهنگی نقش مهمی در این عرصه دارند اما این نقش مهم عمدتاً مورد غفلت قرار گرفته است.

وی افزود: معتقدم که در این موضوع مهم، لازم است ضمن رعایت شأن افراد و پرهیز از اقداماتی که سبب تنش شود، قوانین حاکم بر کشور و آموزه های دینی مورد توجه قرار گرفته و با اتخاذ سیاست های فرهنگی اثرگذار، به سمت اقناع جامعه در موضوع حجاب و جاری ساختن این واجب الهی حرکت کرد.

امین زاده گفت: به نظر می رسد متولیان امر فرهنگ لازم است زمینه را برای تولید فکر و علم در عرصه عفاف و حجاب و روابط زن و مرد تئوری سازی کنند و طبقه فرهیخته و کارشناسان متعهد را به تلاش و پیگیری های علمی در این عرصه ها فراخوانند تا الگوهای جامع و کاملی درباره موضوع حساسی چون عفاف و چگونگی نمایش و ارائه مسائل زنان در برنامه ها ارائه دهند و با تدوین برنامه توسعه خانواده دینی و مشخص کردن سیاست های کلان و استفاده از نظریه های ارتباطی و رسانه ای، اولویت فکری مخاطبان خود را تعیین نموده و به تدریج با ارائه آگاهی و اطلاعات نگرش آنان را تغییر دهند.

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ از برگزاری ویژه برنامه ای با محوریت حجاب خبر داد و گفت: فرهنگسرای اندیشه که رسالت خود را پرداخت به موضوعات فرهنگی روز کشور از دریچه اندیشه ورزی، گفت وگو با نخبگان و استفاده از نظرات صاحب نظران می داند، ویژه برنامه جدیدی را با محوریت موضوع حجاب برگزار خواهد کرد و در آن قصد دارد به همه ابعاد این موضوع پرداخته و به شبهاتی که در این زمینه مطرح می شود، پاسخ دقیق و متقن علمی مبتنی بر آموزه های دینی و الزامات زندگی اجتماعی دهد.

رئیس اسبق فرهنگسرای فردوس، گلستان، انقلاب، سرو و باغ موزه هنرهای ایرانی افزود: این ویژه برنامه اختصاص به برگزاری سلسله جلسات گفت وگو محور دارد که در هر کدام، موضوع حجاب از یک بُعد و جنبه مورد بررسی اساتید و صاحب نظران قرار می گیرد. گفت وگو درباره رویکردهای «فرهنگی اجتماعی»، «مطالعات زنان»، «عرفی عقلی»، «فقهی حقوقی»، «اعتقادی کلامی» از جمله مهم ترین محورهای تعریف شده در این برنامه است.

وی ادامه داد: همچنین درخدمت چهره هایی نظیر محمدصادق کوشکی، حجت الاسلام سرلک، اباالفضل اقبالی، سیدمحمد روحانی، حجت الاسلام هدایت نیا و حجت الاسلام دکتر ذوعلم، دکتر مهدی جمشیدی، دکتر محمدحسن شاهنگی و … خواهیم بود. این اساتید از صاحب نظران این عرصه بوده و با خط فکری مختلف، مقوله حجاب را مورد بررسی قرار می دهند.

امین زاده ضمن برشماری برخی از سوژه های مورد بررسی در این جلسات گفت: سعی می کنیم ادله هر دو طیف جامعه در موضوع حجاب را مورد بررسی قرار بدهیم. برهمین اساس موضوعات مهمی نظیر «ادله فقهی حکومت اسلامی در موضوع حجاب»، «بازخوانیِ انتقادی سیاست های حجاب در چهار دهه گذشته»، «رواج سبک زندگی غربی در بستر بی حجابی»، «بهره برداری های سیاسی و امنیتی از موضوع حجاب»، «تلاش دشمنان برای ایجاد شکاف اجتماعی»، «برخوردهای قهری با موضوع حجاب نظیر گشت ارشاد»، «کشف حجاب و تهاجم فرهنگی»، «دخالتِ حکومت در پوشش» و … که از جمله نقطه نظرات اساسی در گفتمان هر دو طرف است را به صورت ریشه ای مورد بررسی قرار بدهیم.

وی در پایان گفت: به زودی و در ادامه همین برنامه، جلسات مناظره بین کارشناسان و پرسش و پاسخ از سوی مخاطبان با موضوع حجاب برگزار خواهد شد که اخبار مربوط به آن متعاقباً اعلام می شود.

نخستین جلسه از این ویژه برنامه روز پنج شنبه ۱۳ مرداد ساعت ۱۴ با حضور ابوالفضل اقبالی در فرهنگسرای اندیشه برگزار می شود و جلسه دوم نیز در همان روز از ساعت ۱۶ با سخنرانی سیدمحمد روحانی برگزار می شود. از عموم شهروندان دعوت می شود تا برای پرسش و پاسخ درباره موضوع جلسه در آن حضور پیدا کنند.

هم چنین کسانی که تمایل دارند به صورت غیرحضوری شرکت کنند، می توانند با مراجعه به پیوند https://online.shahramookht.ir/ch/gapogoft وارد جلسه شوند و گزینه مهمان را انتخاب کنند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان