شاهرود- مدرس حیات وحش با بیان اینکه برای جلوگیری از انقراض یوزهای ایرانی، به سرعت باید وارد عمل شد، گفت: تلف شدن یوز جوان اثبات کم توجهی متولیان به حفاظت از این گونه نادر حیات وحش است.

امین ولیان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه برای اولین بار طرح احداث روگذرِ حیات وحش همراه فنس کشی محدوده عباس آباد-میامی در کریدور حرکتی یوزها در قالب طرح یوز ضربدر ۱۰ به دلیل وجود ۱۰ زیستگاه مستقل برای یوزها طی برهه سال ۹۵ توسط جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود مطرح شد، ابراز داشت: این پیش بینی می شد که تنها فنس کشی یا فنس کشی همراه آبراهه ها به عنوان زیرگذر (طرح انجمن یوزپلنگ ایرانی) منجر به ایزوله شدن یوزها یا اجبار آنها به تردد از نقاط دیگر و تغییر کریدورهای حرکتی به دست آمده شود.

وی با بیان اینکه این نوع فنس کشی پیچیدگی جلوگیری از تصادفات جاده ای جانور در این محدوده یعنی جاده مرگ یوزها را بسیار دشوارتر می سازد، افزود: تلف شدن توله یوز شب گذشته اثبات این گونه کم توجهی ها و نیز ندانم کاری متولیان حفاظت از یوزپلنگ آسیایی است.

این فعال محیط زیست ضمن بیان اینکه از محدوده ۴۵ کیلومتری شمال توران مماس با جاده شاهرود-مشهد ۳۰ کیلومترِ مهم تعیین و تنها ۱۲ کیلومتر برای فنس کشی انتخاب شد، ابراز داشت: از آن مقدار هم در خوش بینانه خوشبینانه ترین حالت پنج کیلومتر فنس کشی صورت گرفت، ضمن آنکه در فنس کشی اجرا شده نقص های فنی و جدی وجود دارد.

ولیان با بیان اینکه هیچ روگذری برای تردد یوزها به عنوان جانورانی مهاجر که تردد آنها بین دو زیستگاه توران و میاندشت تکرار می شود، تعبیه نشد، تصریح کرد: صرفاً آبراهه ها به عنوان زیرگذر در نظر گرفته شد که اساساً تردد یوزها به عنوان جانورانی محتاط از آنها محل تردید است.

وی ضمن بیان اینکه پیش تر از آستان قدس رضوی برای احداث سازه روگذر یوزها استمداد طلبیده بود، افزود: معتقد بودیم زائران امام رئوفی که کمی آن سوتر ضامن نجات جان آهو شدند اینک نباید موجب مرگ و انقراض یوزها شوند.

این کارشناس حیات وحش با بیان اینکه بسیاری از کشورها از جمله هلند با بیش از ۶۶ پل روگذر حیات وحش، آلمان، چک، کانادا، سنگاپور و غیره از تنوع زیستی کشورشان محافظت می کنند، ابراز داشت: ارزش یوز تلف شده صدها برابر پیروز، توله یوز در اسارت است.

ولیان ادامه داد یوزه ای در اسارت یا نیمه اسارت به دلیل آنکه هرگز در طبیعت رها نخواهند شد ارزش اکولوژیکی نداشته و نمی توانند خلأ حذف یک جانور در عرصه های طبیعی را پر کنند. لذا به جای تمرکز بر یوزه ای اسیر که صرفاً باید جمعیت پشتیبان باشند برای جلوگیری از انقراض پرسرعت یوزه ای طبیعت می طلبد که بلافاصله وارد عمل شویم.

وی با تاکید بر اینکه ممانعت از انقراض یوزها هرگز در توان سازمان محیط زیست کشور نیست، افزود: این کار تنها با عزم ملی و درک اهمیت بالای حفظ یوزها به عنوان شاهکار خلقت انجام پذیر است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان