متاورس، جهان مجازی و موازی دنیای ما

۱۴۰۱/۰۵/۲۰ ۲۰:۵۷ چاپ کد خبر: 176443

لنگرخبر

مگر می شود کسی اسم متاورس را نشنیده باشد؟ متاورس به بخش بزرگی از اخبار این روزهای همه ما تبدیل شده است. متاورس جهانی مجازی و موازی است که ممکن است بخشی اساسی از زندگی آینده ما باشد. برای همین باید به خوبی بدانیم که متاورس چیست و چگونه می توان وارد آن شد! در ادامه این مقاله همه چیز در رابطه با متاورس را خواهیم خواند.

متاورس چیست؟

متاورس فرضیه‌ای از نسل بَعدی اینترنت است که از محیط‌های مجازی سه بعدی آنلاین غیرمتمرکز و پایدار تشکیل می‌شود. این دنیای مجازی از طریق هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های واقعیت افزوده، گوشی‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی قابل دسترس خواهد بود.

متاورس موضوع جدیدی نیست ولی در چند ماه گذشته به خاطر اتفاقاتی که در این زمینه در کمپانی فیسبوک رخ داده است، خیلی خبرساز شده است. عصر متاورس آنقدر اهمیت دارد که این غول فناوری بودجه زیادی به آن اختصاص داده است. از طرفی نام هولدینگ بزرگ فناوری خود را که شامل فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ و … بود و پیش از این به نام کمپانی فیسبوک شناخته می‌شد، به “متا” تغییر داده است.

درست است که متاورس در فارسی به فراجهان ترجمه شده است، اما بهترین معادل فارسی آن عبارت “واقعیت دیجیتال جایگزین” است.

چون واقعیتی است که در دنیای دیجیتال قرار دارد و جایگزین زندگی واقعی می‌شود.

در این زمینه یک سری سوال پیش می‌آید. مثلا اینکه:

  • چه اتفاقی برای مشاغل می‌افتد؟
  • اقتصاد چه تغییری می‌کند؟
  • سبک زندگی چطور خواهد بود و چه تغییری می‌کند؟

اگر قرار است مردم در متاورس حضور داشته باشند، باید پاسخی برای این سوالات وجود داشته باشد.

متاورس مرحله جدیدی از اینترنت است که عامل ترکیب واقعیت افزوده (AR)، واقعیت توسعه‌یافته (XR) و واقعیت مجازی (VR) با دنیای فیزیکی ما خواهد بود؛ متاورس نقطه اتصال زندگی واقعی و دیجیتالی است.

قبل از بررسی پلتفرم های ورود به دنیای متا بگذارید به شما بگوییم که این اصطلاح برای اولین بار توسط چه کسی ابداع شد، دنیای متاورس چیست و چه کارهایی می‌توان در آن انجام داد.

می دانید که این اصطلاح برای اولین بار توسط چه کسی ابداع شد؟ اصلا تاریخچه متاورس از کی آغاز شد؟ 

نیل استفنسون (Neal Stephenson) برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ در کتاب علمی تخیلی Snow Crash این کلمه را به کار برد. بعدها حضور افراد در بازی‌های مبتنی بر آواتار و اخیرا حضور برندهایی مثل نایکی، پوما و فیسبوک در دنیای جدید متاورس اهمیت این فضا را بیشتر کرده است. تا آنجایی که حتی فیسبوک نام کمپانی خود را به “Meta” تغییر می‌دهد.

دنیای متاورس چیست و چگونه دنیایی است؟

متاورس در ساده‌ترین تعریف، دنیایی مجازی موازی با دنیای فیزیکی و واقعی است. اصلا نیازی نیست به چیزی پیچیده فکر کنید. فقط تصور کنید که مثلا در بازی‌های سه بعدی حضور دارید و به جای اینکه از دکمه برای دست زدن و ضربه زدن به چیزی استفاده کنید، دست خودتان را به آن‌ می‌زنید.

فعلا در فضای سه بعدی فقط حس‌های بینایی و شنوایی درگیر هستند ولی ممکن است سایر حس‌ها هم درگیر شوند. مثلا لامسه و بویایی. اینجا است که همه چیز خیلی هیجان‌انگیزتر می‌شود.

متیو بال در نام بردن ویژگی‌های این جهان، صحبت خود را با تداوم متاورس آغاز می‌کند:

این جهان هرگز “تنظیم مجدد” یا “مکث” یا “پایان” ندارد؛ فقط به طور نامحدود ادامه پیدا می‌کند. و با “طیف فوق‌العاده گسترده‌ای از مشارکت‌کنندگان” به پایان می‌رسد.

یعنی ایده متاورس چیزی فراتر از ایجاد صفحات استاتیک دو بعدی یا سه بعدی است. این دنیای دیجیتال می‌تواند به عنوان یک بازی ویدیویی، یک فضای اجتماعی یا حتی یک فروشگاه ساخته شود. می‌توانید یک مهمانی مجازی را در آن میزبانی کنید، کالاهای مختلف را بخرید و بفروشید، با دیگران ملاقات کنید، کار کنید یا فقط تعامل اجتماعی داشته باشید.

انتخاب این موارد به هدف و خلاقیت شما بستگی دارد. به همین دلیل است که بازاریابی در متاورس یک پتانسیل عظیم برای برندها است. چون امکانات بی شماری در آن وجود دارد.

برای اینکه درک بهتری از این فضا داشته باشید، باید حداقل یک بار تکنولوژی‌های واقعیت مجازی (AR) و واقعیت افزوده (AR) را تجربه کنید.

  •  AR یا واقعیت افزوده دنیای دیجیتال و فیزیکی را در هم می‌آمیزد.
  • و VR یا واقعیت مجازی فراتر از واقعیت افزوده است و یک محیط کاملا مجازی ایجاد می‌کند که از طریق دستگاه‌های خاص قابل دسترسی است.

Metaverse ترکیبی از عناصر چندگانه فناوری – از جمله واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ویدئو – است که در آن کاربران در یک جهان دیجیتال “زندگی می‌کنند”. فوربس در پاسخ با اینکه دنیای متاورس چیست؟ آن را به عنوان برخورد بین دنیای فیزیکی و دیجیتال تعریف کرده است. زمانی که VR و AR شکاف بین دنیای فیزیکی و مجازی را برای تعاملات صمیمانه پر می‌کنند.

در چنین محیط‌های مبتنی بر بلاک چین، کاربران می‌توانند زمین مجازی و سایر دارایی‌های دیجیتالی مانند لباس برای آواتارها را در قالب یک دارایی رمزنگاری به نام توکن غیرقابل تعویض (NFT) خریداری کنند.برندها از فضای متاورس برای تعامل بیشتر با مخاطبین و مشتریان استفاده می‌کنند. تبلیغ برندها در Metaverse از طریق بیلبوردهای مجازی، میزبانی رویدادهای تحت حمایت مالی مجازی، و حتی ارائه محصولات مجازی در مراکز خرید مجازی است.

فروش برخی از محصولات مجازی به صورت Non-Fungible Token است. یعنی یک محصول مجازی به طور انحصاری طراحی شده و به صورت توکن NFT به یک شخص خاص فروخته می‌شود. برخی از محصولات مجازی انحصاری و برخی غیرانحصاری است.

پلتفرم‌های موجود برای ورود به دنیای متاورس چیست

همه از وقتی که خبرهای خرید زمین در دیسنترالند یا تغییر نام فیسبوک به متا را شنیده‌اند، مدام می‌پرسند که چگونه وارد متاورس شویم یا وارد شدن به دنیای متاورس به چه ابزارها و تجهیزاتی نیاز دارد.

بزرگ‌ترین فضاهای متاورسی که تاکنون برای بازاریابی دیجیتال ایجاد شده است، شامل Fortnite و Roblox است. چنین فضاهایی این فرصت را به برندها داده‌اند تا محصولات خود را به گونه‌ای تبلیغ کنند که شاید در دنیای واقعی امکان پذیر نبود.

مثلا برند اسکیت‌برد Vans یک پارک مجازی مخصوص اسکیت‌سواری‌ در metaverse roblox ایجاد کرده است که به بازیکنان خود اجازه می‌دهد در آن بازی کنند، امتیاز جمع کنند و از آیتم‌های موجود در فروشگاه مجازی آن برای شخصی‌سازی آواتارهای خود استفاده کنند. این پارک تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۸ میلیون بازدیدکننده داشته است.

برند گوچی نیز چنین تجربه‌ای را رقم زده است. Gucci باغ گوچی را در همین پلتفرم افتتاح کرده است؛ یک فضای مکمل مجازی برای تجربه دنیای واقعی که قبلا در فلورانس ایتالیا ساخته شده بود. همچنین یک جفت کفش ورزشی دیجیتال انحصاری توسط مدیر خلاق گوچی، الساندرو میکله – به نام Gucci Virtual 25 – طراحی شده است که می‌توان آن را در برنامه‌هایی مانند Roblox و VRChat پوشید.

خیلی عجیب است نه؟ من شخصا با شنیدن این خبرها به یاد سریال معروف نتفلیکس، آینه سیاه یا Black mirror افتادم. این سریال که در مورد آینده و تاثیر تکنولوژی‌های پیشرفته بر زندگی شخصی و اجتماعی افراد است، نمونه‌هایی از آینده متاورس را از اهمیت آواتار افراد گرفته تا حضور در بازی‌ها و برنامه‌های مجازی مختلف به تصویر کشیده است.

حال که تا حدودی متوجه شده‌اید که متاورس چیست و دنیای آن چگونه است به چگونگی سرمایه گذاری در متاورس می‌پردازیم.

آیا همه ظرفیت استفاده از دنیای متاورس را دارند؟

یک لحظه به این موضوع فکر کنید. دنیایی که همه چیز در آن شکلی مصنوعی و آواتاری دارد. فیلم سینمایی تهران ۱۵۰۰ را به یاد دارید؟ همان فیلمی که تهران را در ۱۰۰ سال آینده نشان می‌داد. خیلی از چیزها حتی درختان هم آواتار بودند. اما متاورس ۱۰۰% مجازی است! هیچ چیز واقعی وجود ندارد.

آیا می‌توانید چنین چیزی را قبول کنید؟ برخی این را یک ماجراجویی می‌دانند و برخی هم کمی از آن می‌ترسند. ممکن است مثل اعتیادی که به شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده‌ایم، به متاورس هم معتاد شویم و شبانه‌روز عینک های متاورس را به چشم داشته باشیم! آن وقت است که داد اطرافیانمان را در می‌آوریم!

حضور در این دنیا برای مدت طولانی خسته‌کننده است و حتی ممکن است عواقبی داشته باشد که هنوز کسی از آن باخبر نیست. مشکلاتی مثل سردرد ناشی از عینک AR به مدت طولانی، جامعه‌گریزی و دوری از افراد واقعی، مسائلی است که الان به ذهن می‌رسد.

اما اصلا نباید منکر اهمیت دنیای متاورس و تاثیر آن در پیشرفت بیزنس‌ها و برندها شد. شاید هم این فضا آنقدر پیشرفت کند که اصلا نیازی به عینک‌های AR برای ورود به آن نداشته باشیم. با یک تراشه کوچک یا قرص ریز که روی شقیقه مان قرار می‌دهیم، وارد این دنیا شویم. مثل آن قسمتی از سریال بلک میرر که وارد دنیای بازی می‌شدند و می‌توانستند حضوری کاملا واقعی در سفینه فضایی در کهکشان داشته باشند.

از طرف دیگر نباید تصور کنیم که با حضور قدرتمند وب ۳، وب ۲ از دایره خارج می‌شود. هنوز هم مردم در دنیای واقعی در حال زندگی هستند، از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، اسنپ می‌گیرند، از آنلاین شاپ‌ها خرید می‌کنند و پول واقعی رد و بدل می‌کنند.

بهترین راه آموزش متاورس

تا اینجا دانش خوبی را در خصوص متاورس و دنیای شگفت‌انگیز آن به دست آورده‌اید. اصطلاحی که امروزه جایگزین بحث‌های داغ بیت کوین و رمز ارزها شده است. دنیایی غیر واقعی، مجازی و سه بعدی که با زدن عینک VR می‌توان به آن وارد شد.

اما سرعت پیشرفت تکنولوژی های مربوط به متاورس آنقدر زیاد است که نباید به فهم همین چند اصطلاح قانع شد. باید هر روز خود را در معرض اصطلاحات جدید قرار داد و آموزش های جدید را کسب کرد. آموزش رایگان متاورس بسیاری وجود دارد که شما را در جریان یادگیری قرار می‌دهد. آژانس دیجیتال مارکتینگ عظیم مدیا نیز مقاله‌ها و وبینارهای رایگان مختلفی را برگزار کرده است که با جست و جوی “متاورس عظیم مدیا” در گوگل می‌توانید به تمامی این آموزش‌ها دست پیدا کنید.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : متاورس

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان