به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان بیش از ۲۵۰ نانوایی متخلف که بیشتر آنها تعطیلی خودسرانه داشتند به تعزیرات معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سعید شفیعی ثابت: نان یکی از کالای اساسی سبد غذایی مردم است که هیچگاه از سبد غذایی شهروندان حذف نشده نمی شود، ولی تعطیلی گاه و بیگاه نانوایی ها مردم را در تهیه نان مورد نیاز خود با مشکل مواجه کرده است.

بعد از آزادسازی قیمت آرد صنعتی بخش قابل توجه ای از خریداران و مشتریان نان حجیم به نان سنتی روی آورده و صف های نانوایی ها بیش از بیش شد و قاچاق آرد از نانوایی های صنعتی و سنتی به طور کاملا چشمگیری افزایش یافت.

آغاز ماه محرم و تعطیلی های موجود در این ماه بهانه ای شد برای تعطیلی برخی از نانوایی ها در استان گیلان و این تعطیلی ها به حدی قابل مشاهده بود که متولیان امر چاره ای جز تأیید آن نداشتند.

بیش از آغاز ماه محرم، فرماندار شهرستان رشت از تأمین و توزیع آرد به نانوایی های رشت با توجه به تعطیلات ماه محرم خبر داده و از نانوایی ها خواسته بود تا به هیچ عنوان واحد نانوایی خود را تعطیلی نکنند.

ولی این مهم نه تنها موررد توجه واحدهای نانوایی قرار نگرفت بلکه با تعطیلی برخی از واحدهای نانوایی، مردم در تهیه نان با معضل بزرگی مواجه شدند که باعث گلایه شدید شهروندان شد.

یکی از اهالی شهر رشت می گوید، در یکی از مناطق این شهر و در ایام تعطیل از چنج نانوایی تنها یک نانوایی سنگک باز بوده است که جوابگوی نیاز مردن نبوده است.

یکی از اهالی منطقه یخسازی رشت می گوید که در روز عاشورا فقط یک نانوایی منطقه فعال بوده و همان هم به دلیل و به بهانه نداشتن آرد تعطیل کرده است در حالی خودم شاهد بودم در چند روز گذشته سهمیه آرد خود را تحویل گرفته بود.

در حالی برخی از نانوایی ها از کمبود توزیع آرد گلایه دارند که به گفته فرزاد اسدی مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان گیلان، در ماه محرم چهار هزار سهمیه آرد فوق العاده در بین نانوایی ها توزیع شده است که مشکلی در ایام تعطیل نداشته باشند.

همچنین بررسی میزان ذخیره گندم در استان گیلان نیز حاکی از وضعیت مطلوب آن دارد؛ صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت وگو با خبرنگار فارس گفته است: حدود ۹۸ هزار تن گندم حداقل برای سه ماه آینده در سیلوی سراوان و کارخانجات آرد استان ذخیره سازی شده است.

به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان بهبود کیفیت پخت نان و همچنین عدم تعطیلی واحدهای نانوایی مورد انتظار مردم است و در این راستا نظارت و بازرسی مستمر از طریق بازرسین جهادکشاورزی بر عملکرد نانوایی های سطح استان انجام می شود.

صالح محمدی می گوید بر اساس وظایف در قالب کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی بالغ بر ۸۵۶ فقره بازرسی توسط بازرسین جهاد از نانوایی ها در ۱۷ شهرستان انجام شده که بیش از ۲۵۰ نانوایی متخلف که بیشتر آنها تعطیلی خودسرانه داشتند به تعزیرات معرفی شدند.

طبق گفته های رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان واحد های نانوایی موظف هستند بر اساس ساعات پخت نان که از طرف اتحادیه نانوایان به آن ها اعلام شده نسبت به پخت نان اقدام و با بازرسان همکاری لازم را داشته باشند و در صورت رعایت نکردن شیوه نامه های صنفی و بهداشتی، عرضه خارج از شبکه آرد و نان با خبازان متخلف برخورد خواهد شد.

بی شک بازرسی های مداوم سازمان جهاد کشاورزی از نانوایی های سطح استان گیلان می تواند کارکرد مهمی در عدم تعطیلی بی وقت نانوایی ها و همچنین توزیع عادلانه آرد داشته باشد، ولی لازمه انجام این مهم همکاری فرمانداران تمامی شهرستان های گیلان با متولیان امر است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان