مدیر عامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه ۸۱۲ هزار نفر در حاشیه شهر ها بیمه رایگان شدند گفت: در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۶ میلیون نفر تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی ناصحی در نشست خبری روز یکشنبه گفت: یکی از ارکان جامعه سلامت است که در کنار امنیت قرار دارد که خبرنگاران می توانند در این زمینه کمک کننده باشند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: با توجه محدودیت منابع در همه کشورها و ایران بیمه سلامت کار مهمی را در تأمین سلامت آحاد جامعه بر عهده دارد بخصوص ۳ دهک پایین جامعه روستاییان و عشایر و …بیمه همگانی که در این خصوص اقدام می شود.

ناصحی اظهار داشت: ۵ صندوق تحت پوشش بیمه سلامت است و ۲۰ هزار میلیارد تومان کمتر از هزینه ها ارائه خدمت می کنیم البته کمبودهایی داریم که در صدد رفع آن هستیم.

وی گفت: از سال گذشته تا کنون ۸۱۲ هزار در حاشیه شهرها بیمه رایگان شدند و همچنین بیمه رایگان ۳ دهک جامعه با ۶ هزار میلیارد تومان که در حال تخصیص است انجام شده است و در سال ۱۴۰۱، در مجموع ۶ میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

وی افزود: صندوق بیمه همگانی بیشتر در بخش های دولتی کاربرد دارد و ۹۰ درصد هزینه بستری و ۷۰ درصد هزینه سرپایی تأمین می شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه در بحث خدمات، خدمات ما افزایش یافته و داروهای بیشتری تحت پوشش بیمه قرار گرفتند گفت: از ۳۶۶ قلم دارو با پرداخت ما به التفاوت ارز، مابقی مراحل قانونی برای پرداخت ها در حال انجام است و در فاز اول ۲۷ قلم دارو به محض ابلاغ اجرایی خواهد شد که داروهای بسیار مهمی در بیماری های زمینه ای از جمله دیابت هستند.

وی افزود: برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هزینه بستری را به صفر رساندیم و آنها در مراجعه به مراکز دولتی هیچ هزینه بستری پرداخت نمی کنند و در بخش سرپایی هم ۱۵ درصد کاهش پرداختی داشتند. در بخش فیزیوتراپی سقف خدمات و ریالی برداشته شده است. در داروخانه ها سقف ریالی را برداشتیم تا با اجرای طرح دارویاری دچار مشکل نشوند.

ناصحی به طرح دارویار اشاره کرد و گفت: در این طرح بیمه سلامت در کنار ارکان های دیگر مشارکت دارد و مابه التفاوت ارز پرداخت شده است و نباید افزایش قیمت در دارو داشته باشیم و اگر شود تخلف رخ داده و باید اطلاع داده شود.

به گفته وی، مردم موارد تخلف را به شماره ۱۶۶۶ گزارش دهند. نه در داروهای بدون نسخه و نه سایر داروها نباید افزایش قیمت داشته باشیم. تفاوت قیمت ها جبران شده است. حتی با پوشش بیشتر برخی داروهای داخلی، دارویی را تحت پوشش بردیم که ۵۰ درصد بازار تقاضا داشت پس قیمت برخی داروها حتی کمتر هم خواهد شد و در نتیجه دارویی که عرضه می شود قیمت پایین تری خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: در طرح دارویار به مرور ۳۶۶ قلم دارو که نسبتاً کم عارضه و جدید هستند تحت پوشش بیمه قرار می گیرند و با داروهای قبلی که کم اثر بودند جایگزین می شوند.

وی به منابع طرح دارویار اشاره کرد و افزود: ۴ هزار میلیارد تومان برای شروع طرح به سازمان های بیمه گر اختصاص یافته که ۱,۳۰۰ میلیارد تومان به بیمه سلامت و ۲,۵۰۰ میلیارد تومان به تأمین اجتماعی و مابقی اعتبار نیز به بیمه نیروهای مسلح پرداخت شده است.

ناصحی گفت: کل بودجه طرح دارویار ۷۳ میلیارد تومان بوده که برای آغاز طرح ۱ میلیارد دلار داده شده است و مابقی بودجه براساس عملکرد به بیمه ها اختصاص داده می شود.

وی در خصوص پرداخت مطالبات مراکز درمانی افزود: پرداختیهای ما به روز است و مطالبات مؤسسات خصوصی تا پایان خرداد پرداخت شده و تمام هزینه های نسخه نویسی الکترونیک و دارویار تا پایان تیرماه پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۸ ماه است که پرداخت های ما به مراکز دولتی و خصوصی به روز شده است، گفت: در سال جاری بدهی به مراکز نداریم و خدمات به بیماران اوتیسم بیشتر شده است.

به گفته وی، با اقدامات انجام شده توانستیم ۳ هزار میلیارد تومان از زیان انباشته خود را کم کنیم و بدهی که از سال ۹۶ داشتیم پرداخت کردیم و هم اکنون به مؤسسات بدهی نداریم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: براساس قانون اجازه نداریم از اعتبار طرح دارویار برای تأمین داروی سایر بیماران خاص استفاده کنیم.

وی در خصوص هزینه درمان ناباروری به خبرنگار مهر گفت: در بخش دولتی هزینه های ناباروری پوشش ۹۰ درصدی داده می شود و در بخش خصوصی نیز ۹۰ درصد تعرفه بخش دولتی پرداخت می شود که فاصله ای ایجاد کرده و پرداختی مردم بیشتر شده و کمتر استقبال می شود به همین دلیل تلاش ما این بود که ۷۰ درصد هزینه های بخش خصوصی پرداخت شود که هنوز این موضوع محقق نشده است.

وی گفت: براساس اعتباری که سازمان برنامه و بودجه به ما تخصیص داده، از ابتدای سال تاکنون ۱۷۷ میلیارد تومان در بخش ناباروری بیمه سلامت هزینه شده است.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت افزود: کل اعتبار امسال برای درمان ناباروری ۷۵۰ میلیارد تومان است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان