بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه سامانه بارشی و گردوخاک در مناطق شرق،جنوب و جنوب شرق کشور خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، سامانه اولی که کشور را دربرمی گیرد، رشد ابرهای همرفتی (بویژه در ساعات بعدازظهر) و فعالیت سامانه بارشی است.

بر اساس این گزارش، از روز یکشنبه ۲۳ مرداد تا روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه، مناطق درگیر با این سامانه شرق و جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شرق و شمال و غرب هرمزگان و جنوب فارس خواهد بود. به همین منظور برای این مناطق هشدار سطح زرد صادر شده است.

به موجب این سامانه احتمال صاعقه، احتمال آب گرفتگی معابر و جاری شدن روان آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه های فصلی، احتمال شکستن درختان کهن سال، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال تأخیر در پرواز وجود خواهد داشت.

باتوجه به اعلام سازمان هواشناسی احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل ها از جمله توصیه هایی است که در این مناطق نیاز به توجه بیشتر است.

سامانه دومی که بخشی از مناطق کشور را دربرمی گیرد، باد و گردوخاک است که در روز یکشنبه و دوشنبه مناطق شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، شرق و جنوب خراسان رضوی، ایلام و غرب استان های خوزستان، کرمانشاه و لرستان، در روز سه شنبه مناطق شمال سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، شرق کرمان، خراسان جنوبی، شرق سمنان، جنوب تهران، ایلام و غرب استان های خوزستان و لرستان و در روز چهارشنبه مناطق شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، جنوب و شرق سمنان، خوزستان، ایلام و جنوب کرمان را دربرمی گیرد.

احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه های موقت و احتمال شکستن درختان کهن سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تأسیسات حساس به گردوغبار برای این استان ها وجود دارد.

توصیه های این سازمان برای این روزها عدم حضور افراد در فضای باز، بویژه اشخاص آسیب پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان ها نیمه کاره و استحکام سازه های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه ها است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان