اصفهان- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: یک درصد از تالاب بین المللی گاوخونی با سیلاب های هفت مرداد ورزنه آب گرفت.

منصور شیشه فروش در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با سیلاب های هفتم مرداد ورزنه یک درصد تالاب بین المللی گاوخونی آب گرفت و به دلیل اینکه خیلی تشنه بود سیلاب سریع جذب و خشک شد و اکنون اثری از آب در بستر تالاب نیست.

وی اضافه کرد: کماکان ۹۸ درصد تالاب گاوخونی خشک است و تنها ۲ درصد آن رطوبت دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اهمیت وجود ارزشمند تالاب بین المللی گاوخونی برای استان و کشور و کارکردهای اکوسیستمی این عرصه ۴۷ هزار هکتاری در شرق اصفهان، افرود: گاوخونی در گذشته سالانه میزبان ۱۵۰ هزار بال انواع پرنده بود در حالی که بر اساس آخرین سرشماری سالانه کمتر از ۷۰۰ پرنده مهاجر در این تالاب مشاهده می شود.

شیشه فروش، حفظ تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی، فرصت های ارزشمند گردشگری و حفظ ارزش های تاریخی، تعدیل آب و هوای منطقه و کنترل سیلاب و پالایش آلاینده ها و تصفیه پساب را از جمله کارکردهای ارزشمند تالاب برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر تالاب گاوخونی احیا شود از حرکت تپه های ماسه ای و بیابان زایی پیشگیری و از منابع آب و خاک حفاظت می کند.

به گفته وی تداوم خشکی تالاب بین المللی گاوخونی این عرصه عظیم را به کانون گردوغبار تبدیل می کند که ریزگردهای آن دستکم پنج استان کشور را در بر می گیرد و به شور شدن آب منطقه، نبود کیفیت و کمیت منابع آب، تشدید فرونشست و افزایش کانون های ریزگرد می انجامد.

سازمان محیط زیست کشور در راستای قانون برای نجات گاوخونی اقدام کند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: لازم است سازمان حفاظت محیط زیست کشور مطابق طرح اکوسیستم های تالابی و نیز در راستای اجرای قانون حفاظت از تالاب ها و رودخانه های در معرض خطر با همکاری وزارت نیرو نسبت به احیای تالاب گاوخونی و احیای حقابه آن اقدام کند.

شیشه فروش با اشاره به اینکه طرح احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی در کارگروه سازگاری با کم آبی استان تصویب شده، ابراز داشت: وزارت نیرو باید به اجرای طرح های تأمین آب برای حوضه زاینده رود برای جلوگیری از تشدید شرایط گردوغبار و فرونشست کمک کند.

وی افزود: وزارت نیرو و سارمان محیط زیست باید در راستای ساماندهی رودخانه زاینده رود، احیای تالاب گاوخونی و جلوگیری از بیابان زایی اقدام کنند زیرا تداوم شرایط موجود، افزایش روزهای آلوده و تشدید فرونشست زمین است.

۷۳ روز هوای آلوده سهم اصفهان تا نیمه مرداد ۱۴۰۱

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، کلانشهر اصفهان از ابتدای سال جاری تا نیمه مرداد ماه، بدون داشتن یک روز هوای پاک، ۶۹ روز هوای قابل قبول و ۷۳ روز هوای آلوده داشته که دلیل عمده آن فعال شدن کانون های گردو غبار است.

شیشه فروش با بیان اینکه خسارات ناشی از فعالیت کانون های فرسایش بادی به استان اصفهان سالانه بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان است، افزود: طبق مطالعات انجام شده، به واسطه خشکی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی و همچنین کشت نشدن اراضی کشاورزی، افزایش دما و خشکی هوا، کانون های نقطه ای در مسیر زاینده رود شکل گرفته که با اندک وزش بادی گردوخاک از مزارع کشاورزی برمی خیزد و در هوا منتشر می شود.

وی با بیان اینکه علت عمده افزایش روزهای آلوده در نیمه اول سال گردوغبار و نیمه دوم سال خودروها و صنایع آلاینده است، اظهار داشت: اصفهان همچنین به دلیل داشتن مرزهای مشترک بیابانی با استان های یزد، سمنان، قم و خراسان جنوبی و نیز فعال شدن کانون های شمال کشور عراق تحت تأثیر گردوغبار است.

نیاز به اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی برای جلوگیری از بیابان زایی در اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: برای اجرای طرح های بیابان زدایی استان که مطالعات آن انجام شده، ضرورت دارد سازمان منابع طبیعی کشور ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار بدهد.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: دومین راهکار احیای رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی است تا منابع آبی با هدف پیشگیری از فرونشست زمین و آسیب گردوغبار تغذیه شود که رودخانه زاینده رود نقش مؤثری در این زمینه دارد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان