به گزارش لنگرخبر به نقل از ایرنا، مردم و مسئولان سیرجان در استان کرمان مراسم نکوداشت پزشکی را برگزار کردند که اهل شمال کشور بود و سال های مهم عمرش را تا زمان مرگ در این شهرستان خدمات بی دریغ درمانی و خیرخواهانه ارائه کرد.

اینکه چطور باوجود آنکه ۳۲ سال از درگذشت این پزشک می گذرد هنوز مردم یاد این پزشک را گرامی می دارند خود حدیث مفصلی است که می تواند برای خیلی از ما چه پزشک باشیم چه در هر شغل دیگری سرمشق باشد؛ این پزشک دنبال ثروت اندوزی شخصی نبود و مبنای فعالیت هایش کمک به مردم بویژه نیازمندان بود و هر چقدر سال هم که بگذرد نام دکتر حاج علی حاج صادقی در طول تاریخ بر زبان ها جاری و ساری خواهد بود.

هنوز مردم از این پزشک به نیکی یاد می کنند و بخشی از خانه اش که به ثبت ملی رسیده نیز قرار است به موزه تبدیل شود؛ این پزشک اهل لنگرود استان گیلان بود که سال ۱۳۳۱ برای خدمت به مناطق محروم اعزام می شود و تا سال ۱۳۶۹ که زمان مرگ وی بوده در سیرجان کار و زندگی می کند.

امام جمعه سیرجان روز یکشنبه در آیین بزرگداشت دکتر حاج علی حاج صادقی در خانه این خیر افزود: امیدواریم این مراسم بتواند یادآور نهادینه شدن صفات و خصوصیات این شخصیت در جامعه پزشکی باشد و نه تنها جامعه پزشکان بلکه هر کس بتواند رسالت وجودی خود را که همانا توجه و عمل به ذخیره آخرت است کسب کند و  همچون ایشان نام نیکش باقی بماند.

حجت‌الاسلام سیدمحمود حسینی خاطرنشان کرد : اگر این دل بریدن از تعلقات دنیا بر هر قشر و انسانی حاکم شود، همه مشکلات جامعه حل می‌شود.

وی ادامه داد: کسانی همانند مرحوم دکتر صادقی بذر خوبی و خیرات را در جامعه می‌افشانند که همان باقیات‌ صالحاتی است که خداوند به آن اشاره دارد.

مدیر عامل مجمع خیرین سلامت سیرجان نیز در این آیین گفت: بانیان خیر همیشه خدمات و برکاتشان برای مردم ساری و جاری است و نظیر دکتر صادقی یاد و خاطره شان همیشه برای مردم می‌ماند.

یدالله قربانی افزود : ۳۲ سال است که این پزشک حاذق در بین ما نیست و اگر امروز به مردم مراجعه کنی نامش هنوز زنده و یادش جاویدان است،هنوز بیمارستانش به مردم خدمت می‌دهد و دکتر صادقی با گذشت زمان فراموش نمی‌شود

وی گفت: منزل مرحوم دکتر صادقی ثبت ملی شده و بازسازی و مرمت این اثر تاریخی به پایان رسیده است؛ این محل با نام و یاد وی به عنوان یک مرکز درمانی فعالیت خود را انجام خواهد داد و باید یاد آور شد که  در سیرجان کسی نیست که دکتر صادقی را دوست نداشته باشد و نامش را بر زبان نیاورد.

خدمات پزشک شمالی در سیرجان خاک نمی‌گیرد

وقف مردم

یکی از پزشکان قدیمی سیرجان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه دکتر حاج صادقی  فردی فوق‌العاده معتقد و دین‌داربود گفت: وقتی که دکتر در سال ۱۳۶۹ دار فانی را وداع گفت، مراسم تشییع پیکری برای او برپا شد که مردم از اقصی نقاط سیرجان و کرمان برای مراسم آمدند  و پس از تشییع بی نظیر وی در محوطه بیمارستان امام رضا (ع) سیرجان به خاک سپرده شد.

دکتر هوشنگ سهیلی افزود: مرحوم صادقی ۲۴ ساعته مشغول خدمت‌رسانی به مردم بود و از بیماران بویژه فقرا و مستمندان هزینه‌ای دریافت نمی‌کرد؛ هرآنچه به دست ‌می آورد وقف آستان قدس رضوی می‌کرد و دربیش از ۴۵ سال پیش، بیمارستانی با نام حضرت امام رضا (ع) در محله جنوبی و فقیرنشین سیرجان در بدرآباد احداث کرد که هنوز هم این بیمارستان پس از بازسازی و ایجاد بخش‌های مورد نیاز مردم را ارائه می‌دهد.

در ادامه این مراسم برخی شرکت کنندگان خاطراتی از زندگی مرحوم دکتر صادقی از جمله ساده زیستی و پرهیز از تعلقات دنیا، پرستاری و حضور بر بالین مستمندان و فقرای بیمار، پرداخت هزینه دارو و بیمارستان آنان و نیز استمرار بر زهد و عبادت در طول دوران زندگی را به عنوان صفات این پزشک حاذق عنوان کردند.

در پایان این مراسم که با برنامه های فرهنگی همراه بود از جامعه پزشکی و تعدادی از خیران سلامت سیرجان تجلیل شد.

حاج‌صادقی در سال ۱۳۰۱ شمسی در شهرستان لنگرود در خانواده‌ای متدین و مبارز به دنیا آمد و در دانشکده پزشکی تهران در سال ۱۳۲۹ فارغ‌التحصیل شد که پس از خدمت مقدس سربازی با قصد خدمت به محرومان در شهر سیرجان ساکن شد و با توجه به شغل پزشکی و اخلاق خوب، مردم شیفته‌اش بودند و تا آخر عمر نیز در سیرجان ماند.

خدمات پزشک شمالی در سیرجان خاک نمی‌گیرد

وی پس از ۳۸ سال خدمت به مردم سیرجان و ساخت بیمارستان امام رضا (ع) در منطقه فقیرنشین این شهر یعنی بدرآباد، در هشتم اردیبهشت ۱۳۶۹ به علت ناراحتی قلبی دار فانی را وداع گفت و در محوطه بیمارستانی که خود ساخته بود به خاک سپرده شد.

خاطرات زیادی از این پزشک یاد شده؛ همچنین کتابی با عنوان قلبی دریایی در عطشان کویر منتشر شده که در وصف شخصیت و عملکرد وی در زندگی می پردازد؛ دستیگری از بیماران مستمند و انجام امور خیر از جمله ویژگی های بارز وی خوانده می شود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان