رشت- سنبل آبی تابستان امسال در سایه بی توجهی مسئولان و نبود اقدام مناسب بیش از هر زمان دیگری در تالاب انزلی دامن گسترانده و نفس تنگ تالاب و زیستمندانش را تنگ تر کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مریم ساحلی: حکایت رنجوری تالاب انزلی کلافی پیچ در پیچ است که سالهاست رنگ التیام به خود ندیده است. «برای خنثی کردن نقشه سوداگران، تلاش کنید بخش آسیب دیده تالاب انزلی در حد امکان احیا شده و به حالت قبل بازگردد.» این سخن رئیس جمهور است که متعاقب آتش سوزی های اخیر در نیزارهای تالاب انزلی روز ۱۳ شهریور در نشست هیئت دولت بیان شده است.

و اما روز ۱۵ شهریور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در نشست کمیته احیای تالاب انزلی با بیان اینکه دیدگاه دولت نسبت به تالاب انزلی ملی است، اعلام کرد: «اجازه نمی دهیم تالاب انزلی به دریاچه ارومیه دیگری تبدیل شود.»

استاندار گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه گردشگران به جای تماشای لاله تالابی، سنبل آبی را می بینند، اظهار کرد: «ما وارث کارشناسی غلط گذشتگان هستیم و در تالاب حتی آب راهی که بتوانیم از آنجا عبور کنیم وجود ندارد.»

واقعیت این است که ساده ترین و واضح ترین نشان از کم توجهی متولیان ذی ربط در خصوص نجات تالاب انزلی، اوضاع و احوال گسترش گیاه مهاجم سنبل آبی در این تالاب است. چرا که اگر انجام اقداماتی نظیر تعبیه و تکمیل تصفیه خانه ها، مدیریت فاضلاب ها، رعایت حق آبه و ممانعت از دست درازی سودجویان دشوار و پیچیده به نظر برسد، مبارزه با سنبل آبی اقدامی فوری و با راه حلی مشخص محسوب می شود.

متأسفانه علارغم هشدار کنشگران محیط زیست و رسانه ها پیش از شروع فصل گرم سال اقدام مؤثر و نتیجه بخشی از سوی متولیان در خصوص جمع آوری و امحای مناسب سنبل آبی انجام نشده و وضعیت اسفبار تالاب انزلی و آبراه های منتهی به آن و نفس تنگ ماهیان این تالاب در هجوم بی امان سنبل آبی بر کسی پوشیده نبود.

«سنبل آبی؛ پژواک مرگ در تالاب ها / کنترل هجوم شیطان ارغوانی در گیلان»، «حمله «سنبل آبی» به مرکز شهر انزلی»، ««سنبل آبی» قاتل خاموش تالاب ها / مسئولان به جای شعار عمل کنند»، «چنبره سنبل آبی بر پیکر بی جان تالاب انزلی»، «رسیدن پای «سنبل آبی» به سواحل خزر» این ها تنها بخشی از گزارشات و اخبار منتشر شده طی سال های اخیر در صفحه خبرگزاری مهر استان گیلان از وضعیت سنبل آبی، چالش ها و خطرهای آن است.

وسعت گسترش سنبل آبی

«عباس عاشوری» رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب های استان گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: حدود ۶۵۸۵ هکتار از وسعت پهنه های آبی استان حداقل در ۱۸ منطقه در سطح یازده شهرستان استان آلوده به گیاه مهاجم سنبل آبی است.

وی درباره اقداماتی که از آغاز امسال به منظور مبارزه با این گیاه مهاجم صورت گرفته است نیز گفت: پاکسازی بخشی از روگاها و پهنه های آبی در اطراف پناهگاه حیات وحش سل که در مجموعه تالاب بین المللی انزلی، جمع آوری سنبل آبی در رودخانه چمخاله لنگرود انجام شده و جمع آوری این گیاه مهاجم نیز در کل تالاب انزلی به زودی آغاز می شود.

رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب های استان گیلان با بیان اینکه تعیین پراکنش سنبل آبی در استان صورت گرفته است، اظهار کرد: همچنین چندین مطالعه برای مقابله با سنبل آبی در استان به انجام رسیده است.

نفس تنگ تالاب انزلی در هجوم غول بنفش

«محمد کهنسال» دبیر کمیسیون محیط زیست انجمن طرفداران توسعه بندر انزلی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تا جایی که من می دانم خوشبختانه سنبل آبی هنوز به همه تالاب های گیلان راه نیافته است اما شوربختانه مهمترین تالاب استان یعنی تالاب انزلی که به دلایل مختلف از جمله به واسطه ساحلی بودن و پایین آمدن آب دریاچه کاسپین با کمبود آب مواجه است به نوعی اسیر این گونه مهاجم شده و بیش از نیمی از بخش های دارای آب تالاب را سنبل آبی فرا گرفته و موجبات تبخیر بیشتر آب را فراهم آورده است.

وی در پاسخ به این پرسش که مسئولیت مبارزه با سنبل آبی در آبراه های داخل شهر با کدام نهاد یا اداره است، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات موجود در کشور به ویژه در زمینه محیط زیست به طور کلی و در زمینه تالاب ها به طور خاص همین نامشخص بودن مسئول است.

کهنسال با بیان اینکه در واقع سنبل آبی را اگر یک آفت در نظر بگیریم وزارت جهاد کشاورزی می تواند مسئول باشد اما از زوایای دیگر هم به موضوع می توان نگاه کرد و وزارت نیرو را به دلیل متولی منابع آب بودن، سازمان حفاظت محیط زیست را به عنوان تولی گری اکوسیستم ها، وزارت کشور و استانداری را به دلیل اینکه اداره کل مدیریت بحران و اداره کل پدافند غیر عامل زیر مجموعه آنهاست می توان مسئول دانست، ادامه داد: اما باید گفت، گویا حکایت، حکایت آفتابه لگن هفت دست و شام و ناهار هیچی است.

اقدامات صورت گرفته

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از ابتدای امسال تاکنون در این باره بیان کرد: اطلاعات من ممکن است دقیق نباشد اما بر مبنای شنیده ها از جانب دولت برای سنبل آبی پنج میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده و قرار بود در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان قرار گیرد که میزان آن بیشتر شبیه یک شوخی و طنزی تلخ و سیاه است.

کهنسال افزود: تخصیص اعتبار دیر صورت گرفت و بهترین فرصت برای برداشت از دست رفت و شنیده ها حکایت از این دارد که قرار است سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان پیمانکار پروژه باشد و انجام کار هم با توجه به پایین بودن آب و به گل نشستن سنبل ها به آینده و احتمالاً اواخر تابستان یا اوایل پاییز موکول شده است.

وی ادامه داد: بر اساس دانسته های من برای بحران این چنینی با این بودجه صحبت از برنامه ریزی مفهومی ندارد و مهم تر اینکه هنوز این پرسش قدیمی ما که برای دفع سنبل آبی پس از درو چه تمهیدی اندیشیده شده پاسخ درخور و مشخصی وجود ندارد.

این کنشگر محیط زیست با بیان اینکه سمن ها و کنشگران چه به صورت مکتوب و چه به صورت حضوری همواره پیگیر این موضوع بوده اند، گفت: من در تنها دیدارم با فرماندار انزلی در روزهای عید نوروز به موضوع سنبل آبی پرداختم و ضمن انتقاد از اتفاقی که در سال گذشته رخ داد از ایشان درخواست پیگیری کردم و به اهمیت آغاز اقدام قبل از گرم شدن هوا و همچنین به اهمیت درگیر کردن ادارات مختلف نیز اشاره کردم.

وی با اشاره به اینکه می دانستم قرار نیست بودجه چندانی اختصاص یابد، اضافه کرد: همچنین در دو جلسه عمومی و خصوصی انجمن با سرپرست سابق اداره کل محیط زیست نیز روی سنبل آبی به عنوان مشکل اساسی تاکید کردیم.

تمهیداتی که اندیشیده نشد

سنبل آبی در فصل گرما بیشتر رشد می کند از این روز پیش از آن و در زمان مطلوب باید نسبت به جمع آوری و امحای صحیح آن اقدام می شد.

کهنسال با اشاره به اقداماتی که باید انجام می شد نیز اظهار کرد: بحران را باید به چشم بحران دید، دست کم گرفتن بحران و مدارا کردن با آن بحران های پی در پی و بزرگ تر به دنبال خ

وی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه باید برای سنبل آبی یک برنامه حداکثر سه ساله در نظر گرفت و با محوریت اداره کل مدیریت بحران یا اداره کل پدافند غیر عامل ضمن بهره گیری از ظرفیت همه ادارات و نهادهای متولی و غیر متولی استان و شهرستان ها، بودجه ای متناسب با سطح تسخیر شده توسط این گیاه مهاجم اختصاص داد.

این کنشگر محیط زیست با تأکید بر پایش همیشگی بعد از دروی کامل سنبل آبی افزود: بودجه ای به صورت سالانه در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان باید برای این پایش قرار گیرد.

در سال های اخیر بارها هم کارشناسان، هم فعالان محیط زیست و هم رسانه ها درباره خطرات و آسیب های سنبل آبی صحبت کرده اند و از سوی دیگر متولیان نیز اقداماتی هر چند بی اثر انجام داده اند اما امروز به واسطه باز شدن پای سنبل آبی به حاشیه های دریای خزر و تالاب بین المللی انزلی باید برنامه ریزی ها دقیق تر و اقدامات راهبردی و عملی تر باشد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان