انزلی- صف های طولانی و تعطیلی های خودسرانه نانوایی ها در انزلی معضلی است که به آسیب شناسی و تدبیر متولیان ذی ربط نیاز دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مریم ساحلی: خرداد ماه امسال وقتی خبر آغاز طرح فروش هوشمند نان انتشار یافت، متولیان امر به مردم اطمینان دادند که نانوایی ها با دستگاه کارتخوانی ویژه تجهیز می شوند و مردم هم با استفاده از کارت های بانکی خود نان را با قیمت یارانه ای و بدون آن که محدودیتی در میزان خرید داشته باشند، تهیه می کنند.

و البته این خبر زمانی منتشر شد که با افزایش چشمگیر قیمت نان حجیم و نیمه حجیم به دنبال حذف آرد یارانه ای صنف و صنعت، این نوع نان از سفره بسیاری از مردم ایران و به تبع آن گیلان و انزلی حذف شده بود. گفتنی است که اجرای طرح خرید نان سنتی با کارت هر چند در ابتدا دل نگرانی های به دنبال داشت اما به تدریج در میان مردم جا افتاد و به روال معمول تبدیل شد و اما این همه ماجرا نبود، چرا که دیری نپایید معضلی جدید در زندگی مردم پدیدار شد.

شلوغ تر شدن صف های نانوایی، کاهش کیفیت نان، تعطیلی های بی برنامه برخی نانوایی ها و تبدیل بعضی نانوایی های یارانه ای به آزادپز از جمله مشکلاتی است که این روزها مردم شهر گردشگر پذیر انزلی با آن دست به گریبان هستند. در این میان تردیدی وجود ندارد که معضلات مرتبط با دسترسی به ارزاق عمومی و چگونگی ارائه خدمات در شهری چون انزلی که حضور مسافران در هر چهار فصل سال در آن امری معمول است، نمود بیشتری دارد و نیازمند توجه ویژه است.

لازم به ذکر است که اواخر مرداد ماه امسال فرماندار انزلی در جلسه کارگروه آرد و نان این شهرستان بر موضوع بررسی وضعیت سهمیه نانوایی ها، نظارت و بازرسی مستمر از نانوایی ها به منظور بهبود کیفیت پخت نان و جلوگیری از کم فروشی و تعطیلی خودسرانه تاکید کرد.

«محمد پورخوش سعادت» همچنین با اشاره به گلایه شهروندان و برخی از نانوایان به کیفیت آرد اعلام کرد: عدم کیفیت آرد جز مواردی است که باید به صورت ویژه در بازرسی از واحدهای تولید آرد مورد توجه قرار گیرد و برای اصلاح آن اقدام شود.

وی در بخشی از سخنانش یادآور شد: کارگروه آرد و نان باید رضایت شهروندان را با برخورد قاطع با نانوایان متخلف فراهم کند.

تعطیلی خودسرانه و کیفیت پایین نان

مردم برای تهیه نان با مشکل مواجه هستند و این به وضوح در سطح شهر قابل مشاهده است. محمد شهروند یکی از اهل انزلی است که در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خریداری نان به ویژه در روزهای تعطیل دشوار است.

وی با بیان اینکه من تا همین چند ماه پیش هر روز نزدیک به غروب آفتاب، پیاده سمت نانوایی نزدیک خانه ام می رفتم و با کمی معطلی نان تهیه می کردم، ادامه داد: اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان یا همان فروش نان با استفاده از کارت، دیگر خریدن نان به این راحتی نیست.

این شهروند انزلیچی با اشاره به اینکه در این مدت بارها شاهد تعطیلی نانوایی بوده ام، گفت: در چنین مواقعی ناچارم به منزل بازگردم و با اتومبیل برای تهیه نان راهی شوم.

وی در ادامه به شلوغی نانوایی ها اشاره و با بیان اینکه باید ساعت ها در صف بایستیم، بیان کرد: کیفیت پخت نان پایین آمده و بعضی نانوایی ها از یارانه ای به آزادپز تبدیل شده اند اما هیچ گونه تغییری در کیفیت نان ها نمی بینیم.

ین شهروند انزلیچی اضافه کرد: در واقع خرید نان از نانوایی های آزادپز هم با مشکل کیفیت پایین، صف های شلوغ و تعطیلی های بی برنامه همراه است.

کیفیت نامناسب آرد

بی شک عرضه مناسب نان تنها وقتی ممکن می شود که بستر مناسب برای انجام آن فراهم شود. نداشتن آرد یکی از مهم ترین دلایلی است که نانوایان در خصوص علت تعطیلی نانوایی ها عنوان می کنند. این در حالی است که مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گیلان شهریور ماه امسال اعلام کرد: «به جرأت می توانم بگویم که در استان گیلان هیچ گونه کمبود آردی وجود ندارد ولی سهمیه آرد نیازمند عدالت و مدیریت است.»

و البته نانوایان در شرح مشکلاتشان اغلب به هزینه های بالای فعالیت یک واحد نانوایی و کیفیت نامناسب آرد نیز اشاره می کنند.

«علی محمدی» رئیس اتحادیه نانوایان انزلی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مصرف نان در انزلی افزایش یافته است. مهاجرانی از دیگر استان ها در شهرستان انزلی خانه ساخته و ساکن شده اند، از سوی دیگر حضور گردشگران و افزایش جمعیت شهر به افزایش مصرف نان منجر شده است.

وی ادامه داد: همچنین گران بودن برنج و افزایش قیمت نان فانتزی هم سبب شده تا مصرف نان سنتی بیشتر شود.

محمدی همچنین با بیان این که تعداد نانوایی های انزلی نسبت به شهرستان های دیگر کم است، گفت: به عنوان مثال در آستانه اشرفیه ۱۸۹ نانوایی سنتی پز مشغول به فعالیت هستند اما این تعداد در انزلی نزدیک به ۱۷۰ نانوایی است و در حال حاضر تلاش می کنیم تا میزان سهمیه آرد شهرستان را افزایش دهیم.

رئیس اتحادیه نانوایان انزلی با اشاره به اینکه سهمیه ماهانه اکثر واحدهای نانوایی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کیسه ۴۰ کیلویی آرد است، یادآور شد: حدود ۶ یا ۷ سال پیش یک دور بازنگری بدون کارشناسی مناسب برای اختصاص سهمیه آرد به نانوایان صورت گرفت ولی با توجه به افزایش جمعیت و تقاضا، این سهمیه از حدود شش، هفت سال پیش تا کنون همچنان ثابت مانده است.

سهمیه آرد نانوایی ها باید بازنگری شود

وی در بخشی از این گفتگو اظهار کرد: به عنوان کسی که از بچگی در این حرفه بوده ام نظرم این است که برای تعیین سهمیه مناسب برای هر واحد نانوایی تنها راهکار این است که دولت، مدت یک ماه دست نانوا را برای میزان آرد مصرفی باز بگذارد تا نانوا هر چقدر می تواند پخت و عرضه کند. بدین ترتیب در پایان ماه بر اساس عدد و رقم کارتخوان ویژه نانوایان، تعداد مشتری هر واحد نانوایی در ماه و به تبع آن میزان سهمیه مورد نیاز هر نانوایی معلوم می شود.

محمدی همچنین با بیان اینکه پخت هر کیسه نان به یک ساعت زمان نیاز دارد، یادآور شد: وقتی سهمیه آرد تمام می شود، نانوا ناچار است مشتری را بر گرداند. در واقع تا زمانی که میزان مناسب آرد در اختیار نانوا قرار نداده ایم، نمی توانیم متوجه شویم که سهمیه آرد هر نانوا بر اساس نیاز مردم چقدر باید باشد.

کم بودن سهمیه آرد نانوایان، افزایش جمعیت و حضور گردشگران موضوعی نیست که تنها در چند ماه اخیر و پس از اجرای طرح فروش هوشمند نان پدید آمده باشد، اما دشواری های تهیه نان طی دو ماه اخیر به وضوح نمایان شده است، رئیس اتحادیه نانوایان انزلی دلیل این موضوع را گران شدن نان حجیم و نیمه حجیم دانست و گفت: مردم به دنبال گران شدن قیمت نان فانتزی بیشتر از پیش به خرید نان سنتی روی آوردند.

وی با اشاره به مشکلات دیگر نانوایان افزود: کار در نانوایی دشوار است و نانوایان نمی توانند به کارگران خویش حقوق متناسب با این کار پر زحمت بپردازند، از این رو با کمبود نیروی کار در نانوایی روبرو هستیم.

محمدی با اشاره به اهمیت فراهم کردن امکان بهره مندی نانوایان از تسهیلات بانکی با کارمزد پایین گفت: انتظار می رود که نانوایان به شکل مطلوب به ارائه خدمت بپردازند این در حالی که از آنها حمایت نمی شود.

شکی نیست که پخت و عرضه مطلوب نان در انزلی و یا هر شهر دیگری منوط به فراهم آوردن شرایط مناسب در راستای این امر است و البته این مهم در زمانی که طرحی جدید در دست اجرا قرار می گیرد، نیازمند توجه بیشتر است. از این رو انتظار می رود، نظارت و بررسی بیشتر همراه با تمهیدات لازم از سوی متولیان امر بیش از پیش لحاظ شود تا مشکلات مربوط به عرضه نان در انزلی برطرف شود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان