رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار از نجات و رهاسازی موفق یک قلاده خرس قهوه ای به عنوان بزرگترین گوشتخوار جهان که گرفتار در فنس باغات کشاورزی محدوده روستای لاکه شهرستان رودبار گیلان بود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علی فرهی تکرمی در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات تیمار خرس قهوه ای در رودبار اظهار کرد:به دنبال دریافت گزارشی از گرفتار شدن یک قلاده خرس قهوه ای در فنس باغات کشاورزی  روستای ییلاقی لاکه رودبار، اکیپ کاملی از یگان حفاظت و کارشناسان  محیط زیست روبار سریعاً در محل حاضر شدند.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودباره پس از بررسی اوضاع، با مشاهده خرس گرفتارشده در تله گراز که با جدا کردن تله به سمت باغات حرکت کرده و در فنس باغ گرفتار شده بود، نسبت به هماهنگی جهت اعزام  تیمی متشکل از مهندس علی نژاد، رئیس اداره نظارت برحیات وحش و دکتر محمدی دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان از رشت به محل واقعه که خارج از مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست بود اقدام شد.

وی با بیان اینکه به دلیل استرس وارده به حیوان امکان مقیدسازی با ادوات زنده گیری و بیهوشی ابتداً مقدور نشد، گفت: در نهایت با همکاری اهالی روستای لاکه و مدیریت صحنه استرس حیوان کاهش یافت و با استفاده از دارت و سلاح بیهوشی، خرس قهوه ای بیهوش شد.

وی به نظر مثبت دامپزشک محیط زیست برای رهاسازی خرس قهوه ای اشاره کرد و افزود: دامپزشک محیط زیست گیلان نیز با معاینه فیزیکی و اقدامات درمانی لازم و چک کردن علائم حیاتی و پس از تأیید اینکه زخم حیوان جدی نیست و قابلیت رهاسازی را دارد، خرس را به زیستگاه مناسب و خارج از باغات منتقل و پس از به دست آوردن هوشیاری کامل رهاسازی کردند.

فرهی از همکاری خوب مردم لاکه برای حفظ تنوع زیستی و حفاظت از محیط  زیست که با اطلاع رسانی به موقع و تلاش کافی و تمکین از راهکارهای کارشناسان که منجر به  نجات خرس قهوه ای شد تشکر ویژه کرد.

خرس قهوه ای بزرگترین گوشتخوار ایران است که ممکن است تا ۳۰۰ کیلوگرم وزن داشته باشد.

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان