به گزارش لنگرخبر، روزنامه جام جم در ادامه نوشت: «نشانه‌ها گاهی آن‌قدرها هم دقیق نیست. آنچه دقیق و قابل اتکاست بررسی‌های علمی و پیش‌بینی‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی است که حکایت از وجود پاییزی کم‌بارش با دمایی بیش از حد نرمال دارد. این یعنی همچنان باید نگران کمبود آب شرب و غیر شرب و صرفه‌جویی در مصرف آب باشیم تا پاییزمان هم مثل برخی تابستان‌ها با قطعی و جیره‌بندی گره نخورد. البته بررسی‌های علمی صورت‌گرفته فقط روی بی‌بارشی و گرمای پاییز امسال تاکید ندارد و خبر از گرم‌تر شدن دمای متوسط کشور در طول سال می‌دهد؛ یعنی همان چیزی که به آن تغییر اقلیم می‌گوییم.

سند این ادعا هم اظهارات احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، است که گفته دمای متوسط کشور از ابتدای تابستان تاکنون حدود ۰.۶ درجه سلسیوس از مقدار نرمال بلندمدت بالاتر بوده است. از ابتدای سال زراعی (اول مهرماه ۱۴۰۰) تاکنون نیز دمای متوسط کشور ۱.۲ درجه سلسیوس از بلندمدت گرم‌تر گزارش شده است. از سوی دیگر به دلیل فعالیت سامانه مانسون، سیستم‌های بارشی در پاییز دیرتر وارد کشور می‌شود و پاییزی کم‌بارش و با دمایی بیش از حد نرمال خواهیم داشت.

شاید بد نباشد بدانید که در سال آبی گذشته (مهر ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱) میزان بارش‌ها در ایران چگونه بوده است؟ خوب، نرمال یا ضعیف؟... متاسفانه آمارها در این بخش هم نگران‌کننده است و می‌گوید متوسط بارش کشور در این مدت، ۱۸ درصد نسبت به متوسط بلندمدت ۵۳ سال، کاهش پیدا کرده و رتبه بارشی امسال در طول ۵۴ سال گذشته رتبه ۴۳ است. بر این اساس از ۳۱ استان کشور ۲۳ استان شرایط بارش زیر میانگین بلندمدت را تجربه کرده‌اند و فقط هشت استان شرایط برابر متوسط یا بالای میانگین بلندمدت را تجربه کردند. در همین زمینه استان ایلام با ثبت بارش معادل ۴۹درصد کمتر از نرمال، بدترین آمار را به خود اختصاص داده و در استان هرمزگان نیز میزان بارندگی ۳۴درصد بیشتر از حد نرمال بوده است.

بد نیست این را هم بدانید که تغییر اقلیم و گرم‌شدن دمای کره زمین در کنار وقوع پدیده لانینا در سطح اقیانوس آرام (که کشور ما هم از آن تاثیر می‌پذیرد) احتمال وقوع شرایط خشکسالی در ایران طی پاییز و زمستان پیش رو را بسیار محتمل کرده است. بر این مبنا طی ۱۰۰ سال گذشته هر زمان که پدیده لانینا حاکم شده با ضریب نزدیک به ۱۰۰درصد در استان‌های جنوب غرب کشور شاهد رخداد خشکسالی بوده‌ایم. در همین راستا سعید نیکی‌سخن، استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، هم تاکید می‌کند که مدل‌ها از پاییز کم‌بارش خبر می‌دهند و در برخی مناطق ممکن است تا ۵۰درصد زیر نرمال بارش داشته باشیم که بیانگر سومین سال خشکسالی است که مردم و مسئولان باید برای این شرایط، آمادگی داشته باشند و منابع آبی به بهترین شکل مورد استفاده قرار گیرد.»

انتهای پیام

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : خشک

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان