از شایعه تا واقعیت: «کشته‌سازی» واژه‌ای که با آشوب‌ها و اغتشاشات ایران عجین شده است. دشمنان قسم خورده کشورمان از طریق بازوهای رسانه‌ای خود در  فضای مجازی و رسانه‌ای از این ترفند استفاده می‌کنند تا از یک سو افکار عمومی داخل و حتی خارج از کشور را تحت تاثیر قرار دهند و از سوی دیگر مردم را علیه حاکمیت تحریک کنند.

در روزهای ابتدایی ناآرامی های ایران، عده‌ای سعی کردند تا دختری که جلوی دوربین موهایش را می‌بست را به عنوان نماد اغتشاشات معرفی کنند و  به همین منظور مدعی شدند که وی با ضرب چند گلوله کشته شده است. هرچند بعدها مشخص شد که وی کشته نشده و رسانه‌های دشمن که نماد خود را از دست رفته می‌دیدند به افشاگران این موضوع حمله ور شدند.

 

* پروژه کشته‌سازی آغاز شد/ مرگ مشکوک ۳ نفر در اعتراضات اخیر کردستان

در این بین منافقین کوردل و گروه های تجریه طلب نیز دست به لسلحه بردند تا با گرفتن جان جوانان کشور، خون آن ها را بر گردن حکومت بیاندازند و برای کشور هزینه سازی کنند. در همین رابطه استاندار کردستان عنوان کرد: یک شهروند دیوان‌دره‌ای با سلاح جنگی کشته شده که هیچ‌کدام از رده‌های نیروهای مسلح از این نوع سلاح استفاده نکردند. بلافاصله نیز مشخصات و تصویر آن فرد از شبکه‌های معاند پخش شد. فرد دیگری با همان شرایط داخل خودرویی نزدیک بیمارستان سقز رها شده بود. مرگ نفر سوم هم کاملا مشکوک و در دست بررسی است. 

 

اما بسیاری از اوقات رسانه‌های معاند از شیوه های متنوعی برای کشته سازی آن هم در ناآرامی ها استفاده می کنند.  در این گزارش به برخی از آن ها می پردازیم:

 

* کشته شدن دانشجوی باستان شناسی

در این روزهای پایان تابستان، برخی رسانه‌ها مدعی شدند فردی به نام علیرضا غم‌گسار دانشجوی دانشگاه کاشان در حوادث اخیر کشته شده است اما وی فیلمی منتشر کرد و دروغ رسانه های دشمن را برملا کرد.

 

*  اعلامیه ساختگی برای ایمان شاهمرادی

کانال های منافقین و ضدانقلاب با انتشار تصاویری مدعی کشته شدن فردی به نام ایمان شاهمرادی شدند؛ اما بررسی ها نشان داد که اصلا فرد ادعایی ایمان شاهمرای نیست و صاحب عکس زنده است.

 

 

* آیسان؛ قربانی دیگر کشته سازی

آیسان معدن پور، نام دیگری بود که رسانه های معاند سعی کردند او را کشته حوادث اخیر جا بزنند. این درحالی بود که  خانواده وی هم اعلام کردند: خواهر من روز دوشنبه عصر براثر ایست قلبی در بیمارستان فوت کردند و کسانی را که از قضیه مرگ خواهر من سواستفاده می‌کنند خانواده من را اذیت میکنند.

 

* کشته هایی که مرگ خودشان را تکذیب می کنند

یکی دیگر از شایعات روزهای اخیر مربوط به کشته شدن دو جوان به نام کیان درخشان و محمد پارسا صحت شدند.

 

این درحالی بود که هر دو در یک گفتگوی ویدئویی این شایعه را تکذیب کردند.

 

* کشته سازی فردی هم نام مهسا امینی

مهسا موگویی یکی دیگه از افرادی بود که ناجوانمردانه قربانی پروژه کشته‌سازی ضدانقلاب شد،  فردی که اصلا در محل تجمعات حضور نداشته؛  روایت شاهدان و خانواده وی را ببینید:

 

* کشته‌سازی‌ ناشیانه

 به تازگی برخی کانال‌های تلگرامی در ادامه روژه کشته‌سازی خودف با انتشاریک عکس نوشتند: دکتر سهراب معروفی متخصص قلب و عروق فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران شب گذشته با تیر مستقیم نیروهای سرکوبگر در تهران جان باخت!

 

این درحالی است که تصویر ادعایی مربوط به فرد جان باخته، تصویر «مصطفی انتظاری» مدیر مسئول خبرفوری است که در سلامت کامل به سر می‌برد.

- اعتراضات خوزستان

در اعتراضات خوزستان نیز این کشته‌سازی ها به اوج خود رسید؛ شایعاتی که آنقدر عجیب بود که خود افراد با انتشار فیلم‌هایی کشته شدنشان را تکذیب می کردند.

 

* شایعه کشته شدن فرشید کاظمی

اولین شایعه در ناآرامی های سال گذشته در خورستان مربوط به کشته شدن فردی به نام «فرشید کاظمی» بود که رسانه‌های معاند و ضدانقلاب روی آن مانور گسترده دادند.

این درحالی بود که فرشید کاظمی در یک فیلم کوتاه شایعه کشته شدنش در حوادث ایذه را تکذیب کرد.

 

*شایعه کشته شدن فردی به نام ایمان

«ایمان» جوان دیگری بود که تصویرش به عنوان کشته حوادث ایذه در رسانه‌های معاند منتشر شده بود اما وی با انتشار ویدئویی کوتاه ضمن تکذیب فوتش عنوان کرد که چهار ماه است که در خوزستان نیست.

 

*شایعه کشته شدن محمد عبدالهی

برخی رسانه‌های ضدانقلاب با انتشار تصویری شدند که این جوان با نام محمد عبدالهی در اعتراضات اخیر ایذه کشته شده اما همین فرد در فیلمی که از خودش منتشر کرد تصریح کرد که صحیح و سالم است و بیش از بیست روز است که خارج از استان خوزستان به سر می برد.

*جا زدن یک داعشی به جای کشته اعتراضات خوزستان

رسانه‌های معاند در همان ایام مدعی شدند سیدحسین آل ناصر از جوانان شیعه خوزستانی با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته شده است. این درحالی بود که صاحب تصویر فردی به نام ابوجهاد از اعضای گروهک تروریستی داعش بود که در سال ۲۰۱۷ در سوریه به هلاکت رسید.

 

* شایعه کشته شدن علی مزرعه

یکی از شایعاتی که در آن ایام در فضای مجازی منتشر شدف شایعه کشته شدن جوانی به نام «علی مزرعه» در منطقه زویه اهواز شدند.

اما بررسی‌ها و پیگیری‌ها نشان داد که علی مزرعه کشته نشده و در بازداشت بوده است.

 

* کشته شدن نعیماوی توسط خرابکاران

مصطفی نعیماوی جوان خوزستانی است که رسانه‌ها مدعی کشته شدن وی در شادگان شدند.

 

 نعیماوی در روزهای اول براثر شلیک خرابکاران جان باخت. روایت‌خانواده وی از نحوه مجروح و فوت شدن وی هم نشان می‌دهد که او چگونه توسط آشوبگران جان باخت است. معاون سیاسی - امنیتی استانداری خوزستان نیز نحوه چگونگی کشته شدن نعیماوی توسط آشوبگران را برای خبرنگاران تشریح کرد.

 

* شایعه کشته شدن قاسم خضیری توسط پلیس

قاسم خصیری جوانی بود که رسانه‌های معاند نیز مدعی کشته شدنش در اعتراضات خوزستان شدند.

 

این درحالی بود که خضیری ۲۵ تیر ماه در شهر کوت عبدالله جلوی منزلش مورد تیراندازی قرار گرفت و در بیمارستان فوت کرد و دلیل قتلش طبق بررسی ها و اعلام رسانه های محلی اختلافات خانوادگی بود نه اعتراضات اخیر.

* انتشار فیلم سال ۹۴ به اعتراضات خوزستان

در همین روزها، در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ضدانقلاب فیلمی منتشر شد که ادعا می‌شود جوانی در اعتراض و تجمع شب گذشته سوسنگرد کشته شد.

 

پیگیری‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد فیلم مربوطه، قدیمی و متعلق به یک حادثه غیرمرتبط در سال ۹۴ است و هیچ ارتباطی با تجمع شب‌های گذشته سوسنگرد ندارد.

 

* انتساب شهادت ۲ پلیس به ناآرامی های خوزستان​

رسانه‌های معاند همچنین با انتشار فیلمی مدعی جان باختن ۲ مامور نیروی انتظامی در ناآرامی‌های خوزستان شدند. معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان  درخصوص ویدیوی منتشرشده در فضای مجازی  در خصوص شهادت ۲ مامور نیروی انتظامی هم گفت: این موضوع مربوط به چند سال قبل و متعلق به حادثه تیراندازی افراد ناشناس به عوامل انتظامی مستقر در چادر نوروزی در یکی از پارک های شهری بوده که تحت عنوان وقایع خوزستان منتشر گردیده است

 

*  کشته‌ای که چند روز بعد دستگیر شد!

در همین سال فیلمی از صورت خونین یک زن در اصفهان منتشر شد که ادعا شد وی در درگیری با ماموران کشته شده است اما پس از مدتی وی دستگیر و  مشخص شد که این یک سناریویی از پیش تعیین شده بوده و فوتی در میان نبوده است.

 

 

 

- ناآرامی‌های سراوان۹۹

در سال ۱۳۹۹ سراوان سیستان و بلوچستان روزهای ناآرامی را پشت سر گذاشت. در پی درگیری در مرز پاکستان و ادامه درگیری‌ها به داخل مرزهای ایران، چهار نفر از جمله یک مامور نیروی انتظامی جان خودشان را از دست دادند.پس از این اتفاقات، عناصر گروه‌های شرور به بهانه حمایت از کشته‌های جعلی پاسگاه شمسر با سلاح‌های مختلف از جمله سلاح‌های سبک و نارنجک انداز به قصد تصرف پاسگاه کورین و قلعه بید حمله کردند که با رشادت نیروی انتظامی ناکام ماندند.

در پی آن حوادث، برخی سودجویان برای تحت تاثیر قراردادن افکار عمومی و احساسات مردم دست به انتشار تصاویر و فیلم های جعلی زدند. یکی از این تصاویر که به‌صورت گسترده در فضای مجازی به عنوان جنایت نظام علیه مردم سراوان منتشر شد، تصویری از یک مادر در کنار پیکر خونین فرزندش بود.

 

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این تصویر ادعایی، سال ۲۰۱۸ توسط کاربران افغانستانی منتشر شده بوده است.

 

* شایعه ای که سر از رسانه های پاکستان در آورد

در نمونه دیگر ضدانقلاب فیلمی را به عنوان شهید حادثه سراوان منتشر کردند که مشخص شد فرد مذکور زنده است و خودش این شایعه را رد کرد.

 

*شایعه کشته شدن یک نفر در خرمشهر

بسیاری از رسانه‌های ضدانقلاب و کاربران شبکه‌های اجتماعی پس از تجمعات خرمشهر در سال ۱۳۹۹، مدعی کشته شدن چند نفر از مردم خرمشهر شدند. در میان مطالب منتشر شده نام فردی به نام محمد انصاری هم دیده می‌شد که از او به عنوان یکی از تجمع‌کنندگانی که در اتفاقات خرمشهر توسط نیروهای پلیس جان‌ باخته نام برده شد.

 

اما ولی‌الله حیاتی، فرماندار ویژه خرمشهر، شب گذشته در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خرمشهر، با اشاره به حوادث گذشته در این شهرستان و تکذیب کشته شدن حتی یک نفر در خرمشهر عنوان کرد: پنج نفر به صورت سطحی آسیب دیدند و با ورود پلیس آرامش در مرکز و میدان اصلی شهر حاکم شد.

حتی محمد انصاری که از او به عنوان کشته شده حوادث خرمشهر و با عنوان کشته شده راه آب نام بردند، با انتشار کلیپی ضمن اعلام زنده بودن خودش از اغتشاش گران برائت جست.

 

*دانشجوی شهید، «قاچاقچی دیپلمه» از آب درآمد

جریان رسانه‌ای اپوزیسیون در داخل و خارج از کشور اعلام کرده اند که سینا قنبری یکی از معترضین بازداشتی در اثر شکنجه در زندان اوین به قتل رسید. این شبکه های اجتماعی مدعی شده اند که وی دانشجو بوده و در جریان اعتراضات در یکی از دانشگاه ها دستگیر شده بود.

با پیگیری های صورت گرفته مشخص شد سینا قنبری نه تنها دانشجو نبوده و آخرین مدرک تحصیلی وی دیپلم بوده است؛ بلکه وی همچنین در اغتشاشات اخیر دستگیر نشده و مدتی قبل توسط نیروی انتظامی به جرم حمل مواد مخدر و قاچاق مواد دستگیر شده است که در نهایت طی چند روز گذشته دست به خودکشی زده است.

 

- آبان ۹۸

در اغتشاشات آبان ۹۸ هم کانال های تلگرامی و شبکه‌های ماهواره‌ای پروژه شهیدسازی را برای فشارهای بین المللی علیه ایران کلید زدند. البته این شایعات به این موارد محدود نشد و در ادامه، برخی با ادعاهای عجیب مدعی شدند که جنازه‌های کشته‌های آبان را در آب انداخته‌اند!

این هجمه‌ها درحالی بود که گروهک تروریستی الاحوازیه این تصاویر ادعایی را سال ۲۰۱۶(چندسال قبل) در صفحات خود منتشر کرده بود.

 

- دی ماه ۹۶

*  کشته سازی در حد لیگ برتر

در سال ۹۶ شاهد اوج اخبار و شایعات کشته سازی بودیم نکته جالب توجه این جاست که دانیال اسماعیلی فر بازیکن کنونی باشگاه پرسپولیس تهران هم از این شایعات درامان نبود. در آن سال برخی رسانه‌های معاند با انتشار بازیکن وقت تراکتورسازی مدعی شدند که وی در پادگان به دلیل عدم رسیدگی کشته شده است.

 

* نوجوانی که خودش شایعه مرگش را تکذیب کرد

یکی از اصلی‌ترین شایعات روزهای ابتدایی اغتشاشات ۹۶، کشته شدن امیرحسین پاپی نوجوان ۱۳ ساله اهل دورود آن هم توسط نیروهای امنیتی در اعتراضات تهران بود.

 

پس از انتشار این شایعات بود که فیلمی از امیرحسین پاپی منتشر شد که خودش در این فیلم صحبت کرد و دروغ ضدانقلاب را این گونه برملا کرد.

 

*  خودکشی فرد زندانی یا کارگر زنده هپکو

در سال ۹۶  مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان مرکزی خبری ناگوار را با عنوان خودکشی جوان ۲۴ ساله با نام مصطفی حمیدی در روز ۱۸ دی در اراک منتشر کرد.  این رسانه ها از نام مصطفی حمیدی مجد ۴۰ ساله که چندین سال است در کارخانه هپکو کار می کرد سوء استفاده کرده و او را به جای جوان ۲۴ ساله با نام مصطفی حمیدی( فرد که خودکشی کرده است) جا زدند و عنوان کردند که فرد مورد نظر از کارگران معترض هپکو و یا همان فعال کارگری بوده و حال توسط نیروهای امنیتی به قتل رسیده است.

 

* فردی که در توییتر کشته شدنش را تکذیب کرد

در نمونه دیگر،  کاربران ضدانقلاب در شبکه‌های اجتماعی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، پروژه جدید کشته‌سازی را به راه انداختند. نکته جالب توجه این بود که یکی از افراد همین لیست خودش کشته شدنش را در توییتر تکذیب کرد.

 

* وقتی به خبرنگار مرحوم روزنامه قدس هم رحم نمی‌کنند

در همین سال رسانه‌های ضدانقلاب با فوتوشاپ اعلامیه‌ای را برای یکی از خبرنگارانی که براثر سرطان فوت کرده بود جعل کردند و مدعی شدند وی بر اثر  پرتاب گاز اشک آور و تیرهوایی ماموران و شوک ناشی از آن جان باخته است.

 

* تصویر مشروب‌فروشی مصر به جای اهواز

 تصویر زیر در همان سال در برخی کانال ها با عنوان خون های ریخته شده حکومت اسلامی در اهواز منتشر شد.

 

بررسی های خبرنگار فارس در همان زمان نشان داد که این تصاویر مربوط به حمله مسلحانه به یک مشروب فروشی در مصر بوده و نه درگیری در اهواز.

 

* جعل تصویر سال ۲۰۱۶ به جای بازداشتگاه دراویش

پس از آشوب‌های دراویش منتسب به گناباد در سال ۱۳۹۶ برخی کانال‌ها از جمله آمدنیوز تصویری را منتشر کردند و مدعی شدند که تصویر بازداشتگاه دراویش است که افراد بازداشت شده وضعیت نامناسبی دارند.

 

پیگیری‌های خبرنگار مادر همان زمان نشان داد تصویری که رسانه‌های ضدانقلاب به عنوان وضعیت نامناسب دراویش دستگیر شده منتشر کردند، سال ۲۰۱۶ یعنی پنج سال پیش از ماجراهای خیابان گلستان هفتم، در برخی رسانه‌های کردی و همچنین فیس بوک برخی از کاربران  منتشر شده بود.

 

* فتنه ۸۸

شاید بتوان آغاز شهرت پروژه «کشته‌سازی» را به فتنه سال ۸۸ و ماجرای معروف «نداآقا سلطان» نسبت داد اما در آن سال  بارها نام افرادی به عنوان کشته‌های سال ۸۸ منتشر شد که هیچ کدام واقعیت نداشت.

* ترانه‌ای که برای ضدانقلاب خوش آهنگ نبود

یکی از معروفترین افرادی که توسط  ضدانقلاب به عنوان کشته جا زده شد و حتی خبرش هم برای فشار علیه جمهوری اسلامی در رسانه‌های غربی و حتی توسط مسئولان آمریکایی اعلام شد «ترانه موسوی» بود. در متن اخبار ضدانقلاب نوشته شده بود: «ترانه موسوی توسط نیروهای به اصطلاح لباس شخصی دستگیر، و بعد از تجاوز و شکنجه به قتل رسید.»

 

* دختری که شهیده جا زده شد!

سعیده پورآقایی، یکی دیگر از قربانیان پروژه کشته‌سازی بود که ادعا شده بود پس از دستگیری، شکنجه و هتک حرمت توسط بسیجیان، سوزانده شده و در قطعه ۳۰۲ بهشت زهرا دفن شده است! اما چندی بعد، این دختر که از خانه فرار کرده بود شناسایی و به خانواده‌اش تحویل داده شد. او در گفت‌وگو با رسانه ملی ماجرای فرار خود و تلاش برخی برای سوءاستفاده از او را اینگونه روایت کرد: «روز ۱۳ تیر از خانه بیرون رفتم. چون در قفل بود و مادرم ممانعت می‌کرد از تراس پریدم و پایم شکست، وقتی رفتم بیرون خیلی حالم بد بود و بدنم زخمی شده بود. من را به بیمارستان بردند و از من پرستاری کردند.  در این مدت یک بار یکی از افراد به من گفت که عکس من را به عنوان کسی که در تظاهرات کشته شده در سایت‌ها زده‌اند!»

 

* احمدباطبی و پیراهن خونی دوستش

هرچند معاندان و سودجویان در اتفاقات روزهای اخیر کشورمان از این ترفند استفاده کردند اما سابقه این اتفاق به آشوب‌های سال ۷۸ و ماجرای اتفاقات کوی دانشگاه بر میگردد.

جایی که فردی به نام احمد باطبی که اصلا دانشجوی دانشگاه تهران نبود، در راستای اجرای طرح کشته‌سازی، با در دست گرفتن یک زیرپیراهن خونی (که بعدها اعتراف کرد در خانه با خون حیوانات، زیرپیراهن را رنگی کرده بود) مدعی کشته شدن دوست دانشجوی خود شد. او که با همین عکس به شهرت جهانی رسیده بود، مدتی بعد از ایران فرار کرد و در آمریکا به فعالیت‌های ضدایرانی خود ادامه داد و عکس یادگاری‌اش با جرج بوش، چهره واقعی او را نشان داد.

پایان پیام/

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان