شورای شهر دور ششم لنگرود از بدو آغاز فعالیت خود از مرداد ماه ۱۴۰۰ تاکنون، چهار نفر را به عنوان شهردار به استاندار معرفی کرده که یکی پس از دیگری توسط استانداری به دلیل‌عدم دارا بودن شرایط قانونی، تایید نشدند و شهرداری لنگرود همچنان با سرپرست اداره می‌شود.

به گزارش لنگرخبر، فارس نوشت:  اوایل شهریور ماه سال جاری، شورای شهر لنگرود در جلسه‌ای که با حرف و حدیث‌های فراوانی نیز همراه بود صادق صادق‌پور را به عنوان شهردار لنگرود انتخاب و برای طی فرایند قانونی به استانداری معرفی کرد.  

چند روز پیش نیز استانداری گیلان جواب نامه معرفی شهردار منتخب را برای شورای اسلامی شهر لنگرود ارسال کرد که حاکی ازعدم تایید نامبرده دارد! و عین ناباوری اکثریت اعضای شورای شهر با اعتراض به شورای حل اختلاف در استانداری گیلان، درخواست بررسی مجدد شرایط شهردار منتخب چهارم را کردند!

شهرداری لنگرود از بدو آغاز فعالیت شورای شهر دور ششم لنگرود از مرداد ماه ۱۴۰۰ تاکنون به سرپرستی مصطفی طالبی اداره می‌شود و شورای شهر در این مدت چهار نفر را به عنوان شهردار لنگرود به استانداری معرفی کرد که هر کدام به دلیل‌عدم وجود شرایط لازم و قانونی، تایید نشدند!  

هومن صادقی نخستین فردی بود که شورای شهر البته با حرف و حدیث‌های فراوان وی را به عنوان شهردار انتخاب کرد که اعضای تازه ورود کرده به دوره ششم شورای شهر معتقد بودند فردی واجد شرایط و کامل را انتخاب کردند این در حالی است که گزینه مدنظر چهار عضو جدید شورا دارای شرایط قانونی احراز برای تایید شهردار شدن نبود، نکته جالب اینکه این اعضا بعد از نامه استانداری مبنی برعدم تایید هومن صادقی به عنوان شهردار لنگرود، ۲ بار به شورای حل اختلاف در استانداری گیلان، اعتراض و اصرار بر تایید گزینه مدنظر خود داشتند که طی کردن همین پروسه بیش از ۶ ماه طول کشید! و سر آخر نیز رای استانداری تغییر نکرد.

یکی دیگر از نکات جالب این است که اعضای شورای شهر مدعی هستند که قبل از آغاز فعالیت شورایی خود، طی فراخوانی که برای انتخاب شهردار داده بودند جلسات زیادی را با افراد بسیاری برگزار کردند که در نهایت به هومن صادقی رسیده بودند این در حالی است که در بین پنج گزینه نهایی که از بین بیش از چهل کاندیدا به آنان رسیده بودند سه نفر سابقه شهردار بودن را در کارنامه خود داشتند!  

در نهایت شورای شهر لنگرود بعد از به نتیجه نرسیدن و اصرار بیش از حد خود برای تایید صادقی به عنوان شهردار، محمد نیکخواه را به عنوان شهردار انتخاب کردند که وی نیز دارای شرایط احراز برای شهردار شدن را نداشت و بعد ازعدم تایید نیکخواه به عنوان شهردار، شورای شهر لنگرود باز هم به شورای حل اختلاف در استانداری گیلان، نامه زد تا مجدد این گزینه مدنظر را بررسی کنند! مسیری که قبل از این تکرار کرده بودند و نتیجه‌ای هم در بر نداشت و باز هم مردم و شهر لنگرود چند ماه دیگر معطل شدند! که این مسیر نیز ثمری برای شورای شهر نداشت.

بعد ازعدم تایید ۲ شهردار معرفی شده توسط شورای شهر لنگرود، این بار اعضای شورای شهر به اتفاق، مصطفی طالبی سرپرست فعلی شهرداری را به عنوان شهردار انتخاب کردند ولی در ادامه راه، طالبی به دلایل شخصی نامه انصراف خود از روند بررسی انتخاب وی به عنوان شهردار را به شورا ارایه داد و شورای شهر لنگرود مجبور شد برای بار چهارم دست به انتخاب شهردار چهارم بزند که صادق صادق‌پور انتخاب شد که این گزینه نیز از نظر قانونی فاقد شرایط قانونی برای احراز شهردار شدن را داشت و استانداری نامه‌عدم احراز وی را به شورا اعلام کرد.  

یکی از نکات جالب این است که شورایی که بر آمده از آرای مردم است و مردم خواهان شنیدن صدای آنان بودند شاید بتوان گفت بی‌توجه به صدای بر آمده از متن مردم، به مسیری که انتخاب کرده بودند رفتند و بعد از گذشت ۱۴ ماه از فعالیت شورای شهر دور ششم لنگرود، این شهر هنوز هم فاقد شهردار است و در واقع شورای شهر از انتخاب فردی که دارای شرایط قانونی برای احراز شهردار بودن را داشته باشند عاجز بودند!  

از آغاز فعالیت شورای ششم، افراد بسیاری به صورت حضوری و در فضای مجازی، از شورای شهر می‌خواستند که علی شفیعی که قائم مقام شهرداری لنگرود است را به عنوان شهردار انتخاب کنند که در سابقه خود شهردار بودن آستانه اشرفیه و کومله را نیز در کارنامه کاری خود داشت.

البته عده‌ای معتقدند برخی از اعضای شورا که در زمان انتخابات از سوی برخی گروه‌های سیاسی تعرفه شده بودند و اکنون به عنوان عضو شورا هستند وامدار آن گروه‌ها یا شخصیت‌ها هستند و تصمیمات این اعضا بخصوص برای انتخاب شهردار لنگرود، در گرو سفارش آن گروه سیاسی یا شخصیت‌ها است!  

در حالی که مردم انتظار داشتند با روی کار آمدن اعضایی که در شعارهای خود شفافیت، صداقت، فسادستیزی، کارجهادی و غیره را مطرح می‌کردند را مشاهده کنند و در طی چهار سال از عمر شورا، شهروندان شاهد اجرای پروژه‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون باشند ولی تاکنون اعضای شورای شهر لنگرود اندرخم کوچه انتخاب فردی به عنوان شهردار هستند.  

مردم استان گیلان شاید خوب به خاطر دارند که در طی دهه گذشته اعضای شورای شهرهای گیلان به دنبال گزینه‌های لنگرودی بودند تا در شهرستان‌های خود به عنوان شهردار فعالیت کنند که حسن پورقربان، علی شفیعی، رضا کحالی، ناصر رنجبر، رضا روحی، افشین گلباغی، کمیل لاهوتی، اکبر شاهانی و غیره از جمله افرادی هستند که در طی سال‌های گذشته در شهرهایی نظیر بندانزلی، رودسر، آستانه‌اشرفیه، لاهیجان، رامسر، املش شاهد حضور شهرداران لنگرودی بودند که هنوز هم مردم اکثر شهرها از آن شهرداران لنگرودی به عنوان شهردارانی خلاق و خوب به نیکی یاد می‌کنند و نکته جالب اینکه شورای شهر دور ششم لنگرود علی رغم وجود افراد واجد شرایط و تحصیل کرده و متعهد لنگرودی که بعضا در شهرهای دیگری نیز مشغول خدمت هستند به دنبال گزینه‌های غیربومی است که این مخالف نظر شهروندانی است که به آنان رای داده‌اند.  

با این حال به فرض اینکه نتیجه اعتراض شورای شهر برای شهردار منتخب چهارم نیز منفی باشد و شورای شهر، فرد دیگری را به عنوان شهردار پنجم معرفی کند و به فرض تایید شهردار منتخب پنجم توسط استانداری، این مسیر بیش از ۶۰ روز ممکن است طول بکشد که با توجه به مسئله اعتراض و به فرض منفی بودن آن و انتخاب شهردار جدید، این پروسه تا نوروز ۱۴۰۲ به طول می‌انجامد که با توجه به اینکه شورای ششم به نیمه راه خود رسیده، شهروندان انتظار دارند در انتخاب شهردار پنجم دقت بیشتری را به خرج دهند و فردی که انتخاب می‌کنند دارای شرایط قانونی‌ای باشند که برای احراز یک فرد در جایگاه شهردار در نظر گرفته شده است.  

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان