سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به بالا بودن عمل سزارین در استان در مقایسه با سایر استان های کشور، پیشنهاد کرد تا گروه مامایی جهت کاهش عمل سزارین در گیلان، طرح تحقیقاتی مدونی که قابلیت اجرا در ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حیدرعلی بالو، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز در نشست مشترک با جمعی از اعضای گروه هیئت علمی مامایی دانشکده شرق گیلان، با تأکید بر انسجام در بین اعضای هیئت علمی گروه مامایی در راستای دستیابی به جایگاه معین شده برای آن ها در نظام سلامت، اظهار کرد: مامایی در نظام سلامت، جایگاه ویژه ای دارد و به نظر می رسد این گروه نیز باید همچون گروه پرستاری در خود انسجام بیشتری به وجود بیاورد.

 وی با اشاره به تلاش های بی وقفه ماماها در نظام سلامت، افزود: ارائه خدمات سلامت محور مراقبتی پیش، حین و پس از زایمان به مادران، نشان دهنده پرکاری و مشغله وسیع این گروه علمی است.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر ضرورت تقویت ارتباط ماماها با زنان و مادران در روستاها تأکید کرد و گفت: بخشی از مردم در روستاها نیز برای دریافت خدمات حوزه مامایی به متخصصین در شهرها مراجعه می کنند که بایستی در جهت شناساندن خدمات مامایی به ذینفعان، اطلاع رسانی شده و نقش این گروه، در صنوف پررنگ تر شود.

 بالو با اشاره به فعالیت کاملاً مستقل دو گروه علمی مامایی در سطح دانشگاه علوم پزشکی گیلان، خاطرنشان کرد: وجود و فعالیت دو گروه مامایی مستقل در یک دانشگاه، منطقی نیست و ادغام آن ها درصورتی که منع قانونی وجود نداشته باشد، الزامی است.

وی، با اشاره به طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» و نقش مؤثر ماماها در صیانت از جمعیت جوان کشور، بیان کرد: نقش ماماها در تحقق این سیاست ملی بسیار مهم است و اعضای هیئت علمی این گروه باید به این فریضه واجب و البته حیاتی بیشتر، کمک کنند.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین با اشاره به شعار تعیین شده امسال از سوی مقام معظم رهبری، گفت: اعضای هیئت علمی گروه مامایی نیز می توانند طرح های تحقیقاتی و پژوهشی خود را که به مردم و جوان شدن جمیعت استان کمک کنند، ارائه و از حمایت های قانونی دانشگاه در این رابطه برخوردار شوند.

 بالو با اشاره به بالا بودن عمل سزارین در گیلان، نقش ماماها را در نظام سلامت، ارجاع مادران و پیشگیری از عمل سزارین بسیار اثرگذار دانست.

 وی همچنین به اعضای هیئت علمی گروه مامایی دانشگاه پیشنهاد کرد تا با دستور کار قرار دادن یک طرح تحقیقاتی مدون با قابلیت اجرا در گیلان، منجر به کاهش عمل سزارین و اثرات سوء آن در استان شوند.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان، موفقیت و عامل پیشرفت در هر مجموعه ای را مرهون تلاش و ممارست پیگیرانه آن ها دانست و افزود: تجارب متعدد در دانشگاه علوم پزشکی گیلان نشان داده، گروه هایی که بیشترین تلاش را به صورت هماهنگ و یک جانبه دارند، موفق تر هستند و این موفقیت به صورت مستقیم در سلامت مردم نیز مؤثر است.

 بالو با اشاره به برخی از دغدغه های مطرح شده از سوی اعضای هیئت علمی مامایی ازجمله ارتقا در این رشته در دانشکده شرق گیلان، گفت: برای ارتقای رسته های تخصصی در رشته مامایی در چارچوب قانون، تلاش همه جانبه خواهد شد، اما شرط آن همکاری، ممارست و مطالبه گری اعضای گروه است.

 گفتنی است در این نشست، هرکدام از اعضای هیئت علمی گروه مامایی دانشکده شرق گیلان ضمن تبریک انتصاب بالو به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان، به بیان دغدغه ها، نظرات و راهکاری لازم جهت توسعه رسته های آموزش در دانشکده مامایی پرداختند.

 انتهای پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان