آستارا- امام جمعه آستارا با اشاره به تلاش برخی برای تحریف شخصیت میرزا کوچک جنگلی گفت: برگزاری همایش ها مشخص کننده شخصیت دینی میرزا کوچک است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد جواد باقری بعد از ظهر دوشنبه در همایش بزرگداشت میرزا کوچک جنگلی در آستارا گفت: میرزا کوچک خان جنگلی شهید و افتخار استان گیلان بود و امید است خروجی این همایش این باشد که نسبت به مفاخر و شخصیت های استان و کشور اطلاعات و احترام ما بیشتر ش بود.

حجت الاسلام محمد جواد باقری اظهار داشت: همانطور که روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان در موردش فرمودند، خیلی از چهره های سرشناس کشور ما قبل از انقلاب اسلامی و تشکیل بسیج، بسیجی بودند یکی از آنها میرزا کوچک خان جنگلی بود.

وی ادامه داد: در این سال های اخیر خیلی ها سعی کردند که شخصیت میرزا را دستخوش تحریفات کنند و مطالبی را به دروغ نسبت داده و سعی کنند که این شخصیت روحانی را که یقیناً حرکتش اسلامی و خدایی بود را جور دیگری مصادره به مطلوب کنند که برگزاری چنین همایش هایی روشن می کند که او دارای شخصیتی کاملاً دینی و افتخار استان و کشور ما است.

حجت الاسلام مرتضی عبداللهی با بیان اینکه میرزا کوچک یک شخصیت غیور و متعصب در دین بود، افزود: مبارزه میرزا کوچک در اوج غربت، مظلومیت، بدون پشتیبانی و در اوج خیانت ها و نفوذها بود.

مدیر مؤسسه مطالعات و مبارزات انقلاب اسلامی گیلان گفت: میرزا کوچک خان جنگلی با قیام خود در مقابل دولت مرکزی و عمال و دست نشانده های استعمارگران بارها در جنگ های متعدد تا جایی که توانست مقاومت کرد و امروز در فضای مجازی با تحریف تاریخ رضاخان را مؤسس ارتش نوین ایران می نامند در حالی که حتی یک ساعت هم نتوانست در برابر تهاجم نیروهای بیگانه مقاومت کند، در آن شرایط میرزا با ۱۴ اسلحه در برابر روس و انگلیس و خائنین و عمال سر سپرده رضاخانی ایستادگی کرد.

این پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان اتنکه مردمان گیلان در قرون متعدد جبهه مقاومت اسلامی را علیه استبداد و استکبار جهانی تشکیل داده اند، افزود: در میان آنها قیام میرزا کوچک خان مهمترین و معتبرترین سد را نفوذ کمونیسم به ایران بود اما برخی بی سوادها که اطلاعی از تاریخ ندارند، او را وابسته به کمونیسم یا تجزیه طلب معرفی می کنند و القاب ناروای بسیاری به او و نهضتش نسبت می دهند.

وی با اشاره به شخصیت ممتاز میرزا کوچک خان جنگلی گفت: وی شخصیتی تحصیلکرده مسلمان و معتقد واقعی با یک چهره پرصلابت، زیبا و جذاب برای جوانان بود که در عین رأفت و قلب مهربانی که داشت، در مقابل دشمنان اشدا علی الکفار بود.

حجت الاسلام عبدالهی ادامه داد: به تعبیر رهبری میرزا کوچک خان مرد تنهایی بود که اگرچه در غربت مرد اما او یک مشعل، نمونه و اسطوره بود.

وی با بیان اینکه باید این مسائل تاریخی را از منابع معتبر مطالعه کنیم و به چنین گذشته پر افتخاری ببالیم، گفت: نهضت جنگل، آرمان و اقدام هایی که در آن قالب انجام شد شباهت های بسیاری با مسائل و وقایع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ دارد و به گفته رهبری آن جمهوری که در گیلان تشکیل دادند مینیاتوری از جمهوری اسلامی ایران بود.

اجرای سرود و شعرخوانی از دیگر بخش های این همایش بود که با موضوع بررسی ابعاد شخصیتی میرزا و ویژگی های نهضت جنگل ذیل کنگره بین المللی میرزا کوچک خان جنگلی با میزبانی سالن همایش اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آستارا برگزار شد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان