تقویت بتن آرمه چه مزایایی دارد؟

۱۴۰۱/۰۹/۱۵ ۲۳:۰۷ چاپ کد خبر: 179820

در دنیای امروز، صنعت ساختمان سازی به لطف پیشرفت تکنولوژی و اختراع تجهیزات جدیدی همچون انواع بتن، پیشرفت چشمگیری کرده است. از همین رو، پروسه ساخت و ساز و میزان زحمت افراد دخیل در فرآیند ساخت یک سازه از مهندس ناظر گرفته تا کارگر‌ها کم‌تر از قبل شده است. بتن یکی از مهم‌ترین تجهیزاتیست که در فونداسیون سازه‌ها از آن استفاده می‌کنند. از طرفی مهم‌ترین عیب بتن، مقاومت کششی پایین آن است. به همین علت برای مقاوم سازی بتن از انواع میلگرد استفاده می‌شود. میلگرد‌ها در انواع مختلف ساده آجدار و حرارتی در بازار موجود هستند اما نوع آجدار آن برای مقاوم سازی ساختمان بتنی به علت داشتن قدرت چسبندگی بالا مناسب‌تر است.

حال اگر پس از گذشت زمان طولانی از ساخت یک سازه، بخشی از بتن از بین برود یا قسمتی از میلگرد درون بتن خرد شود، بحث تقویت بتن آرمه به میان می‌آید. اگر راه‌های مقاوم سازی بتن آرمه یا ساختمان بتنی را بلد باشید، دیگر با مشکلات ناشی از آسیب دیدن داخلی ساختمان مواجه نخواهید شد. در این مطلب قصد داریم هر آنچه لازم است در این خصوص بدانید در اختیار شما قرار دهیم. در صورتی که فعال حوزه ساخت و ساز هستید یا به این دست از مطالب علاقه دارید، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

قیمت میلگرد آجدار

به طور کلی، میلگرد‌های گروه a2 تا a4 در گروه میلگرد‌های آجدار قرار می‌گیرند. وجود دندانه یا آج‌های روی این میلگرد‌ها، باعث می‌شود تا درون بتن، به خوبی قرار گرفته و به بتن بچسبند. در این صورت است که ضعف نیروی کششی بتن به خوبی جبران می‌شود. بسته به نوع میلگرد و طولی و عرضی بودن آن، قیمت میلگرد آجدار متفاوت است. لازم به ذکر است که میلگرد‌های طولی کیفیت بهتری نسبت به میلگرد‌های عرضی دارند و به همین علت قیمت خریدشان بالا‌تر است. میلگرد‌ها را به صورت شاخه‌ای و کلاف بسته به نیاز می‌توان تهیه کرد اما برای تقویت بتن آرمه، نوع a4 میلگرد‌های آجدار به شدت توصیه می‌شود. زیرا آج‌های این نوع میلگرد، به صورت مرکب بوده و همین امر، قدرت چسبندگی آن را برای قرارگیری در داخل بتن نسبت به سایر مقاطع مشابه افزایش می‌دهد.

بررسی دلایل تقویت بتن آرمه یا سازه‌های بتنی

اگرچه بسیاری از سازه‌های بتنی طبق نظم و ترتیب خاصی ساخته شدند اما در برخی از این سازه‌ها، فرایند ساخت و مقاوم سازی آن گونه که باید باشد نیست. عواملی نظیر بی‌کیفیت بودن بتن، بتن‌ریزی غیر استاندارد و نا‌مناسب، آرماتور‌گذاری غیر استاندارد، استفاده از مصالح نا‌مرغوب، خطا‌های طراحی و اجرایی، شرایط محیطی مخرب، افزایش بار سازه و خطر زلزله در برخی نواحی، باعث می‌شوند تا یک سازه بتنی نیاز به مقاوم سازی داشته باشد.

لازم به ذکر است که اگر می‌خواهید یک سازه بتنی یا بتن آرمه را تقویت کنید، باید با انواع ضعف‌های سازه‌های بتنی آشنا شوید. این ضعف‌ها عبارتند از: لایه لایه شدن هسته مرکزی بتن در اثر حرکات و ترک‌های رفت و برگشت توسط زلزله، جدا شدن پوشش بتن، بروز ترک‌های متعدد بر روی هسته بتن، خروج میلگرد‌ها از محل قرارگیری و متمایل شدن آنها به اطراف، شکست برشی المان‌های کوتاه، ایجاد کمانش در آرماتور‌های طولی، ایجاد ترک‌های مورب در دیوار برشی به ویژه در اطراف محل بازشو‌ها، به وجود آمدن ترک‌های برشی در محل گره‌ها و اتصال تیر ستون. در ادامه به انواع روش‌های تقویت بتن آرمه می‌پردازیم.

تقویت بتن آرمه به وسیله انواع میلگرد

قطعا یکی از راه‌های مقاوم سازی سازه‌های بتنی، استفاده از میلگرد است. معمولا طی فرایند‌هایی برای جبران ضعف نیروی کششی بتن، میلگرد را درون بتن قرار می‌دهند. در این روش، کیفیت میلگرد انتخابی بسیار مهم است زیرا هرچه میلگرد از کیفیت بالا‌تری برخوردار باشد، چسبندگی آن در داخل بتن قوی‌تر است. از طرفی قیمت میلگرد نسبت به سایر تجهیزات دیگر ارزان‌تر است و استفاده از میلگرد برای مقاوم سازی بتن آرمه، کاهش قیمت ساختمان سازی را به همراه دارد.

در روش تقویت بتن آرمه به وسیله میلگرد، ابتدا شکاف بتنی سازه را شکسته و سپس میلگرد را به داخل تن منتقل می‌کنند. در نهایت آن بخش آسیب دیده از سازه بتنی را با ملات‌ها و چسب‌های قوی می‌پوشانند. یکی از بزرگ‌ترین معایب این روش، این است که هرقدر هم چسب مورد استفاده برای ترمیم بخش آسیب دیده بتن مرغوب باشد، بالاخره در اثر تغییرات آب و هوا یا بروز برخی بلایای طبیعی ممکن است باز شده و یا از بین برود. همچنین اگرچه طبق این روش، ظرفیت سازه بتنی تا حد زیادی بالا می‌رود ولی مشکل خوردگی میلگرد‌ها همچنان پا بر جا بوده و حل نشده است.

مقاوم سازی بتن آرمه با روش ورقه‌های فولادی

برای جلوگیری از ایجاد شکاف در بخش‌های بتنی سازه، ورقه‌هایی از جنس فولاد وجود دارد که به جای استفاده از میلگرد، این ورق‌ها را به اطراف قسمت بتنی سازه می‌چسبانند و ظرفیت سازه بتنی را بالا می‌برند. قیمت این ورق‌ها در بازار آهن شادآباد نیز همانند میلگرد اقتصادی بوده و هزینه زیادی را نیاز ندارد. اما به علت وزن زیاد ممکن است بار سازه بیش از حد افزایش یافته و سازه به مرور زمان آسیب ببیند. همچنین برای به کار گیری این ورق‌ها در اطراف سازه‌های بتنی، دسترسی به بخش بتنی سازه بسیار دشوار بوده و برای دستیابی به آن بخش، داربست نیاز است.

به مرور زمان، فولاد موجود در ورقه‌های فولادی، دچار خوردگی شده و همین امر، قدرت چسبندگی میان فولاد و بتن را کم می‌کند. از روش‌های دیگر تقویت بتن آرمه، می‌توان به روش تقویت با دیوار برشی، مهاربند‌های فولادی، استفاده از میان قاب‌ها، افزودن قاب‌های خمشی و مقاوم‌سازی سازه بتنی با الیاف FRP اشاره کرد.

از کجا می‌توان آهن آلات ساختمانی را با قیمت مناسب خریداری کرد؟

از سال 1373 فروشگاه آهن آلات معین استور در زمینه واردات آهن آلات، فعالیت خود را آغاز کرد. امروز پس از 28 سال سابقه، توانسته در میان کارخانه‌های عظیم ملی و بین المللی، جایگاه خاصی پیدا کرده و طرفداران خاص خود را داشته باشد. در حال حاضر، انواع اسکلت‌های فلزی، ورقه‌های فولادی، انواع میلگرد و سایر آهن آلات مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی در معین استور به فروش می‌رسد. اگر قصد خرید آهن آلات ساختمانی به قیمت کارخانه و به میزان نیاز خود را دارید، کافیست با کارشناسان معین استور در ارتباط باشید.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان