ناظر گمرکات گیلان مهم ترین نهاد تأثیرگذار در روند توسعه تجارت بین المللی را گمرک دانست و گفت: گمرک مرزبان اقتصادی کشورها محسوب می شود و پل ارتباطی بین سیاست های مالی و بازرگانی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، صادق برزگر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت خاص معابر مرزی استان گیلان با توجه به مبادلات ترانزیتی  از مبدأ و در شمال کشور اظهار کرد: گمرکات مرزی استان گیلان با جابجایی بالغ بر یک میلیون تن کالا در ۱۰ماهه گذشته، نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی به افزایش ۴۰۰ درصدی ترانزیت در بندر کاسپین افزود: در زمینه ترانزیت از مبدأ شاهد افزایش ۶۰  درصدی و مقصد با افزایش ۲۰۰ درصد راندمان کاری در گمرکات شمال کشور روبه رو بوده ایم که این رقم بسیار خوبی است.

ناظر گمرکات گیلان با تأکید بر اینکه کشور باید در حوزه دریامحوری زیرساخت را فراهم کند، تصریح کرد: استان گیلان در حال یافتن جایگاه خود از منظر معابر مرزی است و نباید این فرصت تاریخی را ازدست داد، اگر همه  دستگاه های مربوطه ظرفیت سازی و همکاری لازم را انجام دهند، ظرفیت معابر دریایی و زمینی چه در شمال کشور و چه در خلیج فارس برای صادرات و واردات به خوبی محیا می شود.

برزگر با تأکید بر اینکه همه استان ها باید تلاش کنند تا سهم متناسبی از حوزه تجارت بین المللی را کسب کنند، افزود: بندر کاسپین به عنوان تنها بندر منطقه آزاد کشور، بزرگ ترین تأمین کننده روغن در کشور است و همچنین در زمینه غلات و پدافند غیرعامل نیز رتبه نخستن را دارد.

وی با اشاره به اینکه بندر آستارا به عنوان بندری نوپا، تراز واردات و صادرات قابل توجهی دارد، گفت: یکی از اتفاقات مهم انجام شده در مورد بندر آستارا است که به عنوان بندر خصوصی ۶۵ هزارتن واردات و ۵۰ هزار تن صادرات را در کارنامه خود دارد.

ناظر گمرکات گیلان با بیان اینکه بندر کاسپین در کنار گردشگری و حجم انبوه تولید با ۲۰۰ شرکت تولیدی نقش بسزایی در چرخه اقتصادی دارد، افزود: پیگیر تولید در منطقه ویژه لاهیجان هستیم چرا که بعداز بندرانزلی و بندر آستارا، لاهیجان می تواند مقام سوم را در مناطق آزاد در حوزه تولید و اشتغال داشته باشد.

برزگر به انباشت و ترافیک مرز زمینی اشاره کرد و افزود: به دلیل ترافیک صادرات و ترانزیت در حوزه ریلی و راه آهن  حمل ترکیبی را با کمک سازمان های مربوطه به صورت ریلی از شهید رجایی به رشت و به صورت زمینی به بندر آستارا وصل می کنیم.

وی با اشاره به مهم ترین بخش در حوزه ارز آوری در بخش ترانزیت کالا تصریح کرد: با توجه به ظرفیت ۱۰ میلیون تنی راه آهن، حجم متنابعی از کالا به صورت ریلی برای رشت و آستارا و انزلی و کاسپین را انجام می دهیم که البته وزارت اقتصاد و دارایی توسط گمرک آن را دنبال می کند.

ناظر گمرکات گیلان با اشاره به اهمیت حجم معادلات تجاری از گمرک توسط کشورهای مختلف تصریح کرد: سعی ما بر این است که از ظرفیت کشورهایی که به عنوان مبدأ و مقصداز  مطالبات ترانزیتی حائز اهمیت هستند استفاده کنیم؛ مانند کشورهای تاجیکستان، آذربایجان، قزاقستان، عراق، امارات، افغانستان، چین و هندوستان که البته تا کنون تبادلات بسیار خوبی را انجام داده ایم.

برزگر با اشاره به تجهیزات گمرکات و هوشمندسازی بخش های مختلف بیان کرد: با توجه به اهمیت و آگاهی در جهت هوشمندسازی و تحولات در بخش زیرساخت ها از نظر سخت افزاری گمرک نسبت به گذشته ۱۰ هزار واگن حمل کالا در بخش مرز ریلی تجاری داشتیم و اخیراََ فرودگاه رشت نیز برای جلوگیری از رسوب برای انتقال کالاهای کشاورزی به نقاط مختلف کشور در فاصله زمانی کوتاه تر، آغاز به کار کرده است.

وی به اقدامات بسیار خوب دولت در خصوص آرام سازی زیرساختی و فیزیکی متناسب در گمرکات اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک شاهد نتایج خوب عملکرد در این حوزه خواهیم بود.

پایان پیام/۸۴۰۰۷

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان