ایتنا - به گفته ناسا، موشک های حرارتی هسته ای معمولاً سریع تر از موشک های شیمیایی هستند و آن را قادر می سازند تا زمان های سفر کوتاه تری را برای مأموریت های بین سیاره ای سرنشین دار آینده محقق ...


علیرغم افزایش مداوم تعداد پرتاب راکت و پیشرفت مختلف در پیشرانه‌ها، فناوری اساسی در عملکرد این راکت‌های بدون تغییر مانده است. تقریباً تمام راکت‌هایی که امروزه برای سفرهای فضایی استفاده می‌شوند در دسته راکت‌های شیمیایی قرار می‌گیرند که با ترکیب قدرت انفجاری سوخت موشک و یک اکساینده نیروی رانش تولید می‌کنند. با این حال، آنچه خیلی‌ها نمی‌دانند این است که راکت‌های شیمیایی تنها نوع موشکی نیستند که توسط دانشمندان طراحی شده‌اند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، ده‌ها سال است که کارشناسان سرگرم تکمیل ایده جایگزین‌های هسته‌ای بوده‌اند. این ماشین‌ها، که راکت‌های حرارتی هسته‌ای نامیده می‌شوند، این پتانسیل را دارند که کارآمدتر و قدرتمندتر از راکت‌های شیمیایی باشند. متأسفانه، سال‌هاست که پیشرفتی در این جبهه حاصل نشده است. با این حال، ناسا ظاهراً می‌خواهد این وضعیت را تغییر دهد. آژانس فضایی آمریکا (ناسا) اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد یک موتور هسته‌ای تولید کند که پشتیبان ماموریت‌های فضایی آینده باشد.
 
راکت‌هایی با سوخت هسته‌ای برای رسیدن به مریخ  
در 25 ژانویه 2023، ناسا آغاز همکاری با آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (دارپا) را برای توسعه موتوری که توان راکت‌های حرارتی هسته‌ای طراحی شده برای ماموریت‌های آینده ناسا را تامین می‌کند اعلام کرد. محرک اصلی رو آوردن به راکت‌های حرارتی هسته‌ای مزیت فرضی آن نسبت به موشک های سنتی از نظر سرعت کلی است. به گفته ناسا، موشک‌های حرارتی هسته‌ای معمولاً سریع‌تر از موشک‌های شیمیایی هستند و آن را قادر می‌سازند تا زمان‌های سفر کوتاه‌تری را برای مأموریت‌های بین‌سیاره‌ای سرنشین‌دار آینده محقق کنند. ناسا همچنین معتقد است که راکت‌های هسته‌ای حرارتی پتانسیل کارآمدتر و ایمن‌تر از موشک‌های کنونی مبتنی بر کنش‌های شیمیایی دارند.
 
ناسا و دارپا جدول زمانی بلندپروازانه‌ای را برای توسعه این موتور جدید تعیین کرده‌اند. در بیانیه مطبوعاتی که این تحولات را اعلام کرد، ناسا تأیید کرد که قصد دارد «فناوری پیشرانه حرارتی هسته‌ای پیشرفته را تا سال 2027 توسعه دهد و به آزمایش در آورد». توجه داشته باشید که چندین سال دیگر هم طول خواهد کشید تا این موتورها به جامعیت کافی برای استفاده در یک راکت جدید برسند. به گفته بیل نلسون، مدیر ناسا، فناوری جدید به فضانوردان کمک می‌کند سریعتر از همیشه به اعماق فضا سفر کنند.
 
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان