شهید ابراهیم جعفری در دی ماه ۱۳۵۷ حین راهپیمایی علیه رژیم شاهنشاهی در خیابان لاکانی رشت توسط ساواک به شهادت می رسد و نامش به عنوان نخستین معلم شهید تاریخ انقلاب اسلامی در گیلان ثبت می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، شهید ابراهیم جعفری بوئینی در تاریخ ششم فروردین ماه سال ۱۳۲۶ در خانواده ای فقیر، مؤمن و مذهبی در روستای بوئین شهرستان فومن دیده به جهان گشود.

آقا ابراهیم تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود، روستای بوئین شهرستان فومن سپری کرد و با توجه به علاقه فراوانی که به کسب علم و دانش داشت، سپس برای تحصیل در مقطع راهنمایی وارد یکی از دبیرستان های شهرستان فومن شد.

او مدرک دیپلم خود را در رشته علوم طبیعی در شهرستان فومن اخذ کرده و سپس برای انجام خدمت سربازی اعزام شد و دو سال خدمت آموزش سربازی خود را دریکی از روستاهای دورافتاده آذربایجان شرقی سپری کرد.

وی پس ازآن چند سالی در روستاهای تبریز به تدریس مقطع ابتدایی مشغول شده و در آن سال ها که دردها و رنج های مردم ستم دیده روزبه روز براثر فقر و خفقان رژیم پهلوی افزایش پیدا می کرد، او تصمیم به انجام فعالیت های سیاسی به دلیل مشاهده این ناعدالتی ها گرفت .

 

ابراهیم قصه ما با کمک دانش آموزان و دوستان انقلابی اش به توزیع کتاب های مذهبی و سیاسی پرداخته و در همین ایام نیز به تحصیلات خود ادامه داد و توانست با موفقیت لیسانس بازرگانی را در شهر رشت اخذ کند.

 در آن سال های خفقان که ساواک و مأموران رژیم پهلوی، انقلابیون و روحانیت متعهد را که همیشه در طول تاریخ رسواگر رژیم مستکبر و خیانت کار بودند در گوشه و کنار مملکت دستگیر و وارد شکنجه گاه ها می کرد، آقا ابراهیم در بیداری و افشای جنایات پهلوی شب و روز فعالیت می کرد.

او در سال ۱۳۵۲ توسط مأموران ساواک تحت تعقیب قرار گرفت و شبانه به زادگاهش رفت و پس ازآنکه زمزمه های انقلاب اسلامی را شنید، با شور و شوقی وصف ناپذیر به آگاه کردن مردم از ظلم و ستم شاه مخلوع پرداخت و نقش مؤثری در پیشبرد اهداف انقلاب در منطقه داشت.

وی را تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک فرد سیاسی و مذهبی می شناختند و او آنگاه که دید مردم ستم دیده ایران همگی علیه رژیم دیکتاتور پهلوی قد علم کرده اند به آرزوی خود رسید و فرصت را غنیمت شمرده و در راهپیمایی ها و تشکیل سخنرانی ها نقش بسیار عمده ای را ایفا می کرد.

اما این پایان کار نبود و ابراهیم تصمیم گرفت که در محیط خفقان رشت و دیگر شهرهای استان نظیر بندرانزلی، صومعه سرا و فومن برنامه های روشنگری علیه رژیم شاهنشاهی را برپا و با سخنرانی مردم را نسبت به انقلاب اسلامی آگاه تر کند .

ابراهیم در اوج گیری انقلاب، عشق فراوانی به حضرت امام خمینی (ره) پیدا کرده بود، به طوری که تمام تلاشش را صرف انقلاب و سخنان حکیمانه حضرت امام (ره) می کرد و برای رسیدن به هدف خود از انجام هیچ تلاشی دریغ نمی کرد.

وی در تاریخ هفتم دی ماه ۱۳۵۷ به همراه عده ای از پزشکان، معلمان و سایر قشرهای مردمی پس از شرکت در راهپیمایی توسط مأموران رژیم پهلوی شناسایی و دستگیر می شود و مأموران با خواباندن وی بر آسفالت خیابان لاکانی رشت با زدن ضربات باطوم برقی او را بی هوش می کنند.

 شهید ابراهیم جعفری پس از ساعاتی به کمک دوستانش به بیمارستان دکتر حشمت برده می شود و مورد عمل جراحی مغز قرار می گیرد اما به علت خون ریزی مغزی بهبودی برایش حاصل نمی شود و او در تاریخ هفتم دی ماه ۱۳۵۷ با عشق به حضرت دوست آسمانی شده و نامش به عنوان نخستین معلم شهید در تاریخ انقلاب اسلامی گیلان ثبت می شود.

شهید والامقام و گرانقدر، ابراهیم جعفری بوئینی متأهل و دارای پنج فرزند بوده که بعد از شهادت پدر شجاع و قهرمان شان هرکدام ادامه دهنده آرمان های بلند آن پدر خود هستند.

 در روز تشیع پیکر پاک و مطهر این شهید سرافراز انقلاب اسلامی تظاهراتی از خیابان امام خمینی و میدان فرهنگ و چهارراه میکائیل صورت می گیرد که تظاهرکنندگان با سردادن شعار الله اکبر، شهید شد جعفری، محصل به پا خیز معلمت شهید شد، دو تن دیگر از تظاهرکنندگان شهید و چند نفر نیز مجروح می شوند که در آن روز پیکر اولین معلم شهید استان گیلان با آمبولانس و تلاش های مستمر پدرش در زادگاهش به خاک سپرده می شود.

 پایان پیام/۸۴۰۰۷

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان