جنگل های گیلان، به سبب کمبود دست کم یک هزار نفری جنگلبان و یا تهدیداتی نظیر حریق، قاچاق چوب و موارد مشابه تهدید می کند و لازم است طبق قانون مسؤولیت حفظ و حراست از جنگل ها با مشارکت مردم، مسئولان و ...

خبرگزاری فارس-رشت، حمیدرضا دنیادیده؛ یکی از برجستگی ها و مزیت های نسبی استان های شمالی به ویژه گیلان در مقایسه با سایر استان ها، پوشیده شدن بخش عمده ای از مناطق آن به جنگل های سبز، پهناور و قد برافراشته در همسایگی دریای خزر است.

 

سوختن اراضی جنگلی، کمبود نیرو برای حفظ و حراست از جنگل، کندی روند نهال کاری در استان و قاچاق چوب و بسیاری از موارد مشابه همگی تهدیدی برای پهنه سبز جنگلی گیلان هستند.

 

فاصله شهرهای گیلان با جنگل ها بسیار نزدیک است و این مناطق آرام و چشم نواز در همه فصول ساز میزبان مسافران، گردشگران و حتی مردمان محلی است و همین مواجهه نزدیک انسان با جنگل موجب شده تا سالانه بخش وسیعی از آن طعمه حریق شود.

سرخوش کرم زاده، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در رشت می گوید: از ابتدای امسال تاکنون ۸۶ فقره حریق در سطح جنگل های استان گیلان به وقوع پیوسته و بالغ بر ۳۰۹ هزار هکتار از اراضی جنگلی استان طی این مدت طعمه حریق شده است.

بنا بر آمارهای موجود، در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲۰ فقره به میزان ۲۰۹ هزار هکتار از اراضی جنگلی طعمه حریق شده که نشان می دهد شمار آتش سوزی در جنگل های گیلان افزایش یافته درحالی که وسعت حریق رخ داده، به مراتب کمتر از مدت مشابه امسال است.

به گفته سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، شهرستان های آستارا، آستانه اشرفیه، املش، تالش، رشت، رضوانشهر، رودبار، رودسر، سیاهکل، شفت، صومعه سرا، لاهیجان، لنگرود و ماسال مناطقی بودند که طی امسال طعمه حریق شده اند.

کرم زاده، بی توجهی جنگل نشینان، روستاییان، گردشگران، آتش افروزی در جنگل و پیرامون آن و یا عدم اطفا کامل آتش پس از ترک محل را از عمده دلایل حریق در جنگل ها عنوان می کند.

 

از دیگر موضوعاتی که در جنگل های گیلان به وفور مشاهده می شود، رها شدن درختان سوخته و یا شکسته شده در سطح پهنه جنگلی است که بهره برداری از آن تا حدودی می تواند نیاز صنایع و یا مردم بومی منطقه را رفع کند اما بنا بر مشاهدات از این منابع بهره گرفته نمی شود!

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان می گوید: در گذشته درختان سوخته چنانچه در سطح و تعداد قابل توجه بودن با صدور مجوزها قطع و خارج شده و با نهال کاری یا محصورسازی و رویش طبیعی عرصه بازسازی می شد اما با اجرای طرح تنفس جنگل دستورالعمل های جاری فعلاً اجازه قطع و خروج چنین درختان را با آسانی نمی دهند!

اما باید دانست که اقدام منابع طبیعی و آبخیزداری برای حفظ و حراست از جنگل های استان گیلان چیست؟ تدابیر نگهداری و پاسداشت جنگل با چه اقداماتی میسر است و متولی حراست از جنگل چه تمهیداتی برای حفظ اراضی ملی اندیشیده است؟

 

کرم زاده، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در این رابطه نیز گفته که «اجرای گشت های مستمر توسط نیروهای حفاظتی اعم از گشت های پیاده، خودرویی و موتوری ها، ایجاد مسیرهای آتش بُر در اراضی جنگل های حساس عموماً نهال کاری ها یا همان عرصه های جنگل کاری، تغییر رویکرد از کاشت سوزنی برگان که در دهه های گذشته کاشت می شد به کاشت از گونه های بومی پهن برگ، برگزاری کلاس های آموزشی برای جوامع محلی، جنگل نشینان و مدارس و همچنین بهره گیری از توان همیاران طبیعت و سازمان های مردم نهاد برای نهادینه شدن فرهنگ منابع طبیعی ازجمله اقداماتی است که برای حفظ و نگه داری جنگل ها انجام می شود.»

وسعت زیاد و قابل توجه اراضی جنگلی و کمبود نیروی انسانی حفاظت فیزیکی در سطح آن بسیار مهم و قابل درنگ است. به گفته کرم زاده، سرپرست منابع طبیعی استان، گیلان از نعمت ۴۹۷ هزار و ۳۷۸ هکتار اراضی جنگلی برخوردار است منتها نگه داری آن تنها با ۴۵۷ نفر نیروی شرکتی و ۱۵۲ نفر نیروی سازمانی نگهداری و کنترل می شود!

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان به فارس گفته: بر اساس آخرین بررسی ها که به سازمان نیز اعلام شده، حداقل ۹۵۰ نفر نیرو جنگلبان در گیلان کمبود داریم.

 

بدون شک کمبود نیرو جنگلبان در سطح استان گیلان باوجود گونه های در معرض انقراض و کمیاب درختان نظیر ممرز، افرا، بلوط، ون و غیره پذیرفتنی نیست و نیازمند توجه است.

فرهنگ سازی در حفظ و نگه داری از اراضی منابع طبیعی ازجمله مناطق جنگلی که خواستگاه گونه های نادر و کمیاب هستند و از طرفی دیگر که زینت بخش توریسم و توسعه اقتصادی در کشور و استان گیلان به شمار می روند، شایسته توجه همگانی به ویژه دهیاران و مردم مناطق جنگل نشین است.

 

بنا بر آنچه در قانون مصرح کشور آمده، حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره برداری از جنگل ها و مراتع و بیشه های طبیعی و اراضی جنگلی ملی شده بر عهده سازمان جنگلبانی است و می طلبد این اداره کل در استان گیلان نیز در تحقق بند قانون نهایت تلاش را داشته باشد.

پایان پیام/۸۴۰۰۷

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان