به گزارش لنگرخبر، محمدحسن قدیری ابیانه امشب در جمع معتکفین مسجد جامع لنگرود با بیان اینکه یکی از سوالات مردم این است که ایران کشوری ثروتمند و غنی است ولی با مشکلات مختلفی مواجه هستیم، اظهار کرد: یکی از ذخایر ایران نفت است و درامد آن در اذهان خیلی بزرگ و درشت است که عام مردم مبلغ کلان درامد نفت را با درامد ماهانه و سالانه خود مقایسه می‌کنند. 

وی با بیان اینکه در سال ۹۶ که دولت وقت، بودجه سال ۹۷ از فروش نفت را پیش‌بینی کردند و می‌گفت که امضای جان کری تضمین است ۹۶ هزار میلیارد تومان بود که به فرض این بود که محقق شود که چنین هم نشد، گفت: اگر بودجه سال ۹۷ با فروش نفت به صورت کامل تامین میشد سهم هر ایرانی یکصد هزار تومان می‌شد که این عدد در مقابل دخل و خرج ماهانه مردم چیزی به حساب نمی‌اید ولی چون ما مبلغ کلی از فروش نفت را در نظر می‌گیریم این احساس می‌شود که مملکت فروش نفت دارد ولی دست مردم نمی‌رسد که این حسن ظن به وجود می‌آورد. 

سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک با بیان اینکه مردم میزان فروش نفت ایران و دیگر کشورها را با هم مقایسه می‌کنند در حالیکه میزان جمعیت ایران با دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس برابر نبوده و این مقایسه غلط است، افزود: دولت سیزدهم خزانه را منفی و بدهکار تحویل گرفت و هر ماه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت‌های گذشته را پرداخت می‌کند. 

قدیری ابیانه با بیان اینکه یکی از عوامل ایجاد تورم چاپ پول بدون پشتوانه است، تصریح کرد: ساعت مفید کار در ایران جزو کمترین‌ها در جهان است و طبق ارزیابی‌های انجام شده میزان کار مفید در ادارات ۲۲ دقیقه است در حالی که در ژاپن یا کره جنوبی هشت تا ۱۰ ساعت کار مفید می‌کنند و این کار مفید در ایران خود ایجاد مشکل و انباشت کار و مشکلات ایجاد می‌کند. 

وی با بیان اینکه یکی از ایراداتی که وارد است پرمصرف بودن ما در زمینه‌های مختلف است و این روند باید اصلاح شود، گفت: اگر کالای هر کشوری را بخریم به این معنی است که به اقتصاد آن کشور سود رسانده و به ارز از کشور خود را به نفع کشور دیگر خارج کرده‌ایم مگر اینکه کالایی در کشور وجود ندارد و مجبور به واردات و خرید آن باشیم درغیراین صورت می‌توانیم با خرید کالای موجود در کشور به اقتصاد کشور نیز کمک کنیم. 

سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک با بیان اینکه تمام کسانی که اقدام به خرید کالای خارجی می‌کنند در کاهش ارزش پول ملی مقصر هستند، افزود: هر چه مردم در مصرف انرژی صرفه جویی کنند دولت می‌تواند با صادرات باقی مانده موجب ورود ارز به کشور و بهبود وضعیت اقتصادی در کشور شود ولی اگر مصرف بیهوده شود دولت می‌بایست انرژی را وارد کند که این باعث خروج ارز می‌شود. 

قدیری ابیانه با بیان اینکه مردم نباید همه کارها را بر گردن دولت بیندازند و خود مردم نیز در کارها باید وسط میدان باشند، تصریح کرد: هر کسی باید بیندیشد که چه کار می‌تواند بکند که در جامعه اثرگذار باشد و به دولت و کشورش کمک کند و نباید اینگونه باشد و سر جای خود بنشینیم و همه چیز ریز تا درشت را از دولت بخواهیم. 

به گفته وی، کلید پیشرفت کلید شعارهای سالی است که رهبری نامگذاری می‌کنند و در هر سال مردم باید خود را مخاطب آن شعار بدانند و فعالیت و تلاش کنند نه اینکه همه چیز را از دولت‌ها متصور باشند و بخواهند. 

پایان پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان