مراحل ترخیص کالا از گمرک

۱۴۰۱/۱۲/۰۳ ۰۹:۲۹ چاپ کد خبر: 181466

لازم است هر تاجری که به عنوان یک تاجر بین المللی به تجارت می پردازد تا حدودی با مفاهیم و اصول تجارت و بازرگانی آشنا باشد. ترخیص کالا در تجارت یکی از مراحل مهم واردات و صادرات کالا است که آگاهی از آن برای هر فرد جدیدی که قصد تجارت دارد ضروری است.

همچنین در این مقاله به معرفی مفاهیم مربوط به ترخیص کالا از گمرک و شرایط و قوانین آن می پردازیم و همچنین مجوزهایی را که فرد باید بدون مشکل این مرحله را طی کند را برای شما شرح می دهیم.

برای تعریف ساده ترخیص کالا از گمرک می توان گفت ارائه مدارک و آمادگی برای تسهیل صادرات و واردات کالا به کشور است. این آمادگی شامل پرداخت هزینه های گمرکی، حمل و... و دریافت بار از گمرک و ترخیص کالا با مدارک مربوطه می باشد.

در واقع به فرآیند ورود یا خروج کالا از کشور ترخیص کالا از گمرک گفته می شود. علاوه بر این، برای طی کردن این فرآیند، داشتن دانش و تجربه کافی و استفاده از مشاوران حرفه ای و مجوز کار ضروری است تا کار فرآیند مجوز با زمان و هزینه کمتری انجام شود.

همچنین توجه به نوع کالا در فرآیند ترخیص کالا از گمرک برای اخذ مجوزهای لازم حائز اهمیت است. سازمان هایی که می توان برای دریافت مجوزهای استاندارد ترخیص کالا از آنها استفاده کرد عبارتند از: سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهداشت و درمان مجوز استاندارد، کانون پرورش فکری کودکان و سایر سازمان های مرتبط بسته به نوع کالا. .

همچنین برای اینکه بتوانید کالای خود را ترخیص  کنید باید کالای شما از نظر گمرکی ارزیابی شود. در تمامی گمرکات کالاهای موجود به روش های مختلفی ارزش گذاری می شوند که در صورت تجربه و حرفه ای بودن ترخیص کالا به خوبی می توان ارزش کالا را به صورت واقعی اعلام کرد که در سامانه TSC مشخص شده است.

مراحل ترخیص کالا از گمرک

1- اخذ پیش فاکتور (پیش فاکتور) از فروشنده

اولین قدم در ترخیص کالا از گمرک، دریافت فرم می باشد. قبل از خرید کالا و ثبت فاکتور نهایی، می توانید با ارائه مشخصات محصول، پیش فاکتور را از هر شرکت عرضه کننده دریافت کنید.

در این سند موارد مهمی از جمله نحوه پرداخت، تعهد طرفین، مسائل مربوط به اینکوترمز و .... مشخص شده است که توسط شما و فروشنده قابل بررسی است. در واقع یک پیش فاکتور برای تایید ورود کالا به کشور است. برای یافتن منبع خرید کالا، تجار و افراد مختلف از کانال های مختلفی برای یافتن فروشنده ها استفاده می کنند، مانند:

  • اتاق های بازرگانی مختلط،
  • یلو پیج ها (در ایران به اسم کتاب اول شناخته میشود و یک دایرکتوری کامل و جامع از شماره تلفن کسب‌ و کارهای مختلف است)،
  • وب سایت علی بابا

2- اقدام برای دریافت رکورد سفارش ntsw (سامانه جامع معاملات).

پس از دریافت پیش فاکتور از فروشنده، نوبت به ثبت سفارش می رسد. (یا مجوز واردات وزارت بازرگانی)

مهم ترین نکته برای ثبت سفارش ترخیص کالا از گمرک داشتن کارت بازرگانی است.

قبل از خرید محصول مورد نظر خود باید یک سری موارد را بررسی کنید. به عنوان مثال، باید بدانید که آیا محصولی که قصد خرید آن را دارید جزو محصولات ممنوعه محسوب می شود یا در لیست حمایت از کالای ملی قرار گرفته است.

پس از دریافت پرفورما و آپلود آن در NTSW، درخواست رسمی برای واردات محصول مورد نظر خود می دهید. تعرفه، ارزیابی (TSC)، اولویت ها و غیره از جمله مواردی است که در مرحله ثبت سفارش باید مورد توجه قرار گیرد.

3- درخواست تخصیص ارز از بانک مرکزی

پس از دریافت مجوز ثبت سفارش، باید نسبت به انتقال خرید کالا (مبلغ ارز) اقدام کنید. پس از مراجعه به شعبه بانکی که در هنگام ثبت سفارش خود به واحد فروش ارائه کرده اید، باید درخواستی از همان بانک با عنوان تخصیص ارز به بانک مرکزی ارسال کنید.

به زبان ساده، تخصیص ارز به معنای دریافت مجوز از بانک مرکزی برای حواله مبلغ خرید کالا یا ارز است، در حال حاضر این فرآیند دقیقا 30 روز طول می کشد.

لطفا توجه داشته باشید که به منظور درخواست تخصیص ارز برای اهداف خرید و ترخیص کالا از گمرک، NTSW سعی می کند تمام کارهای قانونی را به صورت آنلاین انجام دهد. بنابراین بانک های مختلف به مرور زمان به این سیستم متصل می شوند تا شما نیازی به مراجعه به بانک عامل نداشته باشید.

4- حواله خرید کالا (عرضه ارز) در ترخیص کالا از گمرک

پس از تعیین ارز و اخذ تاییدیه از بانک مرکزی می توانید مبلغ خرید کالای خود را با نرخ نیما به فروشنده واریز نمایید.

صرف نظر از میزان کمک هزینه ارزی که دریافت می کنید، 35 درصد از این مبلغ باید به عنوان تضمین (برای اطمینان از واردات کالا) نزد بانک عامل واریز شود. این مبلغ پس از واردات کالای شما و ارائه مدارک مربوطه تایید کننده صحت اطلاعات ثبت شده قابل استرداد خواهد بود.

5- فرآیند حمل کالا به ایران، بارنامه و اینکوترمز

محصول خریداری شده شما از طریق راه های زیر وارد کشور می شود:

واردات کالا از طریق دریا به بنادر ایران انجام می شود.

ارسال کالا به تمامی فرودگاه های ایران که بار دارند از طریق هوایی انجام می شود.

کالاهای خریداری شده در کشورهای اروپایی عمدتاً از طریق مرز بازرگانی و زمینی وارد می شوند.

بارنامه در ترخیص کالا از گمرک

بارنامه در واقع رسید حمل کالای ماست که توسط شرکت حمل و نقل صادر می شود. بارنامه حاوی اطلاعات زیر است:

وزن

حجم

تعداد

گیرنده کالا و …

اینکوترمز

در این قسمت از فرآیند ترخیص کالا باید اینکوترمز را توضیح دهیم. قوانین اینکوترمز برای تعیین میزان تعهد خریدار و فروشنده به کالا ایجاد شده است. بسته به شرایطی که با فروشنده موافقت می کنیم، تعهدات و خطرات ممکن است متفاوت باشد.

کلیه تعهدات در قوانین کامل اینکوترمز گنجانده شده است و با مراجعه به آنها به طور کامل مطلع خواهید شد. آنچه در اینجا مهم است انتخاب شرکت حمل و نقل طبق قوانین اینکوترمز است.

به عنوان مثال، هنگامی که کالا FOB یا EXW است، خریدار باید با شرکت حمل و نقل هماهنگ کند. اما زمانی که کالا CFR یا CIF باشد، فروشنده ترتیب حمل و نقل کالا را می دهد.

https://kamyartarkhis.ir/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان