به گزارش سایت خبری تحلیلی لنگرخبر، ولی جهانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه گیلان در بخش ابریشم حرف برای گفتن دارد، اظهار کرد: ظرفیت های گیلان و بویژه شهرستان لنگرود در بخش تولید ابریشم و صنعت نوغانداری بسیار ارزشمند است.

وی با تاکید بر حفظ و پاسداری از اصالت های بومی و محلی گیلان، افزود: صنعت نوغان در گیلان پیشینه قوی و غنی دارد و باید به این میراث کهن توجه ویژه شود و این مهم در دستور کار میراث فرهنگی و گردشگری گیلان قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به برنامه ریزی و زمان سنجی برپایی جشن میراث جهانی ابریشم ایران در لنگرود، بیان کرد: این همایش که قرار بود در روز دهم و یازدهم اسفند ماه در لنگرود برگزار شود به خردادماه سال آتی موکول شد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه جشن ثبت جهانی ابریشم میزبان سفرای کشورهای مشترک در پرونده ثبت جهانی است و به دلیل عدم زمان کافی برای حضور مهمانان خارجی و هماهنگی های لازم این جشن به تعویق افتاد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان اضافه کرد: همچنین به علت تداخل این جشن با برنامه های نوروزگاه و ستاد خدمات سفر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، تصمیم به تغییر در زمان برگزاری جشن شدیم.

جهانی با اشاره به اینکه خردادماه زمان تولید و پرورش نوغان است، گفت: برپایی همایش جشن میراث جهانی ابریشم ایران در حال حاضر موضوعیت نداشته و در خردادماه همزمان با تولید و پرورش نوغان این همایش برگزار می شود.

وی با بیان اینکه لنگرود جایگاه نخست تولید پیله ابریشم را در کشور را دارد، افزود: با توجه به پیشینه و قدمت تاریخی لنگرود در بخش ابریشم، این شهرستان میزبان شایسته ای برای برگزاری جشن میراث جهانی ابریشم ایران است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان