نصب مخزن آب در باغ

۱۴۰۱/۱۲/۲۱ ۱۲:۴۳ چاپ کد خبر: 181793

به گزارش سایت خبری تحلیلی لنگرخبر، داشتن یک باغ سرسبز، با درخت های تنومند و میوه های خوش رنگ و لعاب آرزوی تمامی باغداران است‌. همه ما می‌ دانیم که تحقق این آرزوی زیبا، در گرو وجود آب کافی است. در واقع آب این مایه حیات آفرین، می ‌تواند آبادی و سرسبزی را برای باغ ها به ارمغان بیاورد. اما متاسفانه بنابر موقعیت جغرافیایی یا شرایط خاص آب و هوایی و فقدان ذخایر کافی آب، تمامی باغ ها از نعمت آب برخوردار نیستند و باغداران مجبور به استفاده از مخزن آب در باغ برای تداوم سرسبزی و حیات درختان خود هستند. البته نصب مخزن آب در باغ، دارای شرایط گوناگونی است. در این مطلب به طور کامل به بررسی این موضوع و چگونگی نصب آن می ‌پردازیم که بهتر است قبل از اقدام برای خرید یا نصب مخزن آب در باغ خود، از آن ها آگاه شوید پس با ما همراه باشید.

آموزش نصب مرحله به مرحله مخزن آب در باغ

برای نصب تانکر آب در باغ، مستلزم به رعایت چندین مرحله هستید که در ادامه به اختصار توضیح داده می‌ شود.

ابتدا باید محلی مناسب با قابلیت دسترسی خوب برای مخزن آب خود انتخاب کنید. آن بخش را به طور کامل رصد کنید و همه جوانب را بسنجید. سپس با توجه به ابعاد مخزن خود یک پایه از جنس بتون بزرگ تر از مخزن بسازید تا محلی صاف و تراز برای قرار گیری آن به وجود بیاید. اکنون نوبت به نصب لوله های اتصالات می ‌رسد. باید از نصب صحیح لوله تخلیه، اطمینان حاصل کنید تا آب های اضافی به درستی خارج شوند و در طولانی مدت سبب نشت جایگاه بتونی نشوند. اگر بنا دارید برای آبیاری باغ خود به وسیله مخزن، از پمپ کمک ‌بگیرید لازم است یک شیلنگ بین پمپ وشیر مخزن آب نصب شود. اگر هم قصد استفاده از پمپ ندارید و می ‌خواهید با روش های مدرن آبیاری، همانند آبیاری قطره ای باغ خود را سیراب کنید، باید به وسیله پایه های فلزی یک جایگاه مرتفع روی سطح بتونی ایجاد کنید تا مخزن روی یک سطح مرتفع قرار بگیرد و فرایند آبیاری قطره ای به درستی انجام شود.

نحوه نصب اتصالات مخزن آب در باغ

نصب اتصالات مختلف بر روی مخزن آب باغ، امنیت و بهبود روند ذخیره سازی آب را تضمین می‌ کند. اگرچه اتصالات مخزن ها انواع گوناگونی دارند، اما نحوه نصب و عملکرد آن ها تا حدودی یکسان است. مهم ترین اتصالات که در مخازن آب مورد استفاده در باغ ها به آن احتیاج داریم شناور و فیتینگ هستند. برای اینکه این اتصالات بتوانند بهترین عملکرد را ارائه دهند، لازم است در محل نصب آن ها دقت کافی را به عمل آورید. اگر این اتصالات در کف آب مخزن نصب شوند، در طولانی مدت مشکلاتی همچون نشتی در مخزن ایجاد می‌ کنند. بنابراین لازم است در فاصله ۵ الی ۱۰ سانتی متر از لبه مخزن نصب شوند. البته  در صورتی که تمایل دارید حتما اتصالات را در کف مخزن آب خود نصب کنید، حتما از متخصصان این حوزه مشورت بگیرید و تمامی جوانب را بسنجید.

کدام مخزن ذخیره آب برای باغ من بهتر است؟

تولید کنندگان، مواد و اندازه های مختلفی از مخازن آب وجود دارند که شما بسته به شرایط و بودجه خود می بایست یکی از بهترین نمونه های آن را تهیه کنید. بهترین مخزن آب در واقع یک مخزن گرد است؛ درست است که این مخزن فضای بیشتری را اشغال می کند اما قطعا برای شما اقتصادی تر خواهد بود. این مخازن نی بایست به خوبی آب مورد نیاز باغ شما را تأمین کنند، زنگ زدگی و خوردگی نداشته باشند‌. عایق حرارتی و مقاوم در برابر سرما بوده و قابلیت جابه‌جایی آسان داشته باشند. با این تفاسیر مخزن آب پلی اتیلن یکی از گزینه های محبوب، کاربردی و مقرون به صرفه به شما ر می‌ روند. این مخازن وزن پایین و طول عمر بالایی دارند و نصبشان هم سریع و راحت است. این مخزن پلی اتیلن قابل ‌تعمیر، ارزان ‌قیمت و مقاوم در برابر سرما و گرما و زنگ زدگی و پوسیدگی هستند. مخازن پلی ‌اتیلن همچنین در سایز ها و ابعاد مختلفی تولید می‌ شوند و دست شما را برای انتخاب باز می گذارند.

نصب مخزن آب برای باغ با پمپ یا بدون پمپ؟

بعد از انتخاب جنس و حجم مخزن آب و محل نصب آن، باید به نصب مخزن با پمپ یا بدون پمپ فکر کنید. در حال حاضر روش‌ های آبیاری نوین جایگزین روش های آبیاری سنتی که با هدر رفت بسیار آب همراه هستند، شده‌ اند. در بین انواع روش آبیاری، آبیاری قطره‌ ای یکی از بهترین روش های آبیاری به شمار می رود که سبب صرفه جویی آب در مصارف کشاورزی می‌ شود و به آب بسیار کمتری نیاز دارد. برای آبیاری قطره‌ ای بهتر است تا از مخزن آب استفاده کنید که معمولا از پمپ در آن استفاده نمی‌ شود. چراکه با نصب مخزن آب باغ در ارتفاع فشار موردنیاز برای به جریان انداختن آب درون لوله‌ ها تأمین می‌ شود. در این روش با نصب پایه‌ های فلزی روی یک سطح بتنی، مخزن آب را به اندازه کافی بالا تر از سطح باغ قرار بدهید. مخزن می بایست در ارتفاعی بالاتر از همه شیر های مصرفی قرار داشته باشد تا فشار کافی برای ورود آب به لوله‌ ها تامین شود.

سخن آخر

با خواندن این مطلب، می ‌توانید با توجه به تمامی نکات حائز اهمیت، مخزن آب مناسب باغ خود را انتخاب کنید.مقاله مهم ترین نکات نصب مخزن آب افقی یا عمودی در باغ و ویلا مرجعی مطمئن در زمینه نصب انواع مخزن های آب در باغ است.

 

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : مخزن آب باغ

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان