معاون تامین سوخت و رییس شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته ای ایران (تماس) در مورد ساخت تجهیزات و زیرساخت های مربوط به تست سوخت اظهار کرد: ساخت تجهیزات و زیرساخت های مربوط به تست سوخت را در ...

به گزارش ایسنا، سید جواد احمدی ضمن تبریک فرارسیدن سال نو به هموطنان عزیز و نیز کارکنان صنعت هسته ای و آرزوی سلامتی و توفیق برای تمام ایرانیان، درباره مهمترین برنامه های این معاونت در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: در معاونت سوخت و شرکت های زیرمجموعه اقداماتی را مد نظر قرار داده ایم تا در سال جاری انجام دهیم؛ نخستین مورد تکمیل چهار عدد «کسک دومنظوره» برای حمل و نگهداری سوخت مصرف شده است که امیدوارم بتوانیم کسک ها را آماده کنیم تا پس از انجام تست های مربوطه به مجموعه معاونت تولید و توسعه تحویل دهیم.

برنامه ریزی برای انجام اکتشافات زمینی و هوایی 

وی درباره فعالیت های سال ۱۴۰۲ این معاونت در حوزه اکتشاف گفت: در سال جاری معاونت سوخت و شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته ای ایران (تماس) فعالیت های خود را در زمینه اکتشافات هوایی ادامه می دهد و در بخش اکتشافات زمینی نیز با توجه به تاکید ریاست سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر لزوم دستیابی به جهش در این زمینه؛ برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته تا بتوانیم در سال ۱۴۰۲ اقدامات چشمگیری در حوزه اکتشاف عناصر پرتوزا و عناصر همراه در تمامی مناطق کشور انجام دهیم. 

معاون سازمان عنوان کرد: این شرکت در حوزه معدن ، فعالیت های خود را در مجموعه معدنی شهید حججی در منطقه کال کافی ادامه خواهد داد و در مجموعه صنعتی شهید فخری زاده در منطقه رنگان، بحث طراحی و ساخت کارخانه فرآوری و نیز استخراج مواد معدنی را دنبال خواهیم کرد و در مجموعه معدنی شهدای بافق و یا معدن ناریگان ۳ انشاالله موضوع احداث کارخانه فرآوری اورانیوم و عناصر همراه را نیز دنبال می کنیم. 

وی تصریح کرد: ان شاءالله در سال جدید، شاهد آغاز بهره برداری از معدن «جنگسر» و همچنین «معدن دیلک وردی» در شمال شرق کشور خواهیم بود و امید است بتوانیم آغاز بهره برداری از این معادن را در ماه های آتی برنامه ریزی کنیم. 

احمدی با بیان اینکه یکی از مهمترین پروژه هایی که در سال جاری باید نسبت به تکمیل آن اقدام کرد؛ بهره برداری از کارخانه فرآوری کیک زرد در مجتمع صنعتی و معدنی حاج قاسم سلیمانی در «ساغند» است که کارهای تکمیلی آن سال گذشته انجام شده و امسال شاهد آغاز بهره برداری از آن خواهیم بود و امیدوارم بتوانیم سالانه حداقل ۱۰تن کیک زرد در این مجموعه تولید کنیم.

معاون رییس سازمان انرژی اتمی ایران درباره طراحی و تولید انواع سوخت مورد نیاز کشور توضیح داد: امسال نسبت به طراحی و تولید انواع سوخت مورد نیاز کشور به صورت بومی اقدام خواهیم کرد. 

وی با اشاره به موضوع مهم پسمانداری گفت: پسمانداری و تکمیل فازهای بعدی پسماندگاه را جزو برنامه های شرکت تماس در سال جاری قرار داده ایم.

مهمترین پروژه های یک ساله معاونت سوخت و شرکت تماس 

احمدی با اشاره به مهمترین اقدامات و پروژه های این شرکت در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: بنده از اردیبهشت سال گذشته در معاونت سوخت مشغول خدمت شدم و نخستین اقدامی که پیگیری کردم؛ اصلاح ساختار سازمانی شرکت بود زیرا این شرکت با وجود اینکه شرکت مادر تخصصی بود عمدتا در سال های گذشته درگیر امور اجرایی بوده و کمتر وارد حوزه راهبری و نظارت بر شرکت ها شده بود. بنابراین در گام نخست ساختار شرکت مادر و نیز شرکت های زیرمجموعه آن را اصلاح کردیم تا بیشتر بتوانیم مسوولیت و رسالت خود به عنوان هلدینگ در زمینه راهبری و نظارتی را انجام دهیم. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات اصلی که در سال گذشته انجام شد؛ تولید و ساخت «کسک دومنظوره» است که به عنوان یکی از تجهیزات فناورانه و مهم در صنعت هسته ای محسوب می شود، زیرا کشور ما اکنون تحت تحریم قرار دارد و سایر کشورها این تجهیز را در اختیار ما قرار نمی دادند و با تلاش های صورت گرفته به ساخت «کسک دومنظوره» دست یافته و توانستیم آن را داخل کشور تولید کنیم و اکنون در مرحله تست گرم قرار دارد. 

وی توضیح داد: در سطح جهان کشورهای محدودی این فناوری را در اختیار دارند و خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته ما نیز توانستیم «کسک دومنظوره» را برای استفاده در نیروگاه اتمی بوشهر، آماده بهره برداری کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به اقدامات معاونت سوخت در حوزه اکتشاف و استخراج بیان کرد: در این مدت ادامه فعالیت های هوابرد و اکتشافات هوایی در وسعت کل کشور را دنبال کردیم و همچنین اکتشافات زمینی را در محدوده شمال غرب، شمال شرق، ایران مرکزی و همچنین جنوب شرقی کشور در وسعت حدود ۱۱ هزار کیلومتر مربع اجرایی کردیم. 

برنامه های معاونت سوخت در حوزه معدن 

احمدی با اشاره به برنامه های این معاونت در حوزه معدن توضیح داد: بعد از حضور بنده در معاونت سوخت؛ نخستین پروژه ای که از آن بهره برداری شد «معدن رنگان» در مجموعه صنعتی – معدنی شهید فخری زاده بود که یکی از ذخایر بزرگ اورانیوم کشور محسوب می شود؛ در این معدن همچنین عناصر همراه بسیار باارزش و نادر به وفور وجود دارد که آغاز این کار با موفقیت همراه بود و امیدوارم در سال جاری بتوانیم عملیات بهره برداری از آن را کامل کنیم. 

معاون رییس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: بهره برداری از «معدن ناریگان ۳» در مجموعه صنعتی -معدنی شهدای بافق نیز در سال ۱۴۰۱ آغاز شد؛ این مجموعه در اصل معدن بسیار بزرگی است که شاید بتوان گفت بزرگترین معدن و ذخیره اورانیوم شناسایی شده کشور در این منطقه قرار دارد و مزیت دیگر این معدن وجود عناصر همراه به ویژه مولیبدن در این معدن است که کاربردهای فراوانی در صنایع هسته ای، هوافضا و ... دارد. 

وی با اشاره به بهره برداری از «معدن ۸ ناریگان» گفت: این معدن در حومه شهرستان بافق واقع شده و دارای عناصر پرتوزا و سنگ آهن است و شاید بتوان گفت یکی از معادن بزرگ سنگ آهن کشور نیز محسوب می شود. 

احمدی تصریح کرد: در حوزه فرآوری نیز بهره برداری از پایلوت فرآوری اورانیوم و تولید کیک زرد را در منطقه صنعتی و معدنی شهید حججی در «کال کافی انارک» داشتیم و نیز شاهد آغاز بهره برداری از کارخانه فرآوری عنصر همراه مس در این مجموعه صنعتی بودیم.

افزایش تولید کیک زرد 

وی با اشاره به تولید و فرآوری ۳۵ تن کیک زرد در این شرکت تصریح کرد:  تولید و فرآوری ۳۵ تن کیک زرد در مجموعه شهید رضایی نژاد در حال انجام است و به یاری خداوند توانسته ایم میزان تولید کیک زرد را افزایش دهیم زیرا در گذشته این میزان برابر با ۲۸ تن در سال بود و امسال به ظرفیت تولید ۳۵ تن دست یافته ایم.

وی خاطرنشان کرد: این دستاورد موجب افزایش توان استراتژیک کشور در حوزه صنعت هسته ای می شود. 

احمدی با بیان اینکه روش نوینی را برای تولید کیک زرد در کشور انجام می دهیم؛ گفت: برای نخستین بار احداث تاسیسات با هدف تولید کیک زرد با روش «هیپ لیچینگ» را در اولویت قرار دادیم و این کار در مجموعه صنعتی شهید حاج قاسم سلیمانی در حال انجام است و تاسیسات این مجموعه آماده شده و انشاالله در سال جاری بهره برداری از آن آغاز خواهد شد. 

رییس شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته ای ایران اظهار کرد: در حوزه تولید سوخت هسته ای؛ تولید صفحات سوخت هسته ای را برای راکتور تحقیقاتی تهران در برنامه های این شرکت قرار دادیم و همچنین تولید «UF۶» و «اسفنج زیرکونیوم» را در شرکت سوره به عنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه معاونت سوخت دنبال کردیم. 

وی با اشاره به فعالیت های این معاونت در حوزه پسمانداری بیان کرد: تکمیل و راه اندازی فاز نخست پسماندگاه را در دستور قرار دادیم که الحمداالله این فاز تکمیل شده و امسال شاهد بهره برداری کامل از آن خواهیم بود.  

چالش هایی که شرکت تماس از آنها عبور کرد 

احمدی در پاسخ به این سوال که دستیابی به چنین دستاوردهای مهم و قابل توجهی؛ سهل و آسان نبوده و به حتم با مشکلات و چالش هایی نیز مواجه بوده و توانسته اید از آنها عبور کنید؛ گفت: مهمترین چالشی که معاونت سوخت در سال ۱۴۰۱ با آن مواجه بود؛ این است که با توجه به تحریم های ظالمانه کشورهای غربی و آمریکا؛ چگونگی تامین برخی از تجهیزات خاص است به عنوان یک مساله و مشکل مطرح بود که خوشبختانه با تلاش همکاران شاغل در معاونت سوخت، بخشی از تجهیزات با تکیه بر توان و ظرفیت داخلی تامین شد اما این مساله را باید با دیده چالش نگریست. 

وی ادامه داد: با توجه به نوع کار و سختی موجود بر سر کار در مجموعه های معدنی با چالش بحث نگهداشت و جذب نیروهای متخصص مواجه بودیم که خوشبتانه توانستیم با مشوق هایی که در نظر گرفتیم این مساله را مدیریت کنیم. 

معاون سازمان انرژی هسته ای ایران درباره سایر چالش های این شرکت در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: یکی دیگر از چالش هایی که معاونت سوخت و شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه مواد اولیه و سوخت هسته ای درگیر آن بود؛ هجمه ها و فشارهایی بود که از بیرون از سازمان انرژی اتمی و با توجه به معادنی که در اختیار سازمان قرار داشت، به ما وارد می شد. الحمداالله با تعاملی که با  مجموعه های مرتبط و ذی نفعان مربوطه داشتیم؛ توانستیم کار را مدیریت کنیم و این شرایط سبب شد تا شاهد ارتباط بسیار خوبی با مجموعه های خارج از سازمان باشیم و به جرأت می توان گفت این کار به شکل بسیار خوبی مدیریت شده است.

جایگاه معاونت سوخت در دوره جدید مدیریتی سازمان 

احمدی در پاسخ به این سوال که معاونت سوخت و شرکت تماس در دوره مدیریتی جدید به چه جایگاهی در سطح سازمانی و برون سازمانی دست یافته است؛ گفت: اگر بخواهم جایگاه معاونت سوخت در داخل و بیرون از سازمان را ارزیابی کنم ؛ باید به این نکته اشاره کنم که معاونت سوخت توانسته به جایگاه خوبی برسد به طوری که تنها تولیدکننده مواد استراتژیک و سوخت هسته ای در منطقه محسوب می شود. 

وی تاکید کرد: در دوره بیش از یک سال گذشته شاهد هستیم که وابستگی معاونت سوخت به منابع دولتی قطع شده و اکنون شرکت تماس به جایگاهی رسیده که علاوه بر اینکه نیازی به تامین بودجه از منابع دولتی ندارد و حتی قادر است به سایر بخش های صنعت هسته ای به منظور اجرایی سازی اهداف و برنامه ها کمک کند و همچنین در زمینه تربیت نیروی انسانی و امور مرتبط با استانداردسازی، بخش های مختلف صنعت می توانند از محل درآمدهایی که در مجموعه معاونت سوخت ایجاد شده نیز بهره مند شوند تا شاهد شکوفایی و پیشرفت در این بخش ها باشیم. 

چشم انداز شرکت تماس تا پایان دولت سیزدهم 

احمدی درباره چشم انداز این معاونت تا پایان دولت سیزدهم بیان کرد: چشم اندازی که تا پایان دولت سیزدهم برای معاونت سوخت و نیز شرکت تماس می توان متصور بود؛ این است که در حال تهیه سندی در زمینه بومی سازی سوخت صنعت هسته ای هستیم و در نظر داریم تا با یاری خداوند بتوانیم به جایگاهی دست یابیم که به صورت کامل در زمینه تولید سوخت هسته ای و به ویژه از نظر مواد اولیه به خودکفایی کامل دست یابیم. 

توصیف معاونت سوخت در ۳ کلمه  

وی در پاسخ به این پرسش که با ۳ کلمه معاونت و زیرمجموعه خود را توصیف کنید؛ اظهار کرد: در توصیف معاونت سوخت و شرکت تماس می توان به ۳ کلمه سوخت هسته ای ملی، توسعه پایدار و خودکفایی اشاره کرد. 

انتهای پیام

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان