اگرچه قبل از پایان سال خبر خوش تعیین تکلیف همه گروه های غیررسمی موجبات خرسندی فرهنگیان بود اما زمانی شهد شیرین این خبر خوش، کام فرهنگیان غیررسمی را شیرین می کند که سرنوشت معلمانی که به دلایل مختلف از ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، باتوجه به پیگیری های متعدد فرهنگیان گروه های مختلف غیررسمی و  مطالبه مستمر  رسانه ای از مسئولین به ویژه اعضای کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی، امکان ثبت نام برای تعیین تکلیف گروه های غیررسمی  برای شرکت در آزمون استخدامی فراهم  و موکدا اعلام شد که معلمان غیررسمی اگر  در این آزمون پذیرفته نشوند امکان ادامه کار در مدارس دولتی را ندارند.

گروهی که جا ماندند؟!

نکته قابل توجه این بود که این تعیین تکلیف برای همه گروه های معلمان غیررسمی میسر شده بود الا معلمان مدارس غیرانتفاعی که در واپسین ساعات  پایان فرصت ثبت نام برای آخرین گروه سرگردان در آموزش وپرورش خبرساز  و بالاخره امکان ورود معلمان غیرانتفاعی به مدارس بدون درنظرگرفتن رشته تحصیلی از طریق آزمون میسر شد.

ورود معلمان مدارس غیردولتی به مدارس دولتی به شرط قبولی

با وجود تحقق مطالبه گروه های غیررسمی از جمله معلمان غیرانتفاعی که از بی توجهی آموزش وپرورش به این گروه آموزشی انتقاد داشتند؛ اما مؤلفه شرط سن تا ۴۰ سال نیز یکی از معضلاتی است که امروز بسیاری از معلمانی که سابقه کار در مدارس دارند را مورد نگرانی قرار داده است چرا که سابقه چند ساله آنها به دلیل سن بالای ۴۰ سال نادیده گرفته شده و این امکان برای آنها فراهم نیست.

کار برابر و دریافتی نابرابر

 حال سؤال اینجاست سرنوشت معلمانی که سالیان سال عمر و جوانی خود را در راه آموزش قرار داده اند؛ اما به دلیل بالارفتن سن اجازه رقابت با دیگر همکارانشان را از دست دادند چه می شود؟ آیا به همین شیوه باید در مدارس غیرانتفاعی ادامه کار دهند به همین شیوه ای که نه بیمه و نه حقوق قانون کار دریافت کنند و در یک کار برابر و دریافتی نابرابر دانش آموزان را تحویل جامعه دهند؟

خبر خوش تعیین تکلیف معلمان

اگرچه قبل از پایان سال خبر خوش تعیین تکلیف همه گروه های غیررسمی مرحمی بر زخم های سالیان دراز از نادیده گرفته شدن معلمانی که به دلیل عدم کد پرسنلی مورد بی مهری بدنه آموزش وپرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات قرار می گرفتند؛ اما زمانی شهد شیرین این خبر خوش کام فرهنگیان غیررسمی را شیرین می کند که سرنوشت معلمانی  که به دلایل مختلف از امکان رقابت با سایر همکارانشان جا می مانند نیز مشخص شود.

ممنوعیت فعالیت معلمان فاقد صلاحیت در مدارس غیردولتی از سال آینده

سایر گروه های غیررسمی در مدارس دولتی نیز اگر در این آزمون قبول نشوند دیگر امکان آموزش در مدارس دولتی را ندارند و از طرفی رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی کشور از  تفاهم نامه ای خبر داده که از ابتدای اردیبهشت تا شهریور به بررسی و اخذ صلاحیت های لازم هم برای معلمان فعلی و هم برای معلمان جدید غیرانتفاعی می پردازد و شامل تمامی معلمان آموزشی، پرورشی و خدماتی خواهد بود.

احمد محمودزاده می گوید «هیچ معلم گزینش نشده ای در سال آینده در مدارس غیردولتی فعال نخواهد بود و دیگر در سال آینده بدون ضابطه، مدارس معلمی را جذب نخواهند کرد.»

کمبود نیروی انسانی در آموزش وپرورش گیلان

مدیرکل آموزش وپرورش گیلان نیز از بازنشسته شدن بیش از دو هزار و ۲۰۰ فرهنگی در گیلان می دهد و معتقد است «گیلان با ۲ هزار کمبود نیروی انسانی مواجه است که تنها ۶۰۰ نفر در قالب گزینش پیشرو مورداستفاده قرار می گیرد»

محمد فائزی با بیان اینکه ناترازی نیروی انسانی در این نهاد آموزشی چالش برانگیز است، می گوید «باید بسترهای هم ترازی و جبران کمبود نیروی انسانی در آموزش وپرورش فراهم شود.»

حالا باید دید در این دومینوی معلمان آماده به کار و آموزش دیده و سونامی بازنشستگی فرهنگیان آیا تصمیمات سازنده ای برای ثبات این مهم گرفته می شود تا هم معلمان غیررسمی جامانده امکان دوباره برای حضور مدارس دولتی داشته باشند و از آن طرف چالش کمبود معلم نیز بیش از این به بدنه آموزش وپرورش آسیب نزند.

پایان پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان