«سی دشت» قطب تولید یاقوت های سرخ

۱۴۰۲/۰۳/۰۴ ۰۹:۵۶ چاپ کد خبر: 183899

رودبار - هفتمین جشنواره توت فرنگی به شکرانه برداشت این محصول از مزارع گیلان با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و ورزشی در روستای سی دشت رودبار برگزار شد.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها- بهرام قربانپور: عصر روز قبل از رویداد، پرسان پرسان دنبال یک خودرو برای حضور در هفتمین جشنواره توت فرنگی سی دشت رودبار بودم؛ اندر مصائبی به نام «ایاب و ذهاب»، که معمولاً اکثر خبرنگاران و جامعه رسانه ای استان از آن رنج می برند و خبرنگارانی که خودروی شخصی ندارند بیشتر در معرض چالش جاماندگی از مراسم و جشنواره های رنگ به رنگ گیلان هستند اما در هر صورت بنا شد با یکی مدیران استانی به سرزمین سرخمره های بی نظیر برویم.

سفر به سرزمین یاقوت های سرخ

ساعت از ظهر گذشت و آفتاب خرداد به تندی تابستان داغ خودنمایی می کرد و عرق از جبین به زمین می ریخت. طبق وعده صادق، سوار بر خودروی شاسی بلند این مدیران خوش اخلاق شدیم و مسیر حرکت را از مرکز استان رشت به شهرستان رودبار و سرزمین یاقوت های سرخ، سوق دادیم. اگر چه هوای بیرون داغ و تابستانه بود از فضای داخل خودرو با کولر به ایده آل رسیده بود و برای لحظاتی محیطی خنک و آرام بخش را تجربه کردیم.

بعد از رسیدن به ورودی شهر توتکابن، از آزادراه رشت- قزوین خارج شده و مسیر حرکت را به سمت ارتفاعات خوش آب و هوای رودبار ادامه دادیم، جایی که دیگر نیاز نیست کولر خودرو را روشن کنید بلکه بعضی به قدری سرد و خنک است که باید لباس هم به همراه داشته باشید.

پیچ ها یکی پس از دیگری برداشته می شد، مسیری که در کنار دست اندازهای فراوان، نقاط پرتگاهی زیادی داشت و به لذت تماشای مناظر دلفریب منطقه، ضریب هیجان، دلهره و اضطراب می بخشید. بعد از دو ساعتی پیمایش دلهره آور و حیرت انگیز مسیر به سرزمین خوشمزه های سرخگون رسیدیم؛ مردم از نقاط مختلف گیلان خودشان را به سی دشت رسانده بودند تا به تماشای هفتمین جشن شکرانه برداشت توت فرنگی بنشینند. با قرائت قرآن و سرود ملی، همایش شکل رسمی به خود گرفت و با خیرمقدم گویی مجری، هفتمین دوره جشنواره توت فرنگی سی دشت وارد فاز جدید شد و ما هم از حواشی جشنواره به متن رسیدیم.

رودبار سردمدار برپایی جشنواره های مختلف در گیلان

«ولی جهانی» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان که از مرکز استان به ارتفاعات رودبار آمده، می گوید: روستاهای رشی و سی دشت دارای ظرفیت های گردشگری و تاریخی ارزشمندی است که با کشف غار دربند قابلیت های تاریخی این منطقه را متبلور ساخت.

وی با اشاره به کشف غار دربند رشی و سی دشت در ابتدای دهه ۹۰ افزود: منطقه رشی و سی دشت پسوند تاریخی و باستانی با قدمت ۲۳۰ هزار ساله دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به برگزاری هفتمین جشنواره توت فرنگی در سی دشت اضافه کرد: رودبار سردمدار برپایی جشنواره های مختلف در گیلان بوده که جشنواره توت فرنگی سی دشت یکی از این برنامه های به یادماندنی است.

جهانی با بیان اینکه توت فرنگی در سی دشت قدمت تاریخی دارد، گفت: اقتصاد مردم منطقه به تولید توت فرنگی وابسته است و توت فرنگی با زندگی مردمان این دیار عجین شده است.

وی با بیان اینکه شکل و توپوگرافی دسترسی به غار دربند رشی تغییر ناپذیر است، افزود: سرمایه گذاری برای ساماندهی اطراف غار رشی مورد توجه و حمایت قرار می گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه بهره برداری از اماکن تاریخی در اولویت سازمان قرار دارد، گفت: غار دربند رشی فرصت گردشگری بسیار ارزشمندی دارد که با ایجاد فضاهای گردشگری می توان از آن بهره گرفت.

جهانی با اشاره به نبود امکانات زیرساختی در بخش گردشگری اضافه کرد: ساخت سرویس بهداشتی در دستور کار قرار دارد.

تولید بیش از ۵ هزار تن توت فرنگی در گیلان

«صالح محمدی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برداشت توت فرنگی از اوایل اردیبهشت شروع و تا پایان خردادماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه عطر و سلامت توت فرنگی سی دشت رودبار در کشور زبانزد است، افزود: سطح زیر کشت توت فرنگی در این شهرستان به بیش از ۳۰ هکتار می رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه مناطق صوفیان ده صومعه سرا و سی دشت رودبار قطب تولید توت فرنگی در استان هستند، گفت: شهرستان های صومعه سرا، رشت، آستانه، لنگرود، لاهیجان، تالش، رودبار از دیگر مناطق تولید کننده توت فرنگی در استان محسوب می شوند.

محمدی از فعالیت ۷۵۰ بهره بردار در زمینه کشت محصولات توت فرنگی خبر داد و بیان کرد: توت فرنگی بخشی از اقتصاد مردم گیلان تشکیل می دهد.

وی با اشاره به طرح توسعه باغات توت فرنگی، افزود: در حال حاضر طرح های توسعه ای کشت توت فرنگی فقط در محیط های گلخانه ای گیلان اجرا می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با ارائه آماری از تولید و سطح زیر کشت توت فرنگی در استان، بیان کرد: در سطح ۱۲۶ هکتار زمین زیر کشت ۴ هزار و ۴۸ تن و از سطح ۱۴ هکتار کشت گلخانه ای، ۹۹۵ تن توت فرنگی تولید شود.

تأمین زیرساخت های گردشگری رشی و سی دشت در اولویت قرار دارد

«طهمورث عموپور» فرماندار رودبار در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: توت فرنگی محصول اقتصاد آفرین رشی و سی دشت است فرماندار رودبار از کشت ۳۲ هکتار توت فرنگی در این شهرستان خبر داد و گفت: باغات توت فرنگی سی دشت دارای ارزش بسیاری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عموپور با بیان اینکه سی دشت جزو مناطق گردشگری معرفی شده است و اضافه کرد: تأمین زیرساخت های گردشگری رشی و سی دشت در اولویت قرار دارد.

جشنواره توت فرنگی سی دشت ملی شود

«محمد شیرزاد» یکی از اعضای شورای اسلامی روستای دره دشت در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در ۷ دوره گذشته برگزاری جشنواره توت فرنگی، این منطقه کاملاً شناخته شده است.

وی با بیان اینکه سی دشت به توسعه اقتصادی در بخش تولید و فروش توت فرنگی رسیده است، افزود: برپایی جشنواره در تراز ملی در دستور کار قرار دارد و این قابلیت و توانمندی در سی دشت وجود دارد.

عضو شورای اسلامی روستای سی دشت رودبار با اشاره به اینکه ۵۰ درصد جمعیت این روستا توت فرنگی کار هستند، گفت: نبود طرح هادی و نداشتن کد آبادی از مهم ترین چالش های سی دشت است.

شیرزاد با بیان اینکه در سی دشت مهاجرت معکوس صورت گرفته است، اضافه کرد: روستای سی دشت محل تلاقی افراد برای کشت توت فرنگی شده است.

وی با بیان اینکه شناسنامه دار شدن باغات توت فرنگی از مطالبات جدی اهالی سی دشت است، افزود: ساماندهی باغات توت فرنگی سی دشت بسیار اهمیت دارد.

لزوم ایجاد صنایع تبدیلی برای فرآوری توت فرنگی

این عضو شورای اسلامی روستای سی دشت رودبار با تاکید بر لزوم ایجاد صنایع تبدیلی برای فرآوری توت فرنگی، بیان کرد: توت فرنگی فرآورده های فراوانی دارد که باید در اولویت قرار گیرد.

شیرزاد با تاکید بر اینکه آموزش و آگاهی بخشی به کشاورزان و باغداران بسیار اهمیت دارد، گفت: آگاهی بخشی و آن وزش به کشاورزان و باغداران نتایج اثرگذاری در بخش تولید محصولات خواهد داشت.

وی با تاکید بر اصلاح محصولات توت فرنگی در سی دشت، افزود: کیفیت بخشی و افزایش بهره وری در بخش توت فرنگی بسیار اهمیت دارد.

عضو شورای اسلامی روستای سی دشت با بیان اینکه توت فرنگی این منطقه در گیلان نمونه است، گفت: محصولات توت فرنگی سی دشت بعنوان برند مطرح است.

شیرزاد با بیان اینکه سی دشت بهشت گمشده گیلان است، اضافه کرد: قرارگیری در دامنه کوه درفک، وجود جنگل های هیرکانی و همچنین محصولات کم نظیر توت فرنگی بر ویژگی های سی دشت افزود است.

وی با تاکید بر حفظ و حراست از مناطق گردشگری، افزود: گردشگران زباله هایشان ا در مناطق بکر و جنگلی رشی و سی دشت رها می کنند که این فرهنگ باید تغییر کند.

سی دشت حتی یک سرویس بهداشتی ندارد

عضو شورای اسلامی سی دشت با انتقاد از عدم فراهم سازی زمینه های جذب گردشگر، بیان کرد: حتی یک چشمه سرویس بهداشتی در سی دشت وجود ندارد و گردشگران در این بخش با چالش جدی مواجه هستند.

شیرزاد با تاکید بر اینکه زیرساخت های اولیه برای جذب گردشگری فراهم سود، اضافه کرد: ایجاد زیرساخت گردشگری در رشی و سی دشت نیاز بسیار مبرم است.

وی با بیان اینکه سی دشت یک ریال اعتبار دولتی ندارد، افزود: ساماندهی طرح هادی و کد دار شدن روستا بسیاری از مشکلات سی دشت را حل می کند.

سی دشت را کد دار کنید

«بهمن بابایی» یکی از معتمدین روستای سی دشت در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ساماندهی طرح هادی روستای سی دشت از مطالبات جدی روستاییان است که جزو مصوبات سفر آقای استاندار به این منطقه است.

وی با بیان اینکه برق روستای سی دشت نیاز به تقویت و ارتقا دارد، افزود: تقویت سیستم برق رسانی این منطقه در اولویت قرار گرفت.

این معتمد اهل سی دشت با با اشاره به قرارگیری روستا در منطقه حفاظت شده محیط زیست، بیان کرد: قرارگیری سی دشت در منطقه حفاظت شده محیط زیست و عدم کد دار بودن آن سبب شده تا قدرت و مانور توسعه و رشد نداشته باشد.

بابایی با اشاره به وعده توخالی یکی از مدیران سابق در کد دار کردن روستای سی دشت، اضافه کرد: کد دار شدن سی دشت موجب هویت بخشی به این روستا می شود.

اجرای هنرمندان موسیقی ساز دهل، موسیقی سنتی و اجرای هادی بخشی خواننده مطرح کشور تنها بخشی از برنامه های هفتمین دوره جشنواره توت فرنگی سی دشت بود، که مورد استقبال ویژه مردم قرار گرفت.

برگزاری این برنامه در اواسط هفته سبب شده تا بسیاری از مردم و علاقه مندان به جشنواره فرصت حضور در این جشن شکرانه را از دست بدهند اما استقبال نسبتاً خوبی از جشنواره صورت گرفته بود.

فروش محصولات کشاورزی بویژه توت فرنگی در حواشی برگزاری جشنواره، شور و شوق خاصی به منطقه بخشیده بود و هر کسی تلاش می کرد با معرفی بهتر و تبلیغات کلامی، محصولاتش عرضه کند.

جای خالی جهاد در جشنواره توت فرنگی

جای خالی مدیر جهاد کشاورزی رودبار که خودش را متولی اصلی عرصه های باغی، زراعی و محصول توت فرنگی شهرستان می داند، در هفتمین جشن شکرانه برداشت توت فرنگی سی دشت محسوس بود.

سازمانی که مسئولیت ساماندهی مزارع توت فرنگی سی دشت را دارد و باید برنامه ای برای اصلاح الگوی کشت و افزایش بهره وری و همچنین ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات توت فرنگی ارائه دهد، خود غایب بزرگ این جشنواره لقب گرفت.

روستاهای رشی و سی دشت به علت همجواری و قرارگیری در یک موقعیت جغرافیایی نزدیک، دغدغه های مشترکی برای توسعه و پیشرفت دارند. وجود دو مؤلفه ارزشمند کشاورزی و گردشگری و در هم آمیختگی این دو مقوله در کنار هم، به این دو روستا هویت و اصالت بخشیده است نبود زیرساخت های لازم در هر دو بخش، سبب شده تا نبض توسعه و پیشرفت این روستاها کُند بزند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان