مرضیه محمودی

گاهی در تبلیغ و ترویج سیاست های دولتی، آثار سوء روانشناسی غربی و ضد اسلامی به چشم می خورد.

شعار “فرزند کمتر ـ زندگی بهتر” و شعار هایی با این مضامین، سال های سال است بر در و دیوار شهر به هر بیننده ای القاء می کند فرزندآوری امری قبیح و دور از تمدن است. بدون آنکه بررسی شود القاء این مضامین با فرهنگ اسلامی ـ ایرانی ما هم خوانی دارد یا خیر؟!

با این تفاسیر دیگر “فرزند کمتر” یکی از نشانه های تمدن و فرهنگ در خانواده ها شده است و امروز گیلان جزو پیرترین استان کشور به شمار می آید.

با رواج تک فرزندی در خانواده های گیلانی فرزندان این مرز و بوم یک عمر بدون عمه، خاله، عمو و دایی زندگی می کنند و برخی از آثار آن کم رنگ شدن صله رحم در خانواده ها، عدم روحیه تعاون و همکاری در نسل جدید، بروز خودخواهی و خودبرتر بینی در فرزندان و… است.

گفتن این مسئله هم خالی از لطف نیست که برخی از زوج های جوان، بی فرزندی را ترجیح می دهند. به نظر می آید این امر بیش از همه موارد فرهنگی ـ اجتماعی خواستار توجه و تأمل مسئولین استان است.

تابلو تبلیغی جهت مقابله با تولید نسل از سوی دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت گیلان

 

رهبر معظم انقلاب در سفر به خراسان شمالی در مهر ماه سال گذشته، باانتقاد از سیاست تحدید نسل در سال های گذشته، خواستار حمایت از تولید نسل و حل مشکلات فرا روی این امر شدند.

ایشان در جمع مردم بجنورد فرمودند: «مسئله تحدید نسل از اواسط دهه ۷۰ به این طرف باید متوقف می شد. البته اوّل که سیاست تحدید نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود و لیکن از اواسط دهه ۷۰ باید متوقف می شد. این را متوقف نکردیم؛ این اشتباه بود. عرض کردم؛ مسئولین کشور در این اشتباه سهیمند. خود بنده حقیر هم در این اشتباه سهیمم. این را خداى متعال و تاریخ باید بر ما ببخشد. نسل جوان را باید حفظ کرد. با این روند کنونى اگر ما پیش برویم – من چندى پیش هم در ماه رمضان در سخنرانى گفتم – کشور پیر خواهد شد. خانواده ها، جوانها باید تولید مثل را زیاد کنند؛ نسل را افزایش دهند. این محدود کردن فرزندان در خانه ها، به این شکلى که امروز هست، خطاست. این نسل جوانى که امروز ما داریم، اگر در ده سال آینده، بیست سال آینده و در دوره ها و مرحله هاى آینده ى این کشور بتوانیم آن را حفظ کنیم، همه مشکلات کشور را اینها حل میکنند؛ با آن آمادگى، با آن نشاط، با آن شوقى که در نسل جوان هست، و با استعدادى که در ایرانى وجود دارد.»

طی چند سال اخیر آمارها نشان می دهد میانگین سنی مردم ایران رو به پیری و کهولت است. این مسئله مراکز فرهنگی و بهداشتی را برآن داشته است با تغییر سیاست ها و استفاده از ابزارهای تشویقی و با شعار “فرزند بیشتر ـ زندگی شادتر” نسل جوان کشور را به تولید نسل ترغیب کنند. امری که به آسانی ممکن نیست و همچون سیاست “تحدید نسل” نیاز به برنامه ریزی و فرهنگ سازی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان