ایام عزاداری، صداو سیما در قبضه اوست، در خیابان های شهر صدایی که بیش از همه به گوش می رسد صدای اوست. در تاکسی نوای نوحه اش بیش از دیگر مداحان شنیده می شود. مردم  مداحی های او را تحسین می کنند. محبوب است و در کارش نو آوری دارد.

فرارو - ایام عزاداری، صداو سیما در قبضه اوست، در خیابان های شهر صدایی که بیش از همه به گوش می رسد صدای اوست. در تاکسی نوای نوحه اش بیش از دیگر مداحان شنیده می شود. مردم مداحی های او را تحسین می کنند. محبوب است و در کارش نو آوری دارد. اما سعی می کند نو آوری هایش سنتی ها را نیازارد. می گویند او در میانه مداحی سنتی و مدرن قرار دارد.


حاج محمود کریمی مداحی است که این روزها نامش بر سر زبان ها است. شهرتش دو چندان شده است، نه به خوبی، به بدی. هفته پیش خبری منتشر شد که بازتاب بی سابقه ای داشت. حاج محمود و همراهانش در اتوبان شهید بابایی پس از درگیری لفظی با سرنشینان یک خودرو با سلاح کمری به ماشین آن ها تیراندازی کردند.

این اتفاق سرو صدای زیادی به پا کرد ابتدا یک سایت اصولگرا مدعی شد که او با عده ای از اوباش درگیر شده است و پس از آن ناچار به تیر اندازی شده است. اما این ادعا از سوی سردار رادان و سخنگوی قوه قضائیه تکذیب شد. رادان گفت: «شاکیان مداح معروف اوباش نبوده اند.» اما گفت که او مجوز حمل سلاح داشته است.

محمود کریمی تحت شدیدترین انتقادات قرار دارد. هر کس با یک رویکرد به بررسی مسئله پرداخته است. کاربران رسانه های اجتماعی اخبار پیرامون کریمی را داغ کردند. عده ای نیز به دفاع از او پرداختند. اصولگرایان بازتاب خبری این اتفاق را "بزرگنمایی" خواندند.

در حلقه "منصور ارضی"


محمود کریمی یکی از مداحان حلقه حاج منصور ارضی است. چهره ای که شاگردان زیادی را در این عرصه تربیت کرده است. شاگردانی همچون سعید حدادیان، محمد طاهری، محمد رضا طاهری و از جوانترها عبدالرضا هلالی. این افراد تاثیر گسترده ای در شکل دهی به مداحی ها و مراسم های مذهبی دارند. گروهی که خود را موظف می دانند که در مراسم های مختلف درباره مسائل سیاسی روز کشور اظهار نظر کنند. آن ها پایگاه های اثر گذاری در جامعه مذهبی شهر تهران دارند.

حوزه نفوذ این افراد و فعالیت ها و اظهار نظر های سیاسی آن ها موجب شده است که به یکی از جنجالی ترین گروه در جامعه تبدیل شوند. هر چند ماه یکبار یکی از اعضای این گروه که منصور ارضی پدر خوانده آن ها ست با عمل و یا اظهار نظر خود جنجال سازی می کنند.

حاج منصور در صدر جنجال سازان چند سال اخیر ایران بوده است، پس از آن سعید حدادیان و عبدالرضا هلالی که از شاگردان نسل دوم منصور ارضی است، در رده های بعدی حاشیه سازی قرار دارند.

در این گروه محمود کریمی حاشیه کمتری داشت. او برخلاف ارضی و حدادیان کمتر اظهار نظر های سیاسی تند ارائه می دهد، و برخلاف عبدالرضا هلالی در سبک مداحی هایش جانب احتیاط را رعایت می کند. اما اتفاق هفته گذشته باعث شد که او نیز از قافله حاشیه سازی عقب نماند.

معلم تربیتی


محمود کریمی متولد سال 1347در محله نظام آباد تهران است. پدر او در سال 61 در جریان جنگ ایران و عراق و در عملیات فتح المبین مفقود الاثر شد و برادرش در سال 65 در عملیات کربلای 5 در شلمچه به شهادت رسید. کریمی سه برادر دیگر دارد در سال 1370 ازدواج کرده و اکنون یک پسر و یک دختر دارد.

او می گوید نوحه خوانی را در سن هفت سالگی آغاز کرده است. نخستین بار در مسجدی در شاهین شهر اصفهان مداحی کرده و از پدرش دو تومان صله دریافت کرده است.

او کاسب است. در کودکی بنایی و نجاری کرده و اکنون در بازار سفال و آجر فعالیت می کند. کریمی می گوید از راه مداحی امرار معاش نمی کند و در فعالیت های صنعتی حضور دارد.

او در گفت و گویی در سال 89 با سایت آتی نیوز شایعات درباره دریافت پول های کلان توسط مداحان را رد کرد و گفت: «این شایعاتی که می گویید در نظر ما چیزی نیست، وقتی درباره امیرالمومنین علیه السلام می گفتند حضرت نماز نمی خواند، برابر این شایعاتی که در این باره برای ما وجود دارد، اصلا قابل مقایسه نیست.»

او در همان مصاحبه در جایگاه یک صنعتگر از سیاست های اقتصادی پیش از دولت های نهم و دهم انتقاد کرد و گفت پیش از آن دست های مافیایی در اقتصاد و صنعت کشور حضور داشتند.

او در در سال 90 در گفت و گویی دیگر از زندگی شخصی اش گفت. از این که اهل ورزش است و در طول هفته چندین بار به ورزش های هوازی می پردازد. او علاقه مند به فوتبال است و در ورزش های رزمی نیز دستی دارد. محمود کریمی کمربند سیاه دان دو جودو و کمربند سیاه دان پنج کاراته را داراست.

او از سال 1364 تا سا 73 معلم تربیتی در دبستان شهید منتظری، خیابان شهید بهشتی تهران بوده است. او درباره تاثیر معلمی بر مداحی اش گفته است: «تاثیر خیلی خاصی داشت این معلمی، رفتارمان با افرادی که در جلسه می آیند، توام با مهر باید باشد.»

کپی برداری از شجریان


حاج محمود کریمی شاعر است و بیشتر شعرهای نوحه هایش را خود می گوید. او در حسینه امامزاده علی اکبر چیذر نوحه خوانی می کند در هیات رزمندگان اسلام. محمود کریمی ده سال پیش با نوحه مشهور "عشق یعنی ..." به شهرت رسید. او در این نوحه با سبکی متفاوت و پیشرو در رثای حضرت فاطمه خواند.

می گویند او در میانه دو جریان سنتی و مدرن مداحی ایستاده است. او به مداحی با برخی سازها نیز پرداخته است. او سال گذشته در حسینه چیذر با سنج و دمام نوحه خوانی کرد که بازتاب گسترده داشت. عده ای خوششان آمد و عده ای نیز از این کار او انتقاد کردند. محمود کریمی می گوید به توصیه رهبر معظم انقلاب بساط سنج و دمام را جمع کرده است.

کریمی آنقدر پیشرو است که حتی در یکی از نوحه خوانی هایش به طور آشکار از محمد رضا شجریان کپی کرده است. او شعر و ریتم نوحه "ببار باران ..." را از روی آلبوم "شب سکوت کویر" شجریان تنظیم کرده است.

محمود کریمی همان مداحی است که سعید جلیلی در مناظره های انتخاباتی در مقابل اظهارات محمد رضا عارف و حسن روحانی درباره هنر محمد رضا شجریان، از او تجلیل کرده بود.

کریمی معتقد است که مداح باید در برخی مسائل سیاسی دخالت کند و اظهار نظر نماید. او سال گذشته در گفت و گویی با خبرگزاری تسنیم گفت: «در پاسخ به آقایانی که می گویند مداحان نباید در کار سیاست دخالت کنند من پاسخ می دهم که خودشان در سیاست دخالت نکنند چون این حرفشان از بی سوادی سیاسی شان نشأت می گیرد بهتر است به کار خودشان برسند. چون ما این بینش را داریم که در سیاست اظهار نظر کنیم، ولی آنها ندارند.»

او از علاقمندان به سریال های قدیمی تلوزیون ایران است. سریال های "هزار دستان" و " روزی روزگاری" را دوست دارد و از برخی سریال های کنونی تلویزیون ایران انتقاد می کند. او درباره روزی روزگاری گفته است: «سریال "روزی روزگاری " را خیلی دوست دارم، اینکه یک خانمی با یک رفتار ساده و الهی از یک دزد، یک رزمنده می سازد.»

 

 

 

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان