از آنجا که تیم ملی والیبال ما تاکنون در بازی های اروپایی شرکت نکرده بود ما با مشکلات حاشیه ای پخش این مسابقات کمتر آشنایی داریم.

به گزارش لنگرنیوز ، عزت الله ضرغامی رئیس صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در همایش ملی ارتقای کیفیت، آثار، محصولات و فعالیت های فرهنگی که صبح امروز در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد در حاشیه سخنرانی خود به تصاویر حاشیه ای پخش شده در جریان پخش مسابقه والیبال از سیما اشاره کرد و گفت: از آنجا که تیم ملی والیبال ما تاکنون در بازی های اروپایی شرکت نکرده بود ما با مشکلات حاشیه ای پخش این مسابقات کمتر آشنایی داریم. 

 

از نظر فرهنگی تماشاچیان متفاوتی در سالن برگزاری مسابقات در ایتالیا حضور داشتند که این وضعیت در سالن مسابقات در کوبا وخیم تر هم می شود. در بازی والیبال برخلاف فوتبال تماشاچیان چسبیده به زمین بازی هستند. وقتی بازی جریان دارد و دوربین به ضبط بازی می پردازد خواه ناخواه تصاویری از تماشاچیانی که ممکن است پوشش نامناسب داشته باشد پخش می شود. 

 

وی افزود: آقای علی مطهری که از علاقه مندان به فوتبال هستند و همیشه در حرف های خود از پخش نشدن بعضی بازی ها گله دارند همین قدر که فوتبالی هستند در جریان والیبال نیز همین قدر پیگیر هستند. ایشان روز بعد از پخش بازی والیبال بین ایران و ایتالیا با من تماس گرفتند و گفتند در تصاویر تلویزیونی در میان جمعیت خانمی با لباس آستین کوتاه نمایش داده شد ما ایشان را دعوت کردیم و در دفتر من فیلم مسابقات را با دور بسیار کند بررسی کردیم. در تصاویر اسلوموشن مشاهده شد که خانمی با لباس آستین کوتاه در میان جمعیت وجود دارد که این تصویر پس از نمایش عادی با دور عادی اصلا مشاهده نمی شد من به آقای مطهری گفتم که شما واقعا چگونه این خانم را دیده اید؟

 

ضرغامی ادامه داد: اما واقعیت این است که ما در اتاق پخش با ۷ ثانیه تاخیر تصاویر را پخش می کنیم و ۳ نفر در پشت دستگاه مشغول ارزیابی هستند یک نفر صحنه را تشخیص داده، یک دیگر حذف می کند و نفر سوم صحنه جایگزین را اضافه می کند. در این ۷ ثانیه کوچکترین بی احتیاطی موجب از دست رفتن موقعیت حذف صحنه می شود. من از بازی دوم ایتالیا و ایران از اتاق پخش تشکر کردم و گفتم کار شما از پخش مناظره های انتخاباتی سخت تر بود. 

 

رئیس سازمان صدا و سیما تصریح کرد: درباره پخش تصویر جنجال برانگیز یک خانم در جریان مسابقه فوتبال اسپانیا و ایتالیا از تلویزیون که سرو صدای بسیاری به همراه داشت هم واقعیت این بود که تصویر این خانم که همسر یکی از بازیکنان بود ۵ بار در طول بازی نمایش داده شده بود. ما این ۵ بار را حذف کرده ولی زمانی که پنالتی زده شد تصویربردار بازی بلافاصله پس از پنالتی تصویر این خانم را نشان داد که نتوانستیم برای حذف آن کاری انجام دهیم و این تصویر روی خروجی رفت. 

 

در این جور مواقع دیگر نمی توان کاری انجام داد و تنها راهش این است که ما بازی را اصلا نشان ندهیم. به هر حال ایرانی های بسیاری در سالن  والیبال جمع شده بودند که بعضا حجاب مناسبی نیز نداشتند. ما از نظر شرعی نمی توانیم تصویر این تماشاچیان که جمهوری اسلامی ایران را تشویق می کردند اما حجاب نداشتند نشان دهیم و از این بابت بسیار ناراحت هستیم که نمی توانیم نشان دهیم که حتی این افراد با این طرز پوشش هم طرفدار ما هستند.

 

ضرغامی ادامه داد: من روز گذشته با علما و روحانیون درباره موضوعی بحث داشتم و این مسئله را نیز مطرح کردم که ما اگر بخواهیم مرّ شرع را رعایت کنیم باید مسابقه روز شنبه ایران و کوبا را نشان ندهیم چون دلیل گرم بودن هوا در کوبا وضعیت تصویرها بدتر خواهد شد. شما قضاوت کنید تیم ایران با این همه موفقیتی که کسب کرده چه میزان تماشاگر در ایران دارد. اگر ما بازی را نشان ندهیم این تماشاگران به سراغ ماهواره ها خواهند رفت و ما به دست خودمان بسیاری از مردم و جوانان را به سمت شبکه های ماهواره ای سوق داده ایم. در این جلسه همه دوستان گفتند بهترین کار این است که حتما بازی پخش شود ما شما تا آنجا که می توانید کنترل کنید.

 

وی با خنده گفت: حجت الاسلام محسنی اژه ای با اشاره به پخش این تصویر چند روز پیش به من گفت من زمانی که این بازی را تماشا می کردم اصلا متوجه صحنه های پشت بازی نشدم و این خانم را اصلا ندیدم. بنابر این ما با همه این اوصاف تصمیم گرفتیم با همکاران فرهنگی خود کوبا وارد مذاکره شویم تا بلکه بتوانیم لباس گرمکن و شلوار بر تن تماشاگران مسابقه والیبال ایران و کوبا کنیم تا دیگر متوجه این شرایط نباشیم.

منبع: تسنیم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان