روزهای هفته همانگونه که در ابتدای مفاتیح الجنان آمده است، به نام یکی از معصومین (علیهم السلام) نام گذاری شده است. به همین جهت مناسب دیدیم که آغاز روز را با حدیثی از معصوم آن روز آغاز کنیم:

روزشنبه؛به نام حضرت محمد(صلوات الله علیه)

رسول خدا (ص) :

خداوند متعال فرموده : هرکس به یکی از دوستان من اهانت کند به جنگ با من کمین کرده است و من از هر چیزی بیشتر به کمک دوستانم می شتابم. اصول کافی جلد ۴ صفحه ۵۳
 

دعای روز شنبه‏

بِسْمِ اللَّهِ‏الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏

بِسْمِ اللَّهِ کَلِمَةُ الْمُعْتَصِمینَ وَ مَقالَةُِ الْمُتَحَرِّزینَ وَ اَعُوذُ بِاللَّهِ تَعالی‏ مِنْ جَوْرِ الْجآئِرینَ‏وَ کَیْدِ الْحاسِدینَ وَ بَغْیِ الظَّالِمینَ وَ اَحْمَدُهُ فَوْقَ حَمْدِ الْحامِدینَ اَللّهُمَّ اَنْتَ الْواحِدُبِلا شَریکٍ وَ الْمَلِکُ بِلا تَمْلیکٍ لا تُضادُّ فی‏ حُکْمِکَ وَ لا تُنازَعُ فی‏ مُلْکِکَ اَسْئَلُکَ اَنْ‏تُصَلِّیَ عَلی‏ مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ وَ اَنْ تُوزِعَنی‏ مِنْ شُکْرِ نُعْماکَ ما تَبْلُغُ بی‏ غایَةَ رِضاکَ وَ اَنْ تُعینَنی‏ عَلی‏ طاعَتِکَ وَلُزُومِ عِبادَتِکَ وَاسْتِحْقاقِ مَثُوبَتِکَ بِلُطْفِ عِنایَتِکَ وَ تَرْحَمَنی‏ بِصَدّی‏ عَنْ مَعاصیکَ ما اَحْیَیْتَنی‏ وَتُوَفِّقَنی‏ لِما یَنْفَعُنی‏ ما اَبْقَیْتَنی‏ وَ اَنْ تَشْرَحَ بِکِتابِکَ صَدْری‏ وَ تَحُطَّ بِتِلاوَتِهِ وِزْری‏ وَ تَمْنَحَنِی السَّلامَةَ فی‏ دینی‏ وَ نَفْسی‏ وَلاتُوحِشَ بی‏ اَهْلَ اُنْسی‏ وَ تُتِمَّ اِحْسانَکَ فیما بَقِیَ مِنْ عُمْری‏ کَما اَحْسَنْتَ‏فیما مَضی‏ مِنْهُ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ! 


به نام خدا، کلمه پناهندگان، و گفتار پناه گیرندگان؛ و پناه می‏برم به خدای بزرگ از ستم ظالمان و نیرنگ حسودان و ظلم ظالمان؛ و سپاس می‏گویم او را برتر از سپاس سپاسگزاران. بار خدایا! تویی تنها بدون شریک و پادشاه بدون تملیک. ضدّیت نشود با حکم تو، و نزاع نشود در مُلک تو. از تو خواهم که درود فرستی بر محمّد، بنده تو و فرستاده تو و به من بدهی از سپاسگزاری نعمت‏هایت آنچه که بدان، مرا به نهایت رضایت و خشنودی خودت برسانی، و این که کمک کنی رضایت و خشنودی خودت برسانی، و این که کمک کنی مرا بر طاعت و فرمانبری خودت و ملازم بودن به عبادت و بندگی‏ات و شایستگی برای ثواب و پاداش تو به وسیله لطف و عنایت خودت؛ و رحم کنی بر من که مرا بازداری از گناهانت و عنایت خودت؛ و رحم کنی بر من که مرا بازداری از گناهانت تا زنده‏ام، و توفیقم دهی به آنچه سودم رساند تا عمرم دهی، و این که به کتاب خودت سینه‏ام را گشایش دهی، و به وسیله خواندن قرآن، گناهم را بریزی، و ببخشی به من سلامتی را در دین و جانم، و این که هراسناک نکنی از من، اهل انس مرا، و تمام کنی احسان خودت را در باقی مانده عمرم، چنانچه احسان کردی در گذشته آن،ای مهربان‏ترینِ مهربانان!
 

زیارت پیامبر اکرم (ص(

بسم اللَّهِ‏الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏
اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ رَسُولُهُ وَاَنَّکَ مُحَمَّدُ بْن عَبْدِ اللَّهِ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ قَدْ بَلَّغْتَ رِسالاتِ رَبِّکَ وَنَصَحْتَ لِاُمَّتِکَ وَجاهَدْتَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ بِالْحِکْمَةِ وَالمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِوَاَدَّیْتَ الَّذی‏ عَلَیْکَ مِنَ الْحَقِّ وَاَنَّکَ قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنینَ وَغَلَظْتَ عَلَی الْکافِرینَ وَعَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصاً حَتّی‏ اَتیکَ الیَقینُ فَبَلَغَ اللَّهُ بِکَ اشَرَفَ مَحَلِّ الْمُکَرَّمینَ اَلْحَمْدُ للَّهِ‏ِ الَّذِی اسْتَنْقَذَنا بِکَ مِنَ الشِّرْکِ وَالضَّلالِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی‏ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَاجْعَلْ صَلَواتِکَ وَصَلَواتِ مَلائِکَتِکَ وَاَنْبِیآئِکَ الْمُرْسَلینَ وَعِبادِکَ الصَّالِحینَ وَاَهْلِ السَّمواتِ وَ الْأَرَضینَ وَمَنْ سَبَّحَ لَکَ یا رَبَّ الْعالَمینَ مِنَ‏الْأَوَّلینَ‏وَالْاخِرینَ عَلی‏ مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ وَرَسُولِکَ وَنَبِیِّکَ وَاَمینِکَ وَنَجِیبِکَ وَحَبیبِکَ وَصَفِیِّکَ وَ صِفْوَتِکَ وَخآصَّتِکَ وَخالِصَتِکَ وَخِیَرَتِکَ مِنْ‏خَلْقِکَ وَاَعْطِهِ الْفَضْلَ وَ الْفَضیلَةَ وَالْوَسیلَةَ وَالدَّرَجَةَ الرَّفیعَةَ وَابْعَثْهُ مَقاماً مَحَمْوُداً یَغْبِطُهُ بِهِ‏الْأَوَّلُونَ وَالْاخِرُونَ اَللّهُمَّ اِنَّکَ قُلْتَ وَلَوْ اَنَّهُمْ اِذْ ظَلَمُوا اَنْفُسَهُمْ جآؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَلَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحیماً اِلهی‏ فَقَدْ اَتَیْتُ نَبِیَّکَ مُسْتَغْفِراً تآئِباً مِنْ ذُنُوبی‏ فَصَلِّ عَلی‏ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَ اْغِفْرها لی‏ یا سَیِّدَنا اَتَوَجَّهُ بِکَ وَبِاَهْلِ بَیْتِکَ اِلَی‏اللَّه تَعالی‏ رَبِّکَ وَرَبّی‏ لِیَغْفِرَ لی‏ پس سه مرتبه بگو اِنَّا للَّهِ‏ِ وَاِنَّا اِلَیْهِ راجِعُونَ پس بگو اُصِبْنا بِکَ یا حَبیبَ قُلُوبِنا فَما اَعْظَمَ‏الْمُصیبَةَ بِکَ حیَْثُ انْقَطَعَ عَنَّا الْوَحْیُ وَحَیْثُ فَقَدْناکَ فَاِنَّا للَّهِ‏ِ وَاِنَّا اِلَیْهِ راجِعُونَ یا سَیِّدَنا یا رَسُولَ اللَّهِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْکَ وَعَلی‏ آلِ بَیْتِکَ الطَّاهِرینَ هذا یَوْمُ السَّبْتِ وَهُوَ یَوْمُکَ وَاَنَا فیهِ ضَیْفُکَ وَجارُکَ فَاَضِفْنی‏ وَاَجِرْنی‏ فَاِنَّکَ کَریمٌ تُحِبُّ الضِّیافَةَ وَمَأْمُورٌ بِالْإِجارَةِ فَاَضِفْنی‏ وَاَحْسِنْ ضِیافَتی‏ وَاَجِرْنا وَاَحْسِنْ اِجارَتَنا بِمَنْزِلَةِ اللَّهِ عِنْدَکَ وَعِنْدَ آلِ بَیْتِکَ وَبِمَنْزِلَتِهِمْ عِنْدَهُ وَبِما اسْتَوْدَعَکُمْ مِنْ عِلْمِهِ فَاِنَّهُ اَکْرَمُ الْأَکْرَمینَ! 


شهادت می‏دهم که خدایی جز خدای یگانه نیست، شریکی برای او نیست؛ و گواهی می‏دهم که تو رسول او هستی، و تو محمّد، فرزند عبداللَّه هستی؛ و گواهی می‏دهم که تو رسانیدی پیام‏های پروردگارت را، و اندرز دادی امنیّت را، و جهاد کردی در راه خدا به حکمت و پند نیکو، و ادا کردی آنچه به عهده‏ات بود از حقّ؛ و تو به مؤمنان، مهربانی و بر کافران، سختگیری؛ و بندگی کردی خدا را با اخلاص، تا یقین برایت آمد و خدا تو را به اشرف مقام مکرّمان رسانید. سپاس خدا را که ما را به وسیله تو از شرک و گمراهی رها ساخت. بار خدایا!درود فرست بر محمّد و آل او؛ و مقرّر فرما درودهای خود و درودهای فرشتگان پیامبران و رسولان و بندگان شایسته خودت را و اهل آسمان‏ها و زمین‏ها و هر که تو را تسبیح گوید، ای پروردگار جهانیان، از اوّلین و آخرین، بر محمّد، بنده‏ات و رسولت و پیامبرت و امین خودت و نجیبت و دوستت و برگزیده‏ات و بنده پاک و مخصوص درگاهت و خاصّ و خالص تو و بهترین از خَلقت؛ و عطا کن به او برتری و فضیلت و وسیله شفاعت و درجه بلند، و برسان او را به مقام ستوده‏ای که رشک برند. بر او اوّلین و آخرین. خدایا! تو گفته‏ای اگر آنها گاهی که بر خود ستم می‏کردند، نزد تو می‏آمدند و از تو آمرزش می‏خواستند و رسول هم آمرزش آنها را می‏خواست، هر آینه، خدا را بسیار توبه‏پذیر و مهربان، می‏یافتند. خدایا! من برای توبه و آمرزش از گناه، نزد پیغمبرت آمدم. پس رحمت فرست بر محمّد و آلش، و گناهانم را بیامرز. ای سرور ما! رو به تو دارم و به خاندان تو و به سوی خدای تعالی‏ روم که پرودرگار تو و پروردگار من است تا بیامرزد مرا.
سپس سه مرتبه بگو: ما از خداییم و به سوی او برمی‏گردیم.
پس بگو: سوگوار توایم ای حبیب دل‏های ما! چه اندازه بزرگ است سوگواری بر تو که وحی از ما بُریده شد و تو را از دست دادیم. پس به درستی که ما از خداییم و به سوی او برمی‏گردیم. ای سرور ما، ای رسول خدا، صلوات و درود خدا بر تو خاندان پاک تو! امروز، شنبه است و آن، روز توست و من در آن، مهمان تو هستم و پناهنده توام. پس مهمان نوازی کن و مرا پناه دادن هستی. مهمان نوازی‏ام کن و خوب پذیرایی‏ام کن، و پناهم بده و خوب نگهداری‏ام کن به منزلتِ خدا نزد تو و نزد خاندانت، و به مقامی که نزد او دارید، و به آن علمی که به شما سپرده؛ زیرا او کریم‏ترینِ کریمان است.
 

تسبیحِ مخصوص روز شنبه

بِسْمِ اللَّهِ‏الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏
سُبْحانَ الإِلهِ الْحَقِّ سُبْحانَ القابِضِ الْباسِطِ، سُبْحانَ الضَّآرَّ النَّافِعِ، سُبْحانَ القاضِی بِالحَقِّ، سُبْحانَهُ وَبِحَمْدِهِ سُبْحانَ العَلِیِّ الْأَعْلَی‏، سُبْحانَ مَنْ عَلا فِی الاهَوَآءِ، سُبْحانَهُ وَتَعالی‏، سُبْحانَ الْحَسَنِ الْجَمِیلِ، سُبْحانَ الرَّؤُوفِ الرَّحِیمِ، سُبْحانَ الْغَنِیِّ الْحَمِیدِ، سُبْحانَ‏الْخالِقِ الْبارِئ، سُبْحانَ الرَّفِیعِ الْأَعْلَی‏، سُبْحانَ الْعَظِیمِ، سُبْحانَ مَنْ هُوَ هکَذَا وَلاا هکَذَا یَکُونُ غَیْرُهُ، سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ لِرَبِّیَ الْحَیَّ الْحَلِیمِ،سُبْحانَ رَبِّیَ الْعَظِیمِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحانَ مَنْ هُوَ دَآئِمٌ لَا یَسْهُو، سُبْحانَ مَنْ هُوَ قَآئِمٌ لَایَلْهُو، سُبْحانَ مَنْ هُوَ غَنِیٌّ لَایَفْتَقِرُ،سُبْحانَ مَنْ تَوَاضَعَ کُلُ شَیْ‏ءٍ لِعَظَمَتِهِ، سُبْحانَ مَنْ ذَلَّ کُلُّ شَیْ‏ءٍ لِعِزَّتِهِ، سُبْحانَ مَنِ اسْتَسْلَمَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ لِقُدْرَتِهِ، سُبْحانَ مَنْ خَضَعَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ لِمُلْکِهِ، سُبْحانَ مَنِ انْقَادَتْ لَهُ الْأُمُورُ بِأَزِمَتِّهَا.

 
منبع: عقیق

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان