سریال پایتخت از تولیدات ویژه صداو سیما در ایام نوروز امسال است که علاوه بر داشتن مضامین فرهنگی و اخلاقی بسیار خوب، توانسته است با استفاده از جذابیتهای لازم، مورد اقبال تعداد بیشماری از مخاطبان سیما قرار گیرید.

 

پایتخت زندگی خانواده ای را به نمایش می گذارد که با داشتن مشکلات ریز و درشت بسیار، راه درست مواجه شدن با تلخ و شیرینی های زندگی را به مخاطب می آموزد. این نکته از این حیث قابل توجه است که متاسفانه بسیاری از ما ایرانیان فقط نیمه خالی لیوان را دیده و بی توجه به داشته های ارزشمند پیرامونی خود با منفی بافی ها و تکرار نواقص و مشکلات، آرامش روانی خود و اطرافیانمان را مخدوش می کنیم.

 

در رابطه با مضامین اخلاقی و نکته های اجتماعی این سریال چند نکته قابل ذکر است:

 

۱. برخلاف برخی از تولیدات صداوسیما ـ که البته در طول یکسال گذشته کمتر شده است ـ خبری از خانه های مجلل و سبک زندگی غربی در این سریال نیست و پایتخت زندگی ساده یک خانواده قشر متوسط ایرانی را به نمایش می گذارد.

 

۲. فیلمنامه نویس و کارگردان به خوبی توانسته اند مضامین اخلاقی و اسلامی را به مانند احترام به والدین، نقش توکل و توسل در زندگی خانواده ایرانی، انسانیت، خانواده دوستی و کمک به همنوعان را بدون پرداخت شعاری و نمایشی به تصویر بکشند.

 

۳. فیلمنامه خوب، سوژه پردازی عالی در کنار بازی هنرمندانه بازیگران این سریال، بار دیگر ثابت کرده است که با کار حرفه ای می توان فیلم فاخر و جذاب ساخت و نیازی نیست به مانند برخی فیلمسازان، با تمسک جستن به ابتذال و جذابیتهای پست و بی ارزش تولیدات سطحی خود را به ظاهر جذاب نمایش داد.

 

۴. سریال پایتخت علیرغم اشاره به مشکلات مردم، شادی آفرین و روحیه بخش است و برخلاف برخی تولیدات صداوسیما از تلخی های یاس آور و غیرضروری در آن خبری نیست.

البته نقدهایی هم به پایتخت وارد است اما این ایرادات کوچک که در جای خود به آن خواهیم پرداخت، چیزی از ارزشهای آن نمی کاهد. با این حال لازم است برای تولید این سریال ارزشمند از همه دست اندرکاران آن و همچنین مسئولان صداوسیما تقدیر کرد و امیدوار بود در آینده این قبیل تولیدات را در رسانه ملی بیش از گذشته شاهد باشیم.

منبع: جهان نیوز

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان