به گزارش لنگرنیوز، در لحظه تحویل سال اغلب خانواده ها گرد هم جمع می شوند با روشن کردن شمع در سفره هفت سین و با قرائت قرآن و حافظ توسط بزرگ خانواده به استقبال سال نو می روند. با خواندن این آیات، آفت ها و بلاهای آسمانی و زمینی و ابلیس و شیطان را از محیط خانه و خانواده دور می کنند و سلامت و آرامش را به خانه در سال نو می آورند. صله رحم یکی از ارکان این آداب می باشد. صله رحم از آداب و دستورات شرع مقدس اسلام است و از فرامینی است که مورد تأکید اهل بیت (ع) بوده است.

 

 

صله رحم علاوه بر این که دارای اثرات و نتایج اجتماعی، روانی و اخلاقی مثبت است، دارای ثمرات معنوی و پاداش اخروی نیز می باشد. قطع رحم از نظر آموزه های دینی بسیار ناپسند است و بر پرهیز از آن تأکید شده است. تعطیلات عید نوروز و حلول سال جدید، فرصتی است برای خانواده ها تا به دیدار یکدیگر روند.

 

شاید همه ما بعنوان یک فرد مسلمان طبق آیین، دعای لحظه تحویل سال را بخوانیم ولی واقعا تبلور این آیه «یامقلب القلوب و الابصار» در زندگی فرد فرد ما کجاست؟ آیا می شود با توجه به این همه تاکیدات در زندگی هایمان این دعا را بر لبهایمان جاری کنیم اما در قلبهایمان نه؟

 

عید نوروز فرصت مناسبی است تا بتوانیم عملا این آیه ها را در قلبمان ساری و جاری کنیم، اختلافات را کنار بگذاریم و بدنبال پیام قلبی فرازهای این دعا برویم تا بتوانیم زندگی همواره رضایت بخش همراه با آرامشی داشته باشیم. این سنت ها نماد هویت ملی و مذهبی ماست این عمل، نمادی از تقوا است.

 

اهمیت دگرگونی و انقلاب قلب

قلب مهم ترین عضو هر انسانی است، این عضو کانون گرایشات و عواطف انسان است، به عبارتی قلب عضوی است که محل و جایگاه عشق و نفرت می باشد، برای همین اسم او را در دگرگونی قلب نهادند، عضوی که می تواند جای نفرت را با عشق و برعکس تغییر دهد.

 

استاد محمد تقی جعفری می فرمایند: در تایخ ادبیات اسلامی ایران به دل و حالات گوناگون دل آنقدر توجه شده است که حدود ۳۰۰ پسوند و پیشوند برای آن در ادبیات فارسی شمرده شده، مانند سنگدل و دل رحم و … این ها همه نشان از توجه به دل و فرآیند های مختلف آن می باشد و در قرآن کریم، هم بسیار به دل توجه شده است.

 

در قرآن غلیظ القلب داریم (آل عمران؛ ۱۵۹)؛ قلب قسی داریم )بقره؛ ۷۴)؛ قلب بیمار داریم (احزاب ۳۲)؛ قلب زنگ زده داریم (مطففین؛ ۱۴)؛ قلب مختوم داریم (بقره؛ ۷)؛ قلب مرعوب داریم (آل عمران؛ ۱۵۱)؛ قلب بدون فهم )اعراف ۱۷۹)؛ قلب رئوف داریم (حدید ۲۷)؛ قلب سلیم داریم، روزی که فرزندان بر آدمی فایده ندارد، مگر قلب سلیم (شعرا؛ ۸۹) بنابراین قلب سلیم، مهمترین توشه آخرت ماست که ما آن را ازخدا درخواست می کنیم؛ قلب مطمئن داریم (نحل؛ ۱۰۶) و همه این ها به مقلب القلوب بودن خداوند بر می گردد.

 

امام رضا (ع) فرمودند:

 خدای عز و جل به سه چیز همراه سه امر دیگر فرمان داده: امر کرده به نماز و زکات پس هر که نماز کند و زکات ندهد نمازش پذیرفته نمی شود، امر کرده به شکر خودش به همراه شکر والدین (در سوره لقمان آیه ۱۴) پس هر که شکر والدین نکند شکر خدا را نکرده و امر کرده به تقوا و صله رحم. در (آیه ۱- سوره النساء) و هر که صله رحم نکند تقوا ندارد.

 

رسول اکرم صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله :

اَلصَّدَقَةُ عَلى وَجْهِها وَاصْطِناعُ الْمَعْروفِ وَبِرُّ الْوالِدَیْنِ وَصِلَةُ الرَّحِمِ تُحَوِّلُ الشِّقاءَ سَعادَةً وَتَزیدُ فِى الْعُمْرِ وَ تَقى‏مَصارِعَ‏السُّوءِ؛

صدقه بجا و نیکوکارى و نیکى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوشبختى تبدیل و عمر را زیاد و از مرگ بدجلوگیرى‏مى‏کند.

 

امام باقر علیه ‏السلام :

اِنَّ اَعْجَلَ الخَیرِ ثَوابا صِلَةُ الرَّحِمِ؛

ثواب صله رحم سریع‏تر از هر کار خیرى به صاحبش مى‏رسد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان