به گزارش لنگرخبر، مهندس پرویز محمدنژاد از مدیران شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان می باشد که قصد دارد در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه لنگرود کاندیدا شود.

وی با 25 سال سابقه کار دارای مدرک کارشناسی مهندسی برق و کارشناسی ارشد روابط بین الملل از دانشگاه گیلان می باشد. آخرین پست سازمانی محمد نژاد قائم مقامی شرکت توزیع برق گیلان بود.

آنچه می خوانید حاصل گفتگوی خبرنگار خزر با پرویز محمدنژاد نامزد انتخابات مجلس از لنگرود است.

z1e_%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF_3

جامعه مترقی حق مردم است

 انگیزه حضور من در صحنه انتخابات دلائل مختلفی دارد که یکی از اساسی ترین آنها ارزشهایی ست که اول انقلاب برای آن سرمایه گذاری کردیم. به پای این نظام خونها ریخته شده که سرمایه ی اصلی مملکت بشمار می آید و امروز باید شاهد یک جامعه مترقی باشیم که حق مردم است. امروز ما شاهد بسیاری از ناهنجاریها در جامعه هستیم که طبق خواسته ی ما نیست و باید اصلاح شود. مقام معظم رهبزی بارها تاکید فرمودند که بر همه ما فرض است که در موضوعات مربوط به امور اجتماعی و اقتصادی باهم همجهت باشیم.

امروز نیاز اولیه ما ایجاد اخلاق مناسب در جامعه و تنظیم قوانین منطبق با همین موضوع است. موضوع بعدی که یکی از نیاز های اساسی و اصولی ست بحث نیازهای معیشتی مردم است که در این مورد نگاه بلندی نیست که البته مباحث زیادی در این مورد وجود دارد از جمله بحث تحریم ملت و دولت از سوی جوامع بین الملل.

شهرستان لنگرود از منابع ارزشمندی برخوردار است

ما باید آنچه را که در توان داریم در جهت ارتقای زندگی مردم از حیث منابع مالی به معرض ظهور بگذاریم و فعالیت خود را مضاعف کنیم. برای رسیدن به این دو هدف آنچه مسلم است استفاده از پتانسیل های موجود در شهرلنگرود و استان ماست.

ما در شهرستان لنگرود از منابع ارزشمندی برخورداریم از جمله منابع انسانی درزمینه اندیشه های علمی وتجاری وچه در زمینه گردشگری. این اندیشه ها در شهر ما مغفول مانده است جمع کردن این اندیشه ها در یک محیط مناسب می تواند قدم بزرگی در جهت ارتقای کیفی معیشت مردم باشد.

در صنعت گردشگری نتوانستیم قدم های اساسی برداریم

 منابع خدادادی در شهر لنگرود نیز از جمله منابعی ست که در صنعت گردشگری حائز اهمیت است که متاسفانه نتوانستیم حداقل درحفظ آن قدمی اساسی برداریم چه برسد برای توسعه آن اقدام کنیم.

از جمله این منابع خدادادی تالاب کیاکلایه است که دستخوش ناملایمات شده که باید درجهت توسعه و ایجاد صنعت گردشگری و در نهایت افزایش ثروت مردم به آن نگاه ویژه کرد و برنامه های مختص در آن را  اجرایی نمود.

منطقه بی نظیر چاف و چمخاله در دنیا یکی از زیباترین نقاط دیدنی و حساس است که ما به حفظ آن اهمیت چندانی نداده ایم و نگاه توسعه ای به آن نداشته ایم  منطقه چاف چمخاله امروز محلی شده برای تجارت افراد خاص نه با دیدگاه گردشگری نه با هدف ایجاد بستر آرام و تفریحی برای مردم

هرچه زودتر باید در هدف گذاری این منطقه و ایجاد یک سرمایه گذاری بزرگ در این منطقه  پا به عرصه ظهور بگذاریم.

نگاه ویژه ای به صنعت چای و برنج در لنگرود نشده است

از منابع خدادادی دیگر در لنگرود بحث کشاورزی ست ، اتفاقی که برای چای شهرستان افتاده است اگر سالیان سال زحمت بکشیم نمی توانیم تلاش چایکاران منطقه را جبران کنیم . امروز علاقه کافی برای زنده نگه داشتن این ثروت خدادادی وجود ندارد ثروتی که حدود 6400هزارهکتار زمین منطقه راتحت پوشش گرفته و تعداد  زیادی  خانوار را به خود مشغول  کرده  اما نگاه  ویژه ای  به آن نشده است  .

در بحث برنج و شالیکاری که از شغلهای مهم گیلان و لنگرود است هیچگونه تشکیلات و ساختار مناسبی در جهت ساماندهی این منبع عظیم ثروت نشده است. امروز اگر نگاه ویژه کشاورز نباشد شاید برنج به سرنوشتی بدتر از چای دچار شود .

رفتارهای ناپسند سودجویان باعث شده که از فرهنگ اصیل و دینی فاصله بگیریم

در بحث اشتغالزایی و بحث نگاه به سرمایه آینده این مملکت که جوانان هستند و فرمان این مملکت باید بدانها سپرده شود دچار مشکلات عدیده ای شده که اگر نگاه بموقع به آن نداشته باشیم به عنوان یک مشکل لاینهل در جامعه خودنمایی خواهد کرد .

ساختار اجتماعی منطقه ما و آنچه را که ارزش در دهه اول انقلاب تعریف کردیم و مقرر شده بود که از این ارزشها استفاده کنیم و تمدن سازی  اسلامی در منطقه داشته باشیم و مبنای این حرکت را هم حرکت  فرهنگی  و دینی  تعریف  کرده  بودیم ، امروز در جامعه  ما بسیاری از ناهنجاریها  و رفتارهای ناپسند  مغرضان و سودجویان  باعث شده که ما از فرهنگ اصیل و انقلابی  و دینی خود فاصله بگیریم . لذا حرکت در این زمینه موجب احیای فرهنگ اولیه انقلاب و نگاه ویژه رهبر انقلاب به موضوع  رفتارهای اجتماعی   مدنظر من قرار خواهد  گرفت  و به دنبال آن برای  جلوگیری  از همه ناملایماتی که در جامعه ما خودنمایی می کند به شکل  برنامه های  مدون و پسندیده  و راههای مقابله با آن در برنامه های من قرار خواهد گرفت که بعنوان یک اصل اولیه در نزد من مطرح است.

نمایندگان پیشین لنگرود از پتانسیل های شهرستان به نحوه مطلوب استفاده نکردند

باید از همه کسانی که امروز تحت هر عنوانی مسئولیتی بر دوش دارند و تلاش می کنند تشکر کرد، اما این بدان معنا نیست که تمامی کارها به نحو احسن انجام شده و نگاهها ، نگاههای بلندی بوده نخیر . خیلی از جاها کارهای مناسبی انجام نشده و بعبارتی حفره های خالی زیادی در جامعه است من امروز آمده ام تا به این حفره ها که تعداد قابل ملاحظه ای است نگاه ویژه ای داشته باشم و مشکلات مرتبط به انها را حل کنم.

امروز در دنیا برترین فکر ومدیریت این است که از منابع موجود و در اختیار ، استفاده بهینه شود . در شهرستان ما منابع قوی وجود دارد و هدف ما هم زندگی خوب و مناسب برای مردم است بعبارت دیگر مقصد خوب ، هدف خوب و نقشه راه مناسب برای رسیدن به هدف و استفاده از ابزار برای رسیدن به آن است .

شهر لنگرود یکی از نامدارترین شهرهای گیلان و شمال کشور باید باشد اما متاسفانه ما نتوانستیم از پتانسیل های منطقه بخوبی استفاده کنیم.

استفاده از ظرفیت های گردشگری و کشاورزی در برنامه های بنده تعریف شده است

در مرکز شهر اگر مسافری تحت عنوان گردشگر داخلی یا خارجی داشته باشیم امکان اینکه بتواند براحتی توقف کند و محلی را برای گردش و استراحت پیدا کند ، ندارد. فقر پارکینگ در مرکز شهر باعث متواری شدن گردشگران می شود . ایجاد پارکینگ مناسب در نقاط مختلف شهر در برنامه های اینجانب خواهد بود.

در کنار آن ایجاد یک منطقه ای گردشگری با مجموعه ای از آثار تاریخی مثل پل خشتی ، بقعه آقا سید محمد و مناظر منجم باشی ها ، در برنامه هایم تعریف شده است.

استفاده بهینه از تنها رودخانه لنگرود که در زمان نادر شاه بعنوان یکی از لنگرهاههای مهم شمال کشور بحساب می آمد و به دنبال آن کارگاههای کشتی سازی هم در ان ایجاد شد و باعث شد کمتر از 10سال این منطقه کوچک به شهر تبدیل شود امروز بعنوان محل تجمع فاضلاب استفاده می شود که تهدید زیست محیطی بزرگ برای منطقه ایجاد کرده است.

بعبارتی آنچه که داشتیم ارتقا پیدا نکرد و حفظ هم نشد که هیچ وضعیت بدتری نسبت به دیروز پیدا کرد .مانند تالاب کیاکلایه .

دسترسی راحت و کم هزینه به بهترین منابع خدادادی سواحل دریای خزر و استفاده از پتانسیل های این دریا می تواند باعث جذب توریست در منطقه شود بسیاری از روستاها و شهرهای حواشی به سختی به این منطقه دسترسی دارند وایجاد یک راه مناسب هم در جذب توریست هم ایجاد راحتی برای رفت وآمد مردم منطقه و هم در رشد وترقی از حیث ارزش افزوده زمینهای منطقه می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

در منطقه چاف بالغ بر 1200هکتار باغ هندوانه داریم که با فعالیت و تلاش خود مردم حفظ می شود.

این باغات دارای پتانسیل بسیار ارزشمند است و اگر نگاه ویژه در جهت ساماندهی بازارهای متنوع و صادر کردن محصولات بعنوان هندوانه چاف شود می تواند اثرگذار باشد و باعث رشد و بالندگی منطقه شود .

در بحث چای با توجه به منابع چای خیز استان شاهد نفوذ چای بیگانه در کشور هستیم .ما در مقابل صنعت چای دنیا ضعیف هستیم .تا به امروز تنها فکری که در مقوله چای کشور شده دادن امکانات اولیه مثل دادن کود و وامهای ضعیف به چایکاران تحت عنوان بهسازی بوته ها بوده که جوابگو نیست . همه دنیا نگاهشان به صنعت چای است یعنی فن آوری و فراوری چای ، اما در کشور غافل هستیم اگر بتوانیم در بحث بسته بندی و عمل آوری فکری کنیم و  هزینه های ورودی را کاهش بدهیم می توانیم به نقطه صادرات برسیم .تنها موضوع مهم در این مقوله صنعتی کردن چای است و لاغیر .

در بحث برنج مختصر عرض کردم با توجه به منطقه حاصلخیز شمال کشور مخصوصا لنگرود ، باتوجه به اینکه هزینه تولید بسیار بالاست و این باعث شده قدرت رقابت با دیگر کشورها  را نداشته باشیم ، مکانیزه کردن در مقوله های آبیاری ، اصلاح  بذرها ، تبدیل شالی به برنج بخاطر دستگاههای قدیمی شاهد 20% شکست برنج هستیم که این عدد در دنیا حدود 5% است این یعنی عدم مدیریت صحیح .

صنعتی کردن محصولات کشاورزی می تواند منبع بزرگ اشتغالزایی باشد .

دومنطقه شلمان و اطاقور دچار کمبود آب هستند

در بحث اشتغالزایی دنیا این مشکل را حل کرده انصافا با مدیریت صحیح بهره برداری فوق العاده ای از منابع خود می کنند. در مورد منطقه اطاقور که از زیباترین مناطق دنیا به حساب می اید دچار تخریب شده است امروز مردم دو منطقه شلمان و اطاقور دچار کمبود آب هستند ایجاد سدهایی با حجم کوچک در بستر رودخانه می تواند به عنوان یک بستر اشتغالزایی برای جوانان به لحاظ امکانات تفریحی و چه به لحاظ تولید آبزیان مفید می توانند مثمر ثمر باشد .

همه این موارد در برنامه هایم در سه بسته تعریف شده است. بنده همه پتانسیل های موجود در محورهای مختلف فرهنگی ، گردشگری ، صنعتی ، بازرگانی را در نظر گرفته ام و انشاالا... به حول و قوه الهی با تلاش و همت خودمان و همیاری و همدلی مردم فهیم بتوانیم به هدفی که ترسیم کرده ایم برسیم .

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان