پیشنهاد اجرا از لایحه به احتمال زیاد حذف می شود، افزایش قیمت حامل ها به صورت خاص دست گذاشته شد تا بتواند پروژه های معوق و زیرساخت های کشور را تقویت کند.

 

به گزارش لنگرنیوز ، سید سعید زمانیان ، با اشاره به اینکه کلیات لایحه بودجه ۹۲ در کمیسیون تلفیق رد شد و این خط بطلانی بر طرح افزایش قیمت حامل های انرژی بود، اظهار کرد: طرح افزایش قیمت حامل های انرژی زمانی از سوی نمایندگان مطرح شد که فرض بر تأیید کلیات لایحه بودجه بود و با توجه به اینکه این کلیات رد شد دیگر نمی توان درباره آن اظهار نظر کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه تاشش ماه اول سال جاری فاز دوم هدفمندی قطعا اجرایی نخواهد شد و پیشنهاد اجرا از لایحه به احتمال زیاد حذف می شود، افزایش قیمت حامل ها به صورت خاص دست گذاشته شد تا بتواند پروژه های معوق و زیرساخت های کشور را تقویت کند.

نماینده مردم شهرکرد با تأکید بر اینکه قیمت های پیشنهادی دولت در لایحه بودجه هم از جمله مواردی بود که موجب رد آن شد، اذعان کرد: قیمت گذاری باید با کار کارشناسی باشد و ساز و کار و شرایط کشور در نظر گرفته شود تا بار سنگینی به مردم تحمیل نشود. با این اوصاف مجلس و نمایندگان در نظر دارند هر زمان که کلیات تصویب شد، قیمت هایی را برای حامل ها در نظر بگیرند که با شرایط اقتصادی، وضع تورمی و رکود اقتصادی تطابق کامل داشته باشد.

وی افزود: بعد از تصویب کلیات است که نمایندگان می توانند بگویند در چه بخش هایی از حامل های انرژی تغییر قیمت صورت گیرد و میزان و رقم آن به چه اندازه باشد در غیر اینصورت و در شرایطی که کلیات لایحه رد شده است، هرگونه اظهار نظری در این باره تنها در حد حرف است.

زمانیان در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان مجلس در نظر دارند که با افزایش احتمالی قیمت حامل های انرژی، یارانه نقدی بیشتری را برای مردم نیز در نظر بگیرند؟، گفت: به هیچ عنوان چنین نیست. درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی باید صرف صنایع مادر، کشاورزی، زیرساختی و پروژه های نیمه کاره در کشور شود تا بتواند توسعه را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: درآمدهای حاصل از این بخش به هیچ عنوان نباید به سمت بودجه جاری دولت برود و صرفا باید صرف مباحث زیرساختی شود و مابه التفاوت آن به خزانه واریز شود. در کل درآمد این بخش باید صرف سرمایه گذاری شود و صرفا به دید درآمدزایی به آن نگاه نشود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پرداخت یارانه نقدی به مردم در راستای اجرای این طرح را مترادف با تورم دانست و گفت: با افزایش نقدینگی در کشور، رابطه عرضه و تقاضا به هم می ریزد و باید منتظر تبعات آن در کشور باشیم که خود مردم هم با این موضوع مخالف خواهند بود.

 
منبع: تسنیم

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان