زیباکلام افزود: با پذیرفتن ماده پنج توافق نامه علاوه بر اینکه به طور ضمنی تمام حرفهایی را که تاکنون زده ایم پس می گیریم؛ برای قطع نامه های شورای امنیت وجاهت قائل می شویم. در طول تاریخ آژانس بین المللی انرژی هسته ای اینچنین رصدهایی بی سابقه است و تاکنون بر هیچ کشور مستقلی تحمیل نشده است.

به گزارش لنگرنیوز به نقل از 598، دکتر سعید زیباکلام در یادواره شهدای هسته ای و گرامیداشت روز مهندس سه شنبه 6 اسفند ماه که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز برگزار شد؛گفت: رئیس جمهور می گوید چرا عده ای بی سواد در مورد توافق نامه بحث می کنند. این حرف در تاریخ انقلاب اسلامی می ماند.

 

وی بیان کرد: اتفاق بزرگی در سه ماه گذشته رخ داد و ظرف 5 ماه آینده اتفاقات بزرگ دیگری اتفاق خواهد افتاد؛ مگر اینکه مبنای کنونی را به هم بزنیم. مبنای تعلیق باید تغییر یابد در غیر این صورت این دیورا کجی که بالا می رود فرو خواهد ریخت.

 

رئیس سابق اداره سازمان های بین المللی وزارت خارجه با بیان اینکه برخی از مهمترین اظهارات سه ماه گذشته مقامات دولتی، بررسی بند بند توافق نامه ژنو را اجتناب ناپذیر میکند، به مرور برخی از بندهای توافق نامه پرداخت و گفت: بند اول توافق نامه ذکر می کند که تمام ذخایر اورانیوم 20درصد باید از بین برود. بند دوم نیز غنی سازی بالای 20 درصد را منع میکند.بند سوم می گوید که اورانیوم غنی شده تا 5 درصد ظرف 6 ماه تماما به اکسید تبدیل شوند. طبق توافق نامه غنی سازی توسط سانتری فیوژهای نصب شده منتفی می شود، راکتور اراک برای برچیدن کامل آماده می شود، هرگونه فعالیت تحقیق توسعه ای که زمینه ساز یا مرتبط با اورانیوم غنی شده می باشد را منع می کند.

 

ایشان در ادامه بیان داشتند: تولید سانتریفیوژ را جز برای جایگزینی سانتریفیوژهای معیوب ممنوع اعلام می کند، اطلاعات بی سابقه و زمینه بازرسی نه تنها از اراک و فردو و نطنز بلکه از کارگاه های ساخت سانتری فیوژها، کارخانه های ساخت چرخ دنده های سانتریفیوژها و منبع هرگونه مواد یا قطعه مرتبط باید به طور کامل فراهم شود.

 

وی به سخنان اوباما در گفت وگو با خبرنگاران مرکز سابان اشاره کرد و گفت:رئیس جمهور امریکا بنابر مستندات موجود در توافق نامه ژنو اعلام نمود هر گونه تحولات هسته ای ایران با نظارت های ویژه و بی سابقه تحت کنترل است. تمام این ها برای این است که ما همان ملتی هستیم که 28 مرداد کودتا کردیم ،در این 50 سال در هر کشوری قشون کشی کردیم و سلاح شیمیایی بکار بردیم و دست به کشتار غیر نظامیان زدیم!

 

زیباکلام افزود: در طول تاریخ آژانس بین المللی انرژی هسته ای اینچنین رصدهایی بی سابقه است و تاکنون بر هیچ کشور مستقلی تحمیل نشده است.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: آیا این سخن دولت راستگویان، صحیح است که فرزندان انقلابی توانستند حقوق هسته ای را اثبات کنند و قدرتهای بزرگ فهمیدند از طریق تحریم راه به جایی نمی برند؟ سوال اینجاست که چه چیزی را اثبات کردیم.آیا همه اصول انقلاب طبق ادعای آقای روحانی اثبات شد؟ آیا این سخن ظریف در ژنو درست است که بر اساس این توافق ساختار برنامه هسته ای ایران حفظ می شود؟ یا این سخن نوبخت که ما در مذاکرات برنده بودیم و چیزی از دست ندادیم؟

 

عضو اسبق انجمن های اسلامی دانشجویان در اورپاگفت: در توافق نامه آمده است که تلاش ها جهت کاهش بیشتر فروش نفت خام ایران مکث می شود و این به معنای این است که میزان فروش نفت خام ما و تحریم ها ثابت خواهد ماند. یعنی آمریکا و متحدانش برای گسترش طول تحریم تلاش نمی کنند و شکی نیست که اگر می توانستند جلو فروش نفت ما را بگیرند یا مشتری های ما را صید تور تحریم کنند این کار را می کردند و در واقع این کارشان مصداق ضرب المثل مشهور روغن ریخته را نذر امامزاده کردن است. طبق توافق نامه ایران مشتری های موجود و میزان فروش نفت خود را نمی تواند افزایش دهد.

 

رئیس سابق اداره سازمان های بین المللی وزارت خارجه افزود: ایران چگونه می تواند مکث آمریکا و هم پیمانانش را راستی آزمایی کند. برای روشن شدن این موضوع به اقدامات داوطلبانه ایران در بند 4 توافق نامه مبنی بر بازرسی های گسترش یافته و ارائه اطلاعات تاسیسات و سایت ها ظرف مدت سه ماه رجوع می کنیم. بازدید معدن اورانیوم بندر عباس که اخیرا اتفاق افتاد بخشی از این ماجراست.ت مام اطلاعات را به صورت رسمی و مکتوب ارائه میدهیم و بازرسان هم از تاسیسات بازرسی می کنند؛ بنابراین عمل ما قابل راستی آزمایی است.حال این را با راستی آزمایی آمریکایی ها مقایسه کنیم.

 

وی تصریح کرد: متعجبم که این همه سال درس خواندن و درس دادن در آمریکا کجا رفت. بعید می دانم شرمن و کری مدرک فوق لیسانس هم داشته باشند. عرف رجال سیاسی در آمریکا مدرک دکتری نیست.ا ین پوستین وارونه است که هرکس مدرک دکتری داشته باشد می تواند نماینده شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: یکی دیگر از بندهای توافق نامه تعلیق تحریم های پتروشیمی، طلا و فلزات گرانبهاست. ما در صادرات پترو شیمی مشکلی نداشتیم و به طرق مختلف نیاز طلای خود را حل کردیم.

 

عضو اسبق انجمن های اسلامی دانشجویان در اورپاگفت: بند دیگر مربوط به تعلیق تحریم های صنعت خودرو است. آیا قابل تصور است که آمریکایی ها مشکلات تولدی خودرو ما را حل کنند. صنعت خودروسازی آمریکا با ایران همکاری و ناکامی ها را رفع کند؟ این راهیست برای صنعت خودروسازی مسئله دارشده آمریکا بازاری پیدا می کند برای آقازاده ها که برای دور زدن در نیاوران و میرداماد کادیلاک و ... خریداری کنند. در دولت و ژنرال ها این مبنا اگر ادامه پیدا کند؛ عهد می بندم حداکثر تا 6 ماه آینده کادیلاک ها در خیابان ها خودنمایی می کنند.

 

زیباکلام اظهار کرد: الان جنگ است؛ جنگ همواره اسلحه سخت نیاز ندارد؛ صحبت ها، سخنرانی ها، تظاهرات و فشار بر نمایندگان و مطالبه از آن ها را لازم داریم. باید مطالبه کنیم که باید بگویید ما نماینده مردمیم و حق داریم از جزئیات خبر داشته باشیم. آمریکایی ها محرم هستند و ما نامحرمیم؟

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ماده پنج، شش و هفت توافق نامه بسیار مهم و حاوی نکات ریزی است؛ گفت: ماده پنج می گوید که هیچ تحریم جدید هسته ای توسط شورای امنیت انجام نخواهد شد. با این کار قطع نامه های شورای امنیت را که در سال های گذشته علیه ما صادر شده را می پذیریم.در 10 سال گذشته هر گاه پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت می رفت، دولت ها موضع می گرفتند و می گفتند سیاسی کاری می کنید، آژانس یک سازمان تخصصی است و سطحی برخورد میکند و شورای امنیت هم سیاسی کاری می کند که قطع نامه صادر و تحریممان می کند.

 

عضو اسبق انجمن های اسلامی دانشجویان در اورپاادامه داد: با پذیرفتن ماده پنج توافق نامه علاوه بر اینکه به طور ضمنی تمام حرفهایی را که تاکنون زده ایم پس می گیریم؛ برای قطع نامه های شورای امنیت وجاهت قائل می شویم.

 

زیباکلام گفت: ماده 6 و 7 هم می گوید دولت آمریکا و اتحادیه اروپا هیچ تحریم جدید مرتبط با هسته ای اعمال نمی کند. دلالت حقوقی این مواد بر این است که تمام تحریم ها تا امروز محکم سرجایش ثابت است.

 

وی در ضمن سخنانش تصریح کرد: به خاطر انتقاداتی که مطرح می کنم کتابم که سال 82 کتاب سال شده بود را درست نزدیک انتشار متوقف کردند.

 

این فعال سیاسی در ادامه گفت: چند روز بعد از پذیرش توافق نامه 17 شرکت مرتبط با کشتیرانی تحریم شدند. روس ها هم که میدیدند ایران در بند آمریکا میرود و روسها سرشان بی کلاه می ماند اعتراض کردند که توافق نامه نقض شده است.و پس از این اعتراض روس ها برخی نمایندگان مجلس هم به خودشان آمدند و اعتراضات کوچکی کردند. صدا و سیما هم نشان داد که هئت مذاکره کننده ما به نشانه اعتراض بر می گردند اما مذاکره تمام شده بود. شرمن نیز گفت تحریم های اخیر ارتباطی با مسئله هسته ای نداشت و فقط تحریم های مرتبط با هسته ای تعلیق شده اند. خوشا به حال مردم آمریکا که چنین وزیر خارجه و معاون وزیر خارجه باغیرتی دارند.

 

وی تاکید کرد: به طور کلی الان آمریکایی ها می توانند هر تحریمی دلشان بخواهد بکنند و این مرتبط با حمایت ما از حزب الله است.

 

زیبا کلام با بیان اینکه در 8 سال دولت گذشته از قدرت خوبی برخوردار و دست بالا را داشتیم، گفت: در سیاست خارجه دولت قبل مطلقا ضعیف عمل نشد و این را دنیا می گوید. نباید تحت تاثیر جوسازی های یک استاد دانشگاه قرار گرفت.

 

وی افزود: دولت احمدی نژاد در زمینه هایی اشتباه کرده اما در زمینه سیاست خارجه خیلی خوب عمل کرد. تمام جهان عرب الان با افتخار نام احمدی نژاد را می برند و به ایرانی افتخار می کنند. انتقاد هم داریم اما جای انتقاد اینجا نیست، در این 6 ماه خیلی ضعیف عمل شده است. الان دارند برنامه موشکی و تسلیحاتی ما را هم زیر سوال می برند و ما کوتاه می اییم.

 

رئیس سابق اداره سازمان های بین المللی وزارت خارجه تصریح کرد: کدام رئیس جمهوری است که جرات داشته باشد نزدیک مرز اسرائیل برود و به روستایی ها بگوید روزی ما اینجا را آزاد خواهیم کرد.

 

زیباکلام گفت: کاوش کنیم که مراکز مطالعاتی غربی در مورد آقای احمدی نژاد چه می گویند، مایک والای مجری توانمند آمریکایی در مصاحبه با احمدی نژاد دستانش به لرزش افتاد.

 

این فعال سیاسی با بیان اینکه رهبری کاملا در جریان امور هستند؛ اظهار کرد: اگر در اظهارات رهبری دقیق شویم می بینیم که می گویند من از تمامی دولت ها حمایت می کنم. رهبری نماد همبستگی و وحدت ملی است و از دولتی را که با رای مردم روی کار آمده حمایت می کند. ما در سال 58 به بازی دموکراسی رای دادیم. رهبری هم جزء شهروندان است و به این برنامه رای داده و نمی تواند ایجاد دوگانگی در نظام کند.

 

عضو اسبق انجمن های اسلامی دانشجویان در اورپابیان کرد: تصور کنید رهبری در جواب گزارش روحانی از توافق نامه سکوت می کردند؛ اروپایی ها و آمریکایی ها جو رسانه ای عظیمی علیه انقلاب ایجاد می کردند. دنباله های این رسانه هایی هم در داخل ایجاد دوگانگی می کردند.

 

زیبا کلام با بیان اینکه رهبری در هیچ موردی از توافق نامه ژنو حمایت نکرده است، اظهار کرد: رهبری همان شخصی است که چند سال پیش از توفیقات برنامه هسته ای تعریف می کرد و در موضع هسته ای و سیاست خارجه حمایت ایشان از دولت قبل هیچگاه کم نشد.

 

وی ادامه داد: رهبری همان رهبری است که سال 82 وقتی اولین تعلیق ها توسط آقای روحانی که دبیر شورای امنیت بودند انجام شد و جنبش دفاع از استقلال کشور توسط دانشجویان شکل گرفت، چیزی نگفت. وقتی که وزرای خارجه سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در کاخ سعدآباد آمدند و دانشجویان در پل های منتهی به کاخ دراز کشیدند و مانع خروج آنها شدند؛ چند روز بعد رهبری فرمودند که پیام و ندای جوانان غیور را شنیدم.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان