ابلاغ سیاست های مربوط به اقتصاد مقاومتی توسط رهبر حکیم انقلاب آن هم در برهه ای که ایران بشدت مشغول رایزنی و گفت وگو با کشورهای اروپایی و آمریکاست، رسانه های غربی را با شگفتی مواجه کرده است.

به گزارش لنگرنیوز ، ابلاغ سیاست های مربوط به اقتصاد مقاومتی توسط رهبر حکیم انقلاب آن هم در برهه ای که ایران بشدت مشغول رایزنی و گفت وگو با کشورهای اروپایی و آمریکاست، رسانه های غربی را با شگفتی مواجه کرده است. این رسانه ها در وهله اول به این مساله می اندیشند که شاید این موضوع نشانه ای برای دست نکشیدن ایران از اهداف و برنامه های هسته ای اش باشد و نشان می دهد رهبر انقلاب همه شرایط و امکانات نهایی برای احتمال نرسیدن به توافق با کشورهای غربی را آماده کرده اند و از سوی دیگر کارشناسان بر این باورند که حتی اگر این اقدام به معنای مقابله با تحریم ها هم نباشد، نشانه ای بارز بر امید ایرانیان به بهبود فضای کسب و کار و تجارت شان است.

روزنامه جروزالم پست درباره این سیاست های جدید نوشته است: آیت الله خامنه ای، رهبر عالی ایران از استراتژی ای خبر داد که قرار است در مقابل احتمال ادامه یافتن تحریم ها علیه این کشور به کار برده شود. براساس این استراتژی جدید ایران باید با پیشرفت در حوزه تکنولوژی های نوین، برنامه ای برای اقتصاد مقاومتی و مستقل داشته باشد. سیاست جدید ایران نشاندهنده این مساله است که رهبر ایران برنامه های زیادی برای مقابله با تحریم های احتمالی بعد از مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا دارد.

این روزنامه همچنین بیان کرده است براساس گزارش های منتشر شده توسط تحلیلگران موسسه تحقیقات خاور نزدیک، سیاست خارجی ایران فعال تر و البته متاثر از تحولات گوناگون است و بدین ترتیب نمی توان براساس یک چرخه منظم و تکراری آن را پیش بینی کرد. به همین دلیل می توان انتظار داشت که آیت الله خامنه ای به همه گزینه ها و احتمالات ممکن درباره مذاکرات ایران با گروه کشورهای عضو ۱+۵ اندیشیده و همانطور که خود نیز بارها اعلام کرده است به این مذاکرات خوشبین نیست.

کارشناسان این مرکز بیان کرده اند با وجود تفاوت نظرهایی که در ایران درباره مسائل سیاسی وجود دارد، درباره انرژی هسته ای معمولا اظهارنظرها یکسان است اما در مقابل اقدامات دولت جدید ایران در گفت وگو با آمریکا، نظرات مختلفی وجود دارد و رهبر ایران می خواهد در موقع لزوم و در شرایطی که اختلافات با گفت وگوهای دولت با آمریکا شدت گرفت از منتقدان دفاع کرده و راه برای بازگشت به برنامه هسته ای این کشور را باز نگه دارد.

 

رمزگشایی از اقتصاد مقاومتی در ایران

 

المانیتور نیز در گزارشی به سیاست های جدید اقتصاد مقاومتی در ایران پرداخته و بیان کرده است: برخی تحلیلگران بر این عقیده اند که سیاست های جدید ابلاغ شده توسط رهبر عالی ایران نشاندهنده این است که تلاش های سیاست خارجی این کشور برای حل و فصل مسائل مربوط به پرونده هسته ای ایران نباید موجب دست کم گرفتن تحریم ها و از یاد بردن نقاط ضعف برنامه های اقتصادی ایران شود و نباید تحریم های خارجی علیه این کشور را نادیده گرفت.

در واقع بسیاری از تحلیلگران در ایران بر این عقیده اند که باید از فرصت تحریم ها برای تبدیل شدن بیش از پیش کشور به قدرت برتر اقتصادی بهره گرفت و اقتصاد را کارآمد تر کرد. بدین ترتیب می توان به این نتیجه رسید که این سیاست ها به دنبال این است که در صورت مثبت و کارآمدبودن گفت وگو ها نیز ایران نباید به یک وارد کننده صرف تبدیل شده و قدرت اقتصادی و کارخانجات خود و صنایعش را نادیده بگیرد. این رسانه آمریکایی در ادامه تصریح کرده است: با این حال باید گفت واژه «اقتصاد مقاومتی» تنها اشاره به تحریم های بین المللی علیه این کشور دارد و این مساله را ثابت می کند که این سیاست ها برای مقابله با تحریم های بیشتر علیه این کشور تصویب شده و قرار است فشارهای اقتصادی علیه ایران را کم کند.

در ادامه این گزارش آمده است: با وجود اینکه بسیاری از اهداف مورد نظر در این سیاست ها همان اهدافی است که در سند چشم انداز بیست ساله نظام جمهوری اسلامی نیز بدان ها اشاره شده اما باید این مساله را نیز مدنظر قرار داد که تحریم ها راه برای رسیدن به این اهداف را سخت کرده بود و به همین دلیل این اهداف این بار با تاکید بیشتری برای مدیران و دست اندرکاران اقتصاد کشور بیان شده است تا با وجود تحریم ها نشان داده شود رسیدن به این اهداف امکان پذیر است. البته برخی دیگر از تحلیلگران نیز معتقدند حرکت نکردن ایران طی سال های گذشته در مسیر رسیدن به رشد اقتصادی بالا و همچنین قدرت اول اقتصادی منطقه شدن، رهبر ایران را وادار ساخته که دوباره تاکیدی بر این اهداف داشته باشد و از سوی دیگر نشان می دهد آیت الله خامنه ای به دنبال حمایت تمام و کمال از برنامه های اقتصادی است که دولت وعده داده بود اجرایی می کند. بر همین اساس باید این حکم را یک حمایت سطح بالا از تمرکز دولت جدید بر اصلاحات جامع اقتصادی دانست.

المانیتور در ادامه خاطرنشان کرده است: مساله مهم در اینجا این نیست که چگونه این اهداف را تقسیم بندی کرده یا آنها را با درجات اهمیت مختلف تقسیم بندی کنیم، مهم این است که این اهداف باید براساس ضرورت ها و پتانسیل های داخلی برنامه ریزی شود. بر این اساس اقتصاد ایران پتانسیل حرکت کردن به سمت اقتصاد توسعه یافته را دارد. در واقعیت هم این فرضیه درست است چرا که ایران همه امکانات طبیعی، انسانی و ژئوپلتیک را برای اینکه تبدیل به یک کشور تاثیرگذار بین المللی در عرصه اقتصاد شود، داراست.

 

خودکفایی اقتصادی هدف اول ایران

 

در ادامه گزارش المانیتور آمده است: یکی از مواردی که در این سیاست ها به خوبی دیده شده و احساس می شود، تلاش ایران برای رسیدن به خودکفایی اقتصادی است. بسیاری از سیاست های ایران طی سال های گذشته نیز بر همین اساس استوار بوده و اغلب توسط رهبر این کشور نیز تایید شده است. یکی از این سیاست ها، سیاست آزاد سازی قیمت ها و هدفمندی یارانه ها بوده و سیاست دیگر که قرار است بزودی اعمال شود و سال های سال بشدت روی آن تاکید می شده استقلال بانک مرکزی این کشور از دولت است.

المانیتور اضافه کرده است: حکم جدید رهبر عالی ایران درباره اقتصاد مقاومتی باید به عنوان تلاش جدید آیت الله خامنه ای در ارائه خطوط اصلی دکترین اقتصادی ایران دیده شود. این خطوط ممکن است کشورهای اروپایی را با این شک و تردید رو به رو سازد که شاید این سیاست ها نشان دهنده تلاش ایران برای حفظ برنامه هسته ای خود به بهای اضافه شدن به تحریم ها باشد اما این مساله نشان می دهد ایران امیدوارانه به آینده چشم دوخته و برنامه ای منسجم برای برخورد با حوادث و احتمالات آینده دارد. از سوی دیگر این مساله بشدت نشاندهنده ایدئولوژیک بودن برنامه های اقتصادی این کشور است. این سیاست ها با کلماتی مانند فرهنگ جهادی تولید ثروت و کارآفرینی همراه شده که نشان می دهد ایدئولوژی نقشی چشمگیر در فرآیندهای اقتصادی ایران دارد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان