این گروگان گیری در حالی انجام شد که این گروهک، یک روز فیلمی را با عنوان « فیلم دستگیری سربازان ایران» منتشر کرد و روز دیگر اعلام کرد که قصد دارد سربازان ایرانی را « اعدام» کند و به نظر می رسد اعضای این گروهک این اقدام را مانور قدرتی برای خود می دانند.

به گزارش لنگرنیوز ، پنج سرباز مرزبان ایرانی هنوز در خاک پاکستان، گروگان یک گروه تروریستی هستند که البته بر اساس اخبار دریافتی یک نفر از این سربازان با نام جمشید دایی فرد دیگر زنده نیست و توسط گروهک تروریستی جیش العدل به قتل رسیده است تا نوروز برای خانواده سربازان ربوده شده زهر شود.ماجرا هم از این قرار است که گروه موسوم به جیش العدل، گروهی مسلحی که قبلا مسوولیت برخی از ترورها در شرق کشور را به عهده گرفته بود، حالا بیش از ۷ هفته است که پنج مرزبان ایران؛ یک گروهبان و چهار سرباز را از خاک ایران ربوده و به آن سوی مرزها در پاکستان برده است که حالا یکی از سربازان تنها جنازه ای است که برای تحویل آن به خانواده هم شروطی گذاشته شده است.

 

این گروگان گیری در حالی انجام شد که این گروهک، یک روز فیلمی را با عنوان « فیلم دستگیری سربازان ایران» منتشر کرد و روز دیگر اعلام کرد که قصد دارد سربازان ایرانی را « اعدام» کند و به نظر می رسد اعضای این گروهک این اقدام را مانور قدرتی برای خود می دانند.

۱۰ روز بعد از گروگانگیری که در ۱۷ بهمن انجام شد، وزیر کشور از جلسات متعدد با مسوولان امنیتی اطلاعاتی، وزارت خارجه و حتی مرزبانان پاکستان خبر داد و گفت که از پاکستان خواسته شده است تا امنیت مرزهایش را تامین کند اما در غیر این صورت «برای تأمین امنیت خودمان منتظر نظر آن ها نمی مانیم، ایران برای تأمین امنیت خود حق قائل است.»

 

این اظهارات البته بلافاصله با واکنش دولت پاکستان رو به رو شد ، دولت پاکستان با انتشار بیانه ای تاکید کرد که «نیروهای ایران هیچ حقی برای عبور از مرزهای پاکستان ندارند» و چنین کاری «نقض قوانین بین المللی» است.

 

استاندار سیستان و بلوچستان اما ادعا می کرد که سربازان ایرانی نزدیکی مرز ایران و پاکستان اما در خاک پاکستان نگهداری می شوند این خط و نشان های آشکار جلوی هر نوع اقدامی غیر از چانه زنی های دیپلماتیک برای آزادی سربازان ما را گرفت.

 

یک سری ملاقات های پارلمانی هم انجام شد، رییس مجلس بلوچستان پاکستان به ایران آمد و با ابوترابی فرد دیدار کرد، و معاون امنیتی انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان به عنوان رییس هیات مذاکره کننده ایرانی با مقامات ایالت بلوچستان پاکستان از انجام عملیاتی توسط نیروهای پاکستانی برای آزاد کردن گروگان های ایرانی در خاک پاکستان خبر داد.

 

در همین حال و هوا یک روز بعد از ظهر یک نمانیده مجلس در اظهاراتی دور از انتظار اعلام کرد که گروگان ها آزاد شده اند، البته گروگان هایی هم آزاد شده بودند؛ یک رسانه پاکستانی اعلام کرده بود که یازده تبعه خارجی از دست تروریست ها نجات یافته و در مرزهای تربت رها شده اند.

 

یکی دو نماینده مجلس در تشریح خبر گفتند که احتمالا مرزبانان ایرانی در میان آزاد شدگان هستند و تنها در چند ساعت خبر در تمام دنیا منتشر شد، شبکه های اجتماعی به نقل از نماینده های مجلس ایران اعلام کردند که مرزبان ها آزاد شده اند، اما خبرهای ضدونقیض به قدری زیاد شد که رسانه ها مجبور شدند اخبارشان را پس بگیرند و روشن شد که مرزبان ها در میان ازادشدگان نبوده اند.

 

بعد از آن بود که اخبار ضد و نقیضی از مرگ یکی از سربازان ایرانی روی خط رسانه ها رفت.

 

اخباری که ابتدا تکذیب شد اما سرانجام مسئولان سیاسی سیستان و بلوچستان و قائم مقام وزیر کشور، خبر شهادت یکی از مرزبانان ربوده شده ایرانی توسط گروهک تروریستی را تایید کردند و خواستار پاسخگویی دولت پاکستان در قبال وقوع چنین حوادثی در خاک این کشور شدند.

 

حسینعی امیری، قائم مقام وزیر کشور دراین خصوص گفت: منابع محلی تأیید کرده اند که خبر شهادت یکی از مرزبانان ایرانی به گروگان گرفته شده در این کشور صحت دارد.

 

به این ترتیب بود که یکی از مرزبانان به نام جمشید دانایی فر در اوایل فروردین ماه به شهادت رسید و این در حالی است که گروهک تروریستی تهدید کرده چنانچه مسوولان ایرانی به درخواست آنها عمل نکنند ۱۰ روز بعد یکی دیگر از گروگان ها را به شهادت می رسانند.

 

این گروهک در حساب کاربری توئیتر خود هشدار داده است: ˈاگر تا ۱۰ روز دیگر از این تاریخ به درخواست سازمان (گروهک تروریستی) مبنی بر آزادی زندانیان اهل سنت اقدام نکند، یک تن دیگر از پاسداران رژیم به دارآویخته خواهد گشت. بنابراین این ده روز پایان فرصت و چانه زنی است .ˈ

 

حالا اما این ۱۰ روز هم رو به پایان است و هنوز اقدامی جدی از سوی دولت ایران و وزارت خارجه برای آزادی این مرزبانان صورت نگرفته و اقدامی جز نامه نگاری با بانکی مون توسط ظریف و یک سری تماس ها با دولت پاکستان انجام نشده تا امیدواری ها به آزادی مرزبانان بیشتر شود و این در حالی است با پایان ۱۰ روز یک مرزبان دیگر کشته خواهد شد.

 

به این ترتیب است که وزارت خارجه و وزارت کشور در ماجرای به گروگان گرفته شدن مرزبانان ایرانی با ایفای نقشی منفعلانه نه تنها تاکنون نتوانسته اند کاری از پیش ببرند بلکه حالا با شهادت یکی از مرزبانان به شدت تحت فشار قرار گرفته اند.

 

در واقع مسئولان هر یک دیگری را متولی این پرونده می داند تا از خود رفع مسئولیت کنند.شورای عالی امنیت ملی به عنوان عالی ترین متولی مسائل امنیتی وزارت کشور را مسئول می داند و از هر گونه پاسخ گویی درباره این مسئله امتناع می کند.

 

وزارت کشور هم تنها به رسانه ها و افکار عمومی وعده می دهد و به نوعی توپ را به زمین پاکستان و به طور تلویحی به زمین وزارت امور خارجه می اندازد. وزارت خارجه و سخنگوی آن نیز تاکنون از پاسخ درباره شرایط کنونی خودداری کرده اند و تا زمان مخابره این گزارش تلاش ها برای تماس با مسئولین این نهاد دیپلماتیک بی نتیجه بوده است.

 

باید منتظر ماند و دید تا پایان این مهلت ۱۰ روزه اتفاق خاصی رخ خواهد داد یا همچنان مرزبانان ایرانی کشته خواهند شد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان