انقلاب اسلامی ایران نماد بزرگ ائتلاف است چرا که در آن برهه از زمان تمام احاد ملت و از تمام گرایش ها، شخصیت ها و ... با هم متحد شدند و هواپیمای انقلاب اسلامی بر زمین ایران فرود آمد.

در چند دهه اخیر کشورهای ستم دیده دیگر از این نسخه انقلاب الگو برداری کردند و با اتحاد توانستند ظالم را بیرون و عدالت را زمینه سازی کنند، البته کشوری نظیر مصر نیز وجود دارد که با بر هم خوردن رابطه های داخلی عنان را از کف داد و در واقع انقلابیون به پای چوبه دار کشیده شدند.

حضور تمام آحاد ملت در تمام صحنه های انقلاب را میتوان نوعی حضور شورایی تلقی کرد که طرفی که میزان بیشتر رای را داشت به کرسی مربوطه فرستاده میشود، البته معیار های انتخاب کنندگان براساس معیارهای قانونی و سنجیده شده و منطبق بر برنامه خواهد بود.

در روزهای آتی شاهد حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای برای انتخاب دو کرسی مهم و حیاتی مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی هستیم.

یکی از مواردی این روزها در نظر آحاد مردم در اولویت قرار میگرد رهنمودهای مقام معظم رهبری است که در چند سخنرانی اخیر خود ضمن تاکید بر حضور گسترده مردم و مایوس کردن مجدد دشمن، به لیست اشاره کردند و فرمودند : اگر پیشنهاد دهندگانِ لیست ها، مؤمن و انقلابی هستند و خط امام را واقعاً قبول دارند می توان به لیست آنها درباره ی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اعتماد کرد اما اگر به انقلاب و دین و استقلال، چندان اهمیتی نمی دهند و دلشان دنبال حرف های آمریکا و دیگر بیگانگان است، قابل اعتماد نیستند.

و در جای دیگر فرمودند : برای انتخاب نامزدها به کسانی و مجموعه هایی اعتماد کنید که از سر صفا و صداقت و علاقه مندی به انقلاب لیست داده اند، نه از روی مقاصد خاص و گاه فاسد.

اگر به حافظه تاریخی خود رجوع کنیم متوجه خواهیم شد که رهبر معظم انقلاب در انتخابات گذشته صحبتی از لیست نداشتند و معیارهای اصلح را رهنمود کردند ولی در این دوره و در سخنرانی های اخیر خود بر لیست موکدا اشاره کردند.

بزرگترین سوالی که پیش می آید این است که چرا باید به لیست رای دهیم؟

جواب این سوال در فرمایش مقام معظم رهبری نیز موجود است که تعبیرشان از ارائه لیست را دو نوع کسانی که به انقلاب پایبند هستند و کسانی که پایبند نیستند می باشد.

در چند ماه اخیر تمام گروه های اصولگرا و ارزشی در کل کشور گرد هم آمده اند و تصمیم گرفتند سلیقه های شخصی را کنار گذاشته و فردی که حافظ منافع انقلاب است را معرفی و از آن حمایت کنند که در برخی استان ها لیست های پیشنهادی با نام ائتلاف اصولگرایان شهرستان یا استان معرفی شده است.

اول : با توجه به تعدد نامزدهای انتخابات، شاید کمی سخت باشد که در خصوص همه کاندیدا ها در فرصت کمی که برای تبلیغات مشخص شده است تحقیق و به نتیجه درست رسید، طبق فرمایش امام خمینی (ره) و امام خامنه ای رای های مردم حق الناس است پس باید در این زمینه تحقیق کافی انجام شود، ولی باید توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب، اگر فرد یا افرادی به کاندیدایی نرسیدند لازم است بر لیست هایی که توسط افراد مومن و انقلابب که دلخوش هب بیگانه نیستند اعتماد کنند.

دوم : معمولا جریان های سیاسی نسبت به عام مردم تحقیق بیشتر و مناسب تری در خصوص تجزیه و تحلیل انتخابات دارند و در حالت معمول در آن جریانات، سلیقه های متفاوتی نیز وجود دارد و با این تفاسیر شخصی به عنوان کاندیدا در لیست آنان قرار میگیرد و از سوی دیگر آن جریان با توجه به سابقه ای که دارند بهتر و راحت تر میتوانند از جمعیت های پراکنده مردم مطالبه گری کنند.

سوال : آیا رای دادن به لیست های اعلام شده بدون تحقیق صحیح است ؟

رهبر معظم انقلاب در جواب این گونه سوالات فرمودند : اگر پیشنهاد دهندگانِ لیست ها، مؤمن و انقلابی هستند و خط امام را واقعاً قبول دارند می توان به لیست آنها درباره ی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اعتماد کرد اما اگر به انقلاب و دین و استقلال، چندان اهمیتی نمی دهند و دلشان دنبال حرف های آمریکا و دیگر بیگانگان است، قابل اعتماد نیستند.

حضرت امام در همین باره می فرمایند: احدی شرعاً نمی تواند به کسی کورکورانه و بدون تحقیق رأی بدهد و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصی تمام افراد و گروه ها نظر موافق داشتند، ولی رأی دهنده تشخیصش برخلاف همه آن ها بود، تبعیت از آن ها صحیح نیست و نزد خداوند مسؤولیت دارد و اگر گروه یا اشخاص صلاحیت فرد یا افرادی را تشخیص دادند و از این تأیید برای رأی دهنده اطمینان حاصل شد، می تواند به آن ها رأی دهد.

نظر امام خمینی(ره) در خصوص تشکل ها چیست ؟

امام راحل در نامه مورخ ۷/۲/۱۳۶۸ خطاب به آیت الله مشکینی تصریح کرده بودند: «اگر آنان (فرزندان انقلابی ام) جذب آقایان محترم مدرسین نشوند، در آینده گرفتار کسانی خواهند شد که مروج اسلام آمریکایی اند. »

شناخت گروه های مرجع چگونه حاصل می شود؟

همان طور که اشاره شد، به طور طبیعی وظیفه دشوار شناخت نامزدها و انتخاب از میان آن ها و ارائه به مردم بر عهده گروه های مرجع است. بدون شک ابزار این گروه ها برای رابطه با مردم رسانه ها و تریبون های عمومی هستند. یکی از اصلی ترین تأکیدات رهبری، قابل  اعتماد بودن این گروه های مرجع است و قطعاً گروه هایی که نظرشان به عنوان مثال از بلندگوی بی.بی.سی پخش می شود، اصلاً قابل اعتماد نیستند.

بنابراین قابل اعتماد بودن گروه های مرجع منوط به بررسی سوابق آن هاست. نزدیک ترین بزنگاه و البته پرخطرترین آن ها در سال ۸۸ رخ داد. مسأله ای که رهبری انقلاب درباره ابعاد آن در دیدار با مردم قم فرمودند؛ «آمریکایی ها در سال ۸۸ به دنبال آن بودند که تجربه موفق خود در چند کشور را به بهانه انتخابات در ایران نیز اجرا کنند و با برجسته سازی اقلیتی که رأی نیاورده بود و با حمایت مالی و سیاسی از آن ها، نتیجه انتخابات را به هم بزنند، اما انقلاب و کودتای رنگی آن ها در ایران با حضور مردم، شکست خورد.»

گروه ها و افراد متنفذی که از آزمون خطیر فتنه ۸۸ نتوانستند سربلند خارج شوند، بدون شک صلاحیت لازم برای مرجعیت انتخاباتی جامعه را ندارند. در مقابل، باید از گروه ها و جریاناتی نام برد که در فتنه های گذشته و فتنه ۸۸، امتحان خود را پس دادند.

حرف آخر :

در چند سال اخیر و نگاهی گذرا به دولت ها و مجلس شاهدیم که به دلیل وجود اختلاف های جزئی در بین اصولگرایان و افراد های ارزشی، افراد دیگری به کرسی های حساس راه یافته اند که مجلس ششم نمونه کوچکی از آن است.

در بیان ساده تر اگر افراد های ارزشی و انقلابی صلاح کشور را در دید اصلی خود قرار داده اند لازم است منیت را از خود دور کرده و زمینه حضور و حمایتشان را از فردی که در لیست قرار میگیرد اعلام کنند.

اگر حمایت های کاندیداهای ارزشی بسان سال های گذشته است طبیعی است که مجددا شاهد درجا زدن نامزدهای ارزشی و انقلابی خواهیم بود و خدای ناکرده به جای ترویج و تبلیغ فرهنگ انقلاب و زمینه سازی تمدن اسلامی، ندای بیگانه از تریبون مجلس بیرون آید.

قطعا کسی که خود را فدای انقلاب می کند در برابر کسی که خود را فدای منیت می کند محبوب تر خواهد بود.

غلامعلی حداد عادل سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان گفت : اصولگرایانی که در لیست نیستند انصراف دهند.

منابع :

سایت امام خمینی(ره)

سایت رهبر معظم انقلاب

خبرگزاری تسنیم

نگارنده : حسن غلامپور - سردبیر پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان