حجت الاسلام والملسمین ادیب یزدی از اساتید حوزه و دانشگاه در یازدهمین سالگرد این شهید در 30 اردیبهشت سال 1391 در مسجد جامع در سخنانی گفت: از مهمترین خصوصیت انقلاب اسلامی حس مسئولیت پذیری است و یکی از مدیران مسئولیت پذیر شهید حسن دهگان بود که با تمام وجود برای نظام و مردم کار می کرد.

معرفی شهید : 

مهندس دهگان در 28 مرداد ماه سال 1337 در یک خانواده کشاورز در روستای گلسفید از توابع شهرستان لنگرود دیده به جهان گشود. وی در سال 1344 جهت تحصیل درس طلبگی به مدت 2 سال در حوزه علمیه آستانه اشرفیه و سپس برای تحصیلات تکمیلی عازم قم شدودر سال 1350 ملبس به لباس روحانیت گردید. ایشان از جمله کسانی بود که در کنار تحصیل دروس حوزوی و موفقیت در امتحانات سخت آن و کسب رتبه اول و دوم ، موفق به اخذ دیپلم در رشته ریاضی شد. او در دوره طلبگی همراه با دیگر برادران در صحنه مبارزات طلاب علیه رژیم ستم شاهی بین سالهای 50تا 53 در تهران و قم حضور داشت. وبه پخش کتب سیاسی در شهر و روستای محل تولد خود نیز، فعالیت چشمگیری داشت.

تحصیلات :

مهندس دهگان با توجه به موفقیت در امتحانات زبان انگلیسی اعزام دانشجو به خارج ، در آبان 1354 عازم کشور فلیپین شد. و در طی 4 سال تحصیل مستمر با کسب درجات عالی موفق به اخذ لیسانس مهندسی در رشته راه و ساختمان گردید. او در جو خفقان ایجاد شده توسط سفارت خانه های رژیم ستم شاهی بین دانشجویان خارج از کشور در سال 1354 بهمراه چند تن از دوستانش ، انجمن اسلامی دانشجویان فیلیپین را بنیانگذاری نمود. ایشان ضمن داشتن مسئولیت اجرایی انجمن اسلامی و برنامه ریزی و ترتیب دادن تظاهرات دانشجویی و نوشتن مقالات ، نقش موثری در جلوگیری از انحرافات اخلاقی و همچنین ارتباط با گروههای مبارز مسلمان در جنوب فیلیپین داشت. در خرداد ماه سال 59 بمنظور ایفای وظیفه به کشور مراجعت نمود و با توجه به تعهد و تخصص در دفتر فنی استانداری اراک و واحد فنی شهرداری قم مشغول شد. پس از آشنایی مسئولین از سوابق سیاسی و علمی او در بهمن ماه 59 طی حکمی از سوی وزیر وقت کشور و در زمان استانداری برادر شهید مهندس علی انصاری به سمت فرماندار انزلی منصوب گردید. با توجه به لیاقت و شایستگی در فروردین 62 طی حکمی از سوی وزیر وقت کشور به سمت معاون عمرانی استانداری گیلان منصوب شد و تا پایان شهریور 63 در این سمت باقی ماند. در فروردین سال 63 به پیشنهاد وزیر کشاورزی و با حکم صادره از سوی وزرای کشاورزی ، اقتصادی و دارایی و برنامه و بودجه به سمت مدیر عامل شرکت سهامی شیلات ایران منصوب گردید. سپس با حکم صادره از سوی وزیر وقت کشور به سمت معاون برنامه یزی وهماهنگی امور اجرایی استانداری گیلان منصوب شد. و مدت دو سال در این سمت مشغول به فعالیت بود. مهندس دهگان از ابتدای سال 67 بعنوان مشاور وزیر راه و ترابری مشغول خدمتگزاری شد وبا توجه به تجارب ، درایت و تخصص ایشان پس از مدت کوتاهی بعنوان معاون راهداری و هماهنگی امور استانهای وزارت راه و ترابری منصوب گردید. وی با توجه به تعهد و اخلاصی که داشت از سوی اعضای انجمن های اسلامی وزارت راه و ترابری و سازمانهای تابعه به عضویت شورای مرکزی انجمن اسلامی وزارت راه و ترابری انتخاب گردید.

فعالیت در وزارت :

مهندس دهگان از ابتدای سال71 با حکم صادره از سوی وزرای عضو مجمع عمومی سازمان توسعه راههای ایران به عضویت هیئت مدیره این سازمان انتخاب و به عنوان قایم مقام مدیرعامل ، نایب رییس هیئت مدیره و معاون فنی و اجرایی سازمان مذکور خدمات گسترده ای را در امر اجرای پروژه های راهسازی ، فرودگاه و راه آهن در سطح کشور به انجام رسانید. ایشان دردوره پنجم نمایندگی مجلس شورای اسلامی ، بعنوان یکی از خادمین نظام در کسوت نماینده مردم شریف شهرستان لنگرود حضور فعالی داشتند که پس ازگذشت سالها از آن زمان ، هنوز فعالیت و تلاشهای آن فقید در یا د و خاطره ها باقی مانده است . مهندس دهگان در هر جایگاه و مسئولیتی کفایت خویش را چنانکه شایسته یک مسئول مسلمان و دلسوز است را نمودار ساخت. سرانجام درحوالی ساعت هشت صبح روزپنج شنبه ۲۷ اردیبهشت سال 1380، مهندس دهگان معاون وزیر راه و ترابری درسانحه سقوط هواپیمای یاک 40 بهمرا وزیرراه وقت ، شهید دکتردادمان درجنگلهای استان گلستان حین ماموریت کاری به شهادت رسید.

فرازهایی از آخرین نطق قبل از دستور

مهندس دهگان نماینده مردم فهیم شهرستان لنگرود در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی

چهارشنبه مورخ 28/2/79

...اکنون که در واپسین روزهای خدمتگزاری در سنگر مجلس شورای اسلامی هستیم ، جا دارد از مردم شریف و فهیم شهرستان لنگرود بدلیل حمایتشان در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی و انتخابات دوره ششم تشکر نمایم و چنانچه در انجام وظیفه قصوری بوده است از همه آنان حلالیت می طلبم و برای نمایندگان دوره ششم آرزوی موفقیت و خدمتگزاری بیشتر را دارم.

نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مفتخر به حمایت و پشتیبانی مردم در عرصه های مختلف بوده و هست مردمی که در کوران حوادث و مواجهه با توطئه دشمنان دفاع از کیان جمهوری اسلامی را در سرلوحه کار خود قرار دادند و وظیفه اسلامی خود را بنحو احسن به انجام رساندند. این واقعیت را نمی شود کتمان کرد که خیل عظیمی از مردم برای گذران زندگی با مشکلات طاقت فرسا یی روبرو هستند اما حضور توده آنان حجت را برمسئولین تمام نموده است و ایجاب می کند که رفع مشکلات و تامین امنیت و رفاه عمومی مردم در کانون توجه مسئولین نظام قرار گیرد.از مسئولین دستگاههای مختلف اجرایی کشور و استان بدلیل همکاریهایشان با اینجانب در اجرای پروژه های مختلف در سطح شهرستان متشکرم و از آنان استدعا دارم که در تکمیل پروژه های اساسی و زیربنایی شهرستان اقدام سریع و جدی بعمل آورند.

نظر  حجت الاسلام والملسمین ادیب یزدی در مورد شهید دهگان :

حجت الاسلام والملسمین ادیب یزدی از اساتید حوزه و دانشگاه در یازدهمین سالگرد این شهید در 30 اردیبهشت سال 1391 در مسجد جامع در سخنانی گفت: از مهمترین خصوصیت انقلاب اسلامی حس مسئولیت پذیری است و یکی از مدیران مسئولیت پذیر شهید حسن دهگان بود که با تمام وجود برای نظام و مردم کار می کرد.

همرسانی کنید:

نظرات شما:

فاطمه اصغرخواه 31 خرداد 1402 ساعت 11:03

خدا رحمتش کنه، چه انسان‌های بزرگی رو از دست دادیم...

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان