یحیی صادقی اهل روستای لیسن از توابع بخش رحمت آباد رودبار کسی است که در شکل گیری این آرم مقدس نقش داشته است، وی می گوید: از کار کردن روی آرم مقدس الله لذت می بردم.

 

به گزارش لنگرنیوز به نقل از زیتون خبر، پیشینه استفاده از پرچم در بین قبائل، چه در جنگ و چه در صلح، به روزگار باستان باز می گردد. آنگونه که از منابع تاریخی بر می آید، تمدن های گوناگون، شرق و غرب از آن بهره می جسته اند هر چند به طور دقیق مشخص نیست که نخستین بار استفاده از آن توسط چه کسی و در چه زمانی بوده است.

پرچم، به دلیل اینکه نماد همبستگی لشکر بوده، یکی از اهداف دشمن برای از بین بردن پرچم دار و به زمین انداختن پرچم برای تضعیف روحیه جنگاوری لشکر مقابل به شمار می رفته است. در بسیاری از جنگ ها یکی از منصب های مهم، “پرچم داری” بوده، چرا که پرچم نشانی از همبستگی در عمل و اتحاد در شعار بوده؛ به گونه ای که هر گاه پرچم از دست پرچم دار می افتاده، نوعی شکست و از هم گسیختگی برای لشکر به شمار می آمده است.

پرچم هر کشوری نماد اعتقادات و باورهای ملت آن کشور است. پس از انقلاب اسلامی ایران و به دستور امام خمینی (ره)  تصمیم بر آن شد تا نمادهای طاغوتی برچیده شده و نمادهای اسلامی و شیعی جایگزین آن شود و یکی از مهم ترین تغییرات در همین راستا در پرچم کشور صورت گرفت.

امام خمینی (ره) در ۱۰ اسفند سال ۵۷ خواستار تغییر نشان کشور یعنی شیر و خورشید شدند و اعلام کردند: “ما یک مملکت محمدی ایجاد می کنیم. بیرق ایران نباید بیرق شاهنشاهی باشد، آرم های ایران نباید آرم های شاهنشاهی باشد، باید آرم های اسلامی باشد. از همه وزارتخانه ها، از همه ادارات، باید این شیر و خورشید منحوس قطع بشود، علم اسلام باید باشد. آثار طاغوت باید برود. اینها آثار طاغوت است؛ این تاج آثار طاغوت است؛ آثار اسلام باید باشد.” (صحیفه امام، ج ۶، ص ۲۷۵)

پس از آن با فراخوان سراسری دولت وقت طراحی نشان جدید آغاز می شود و طرح های بسیاری به دفتر نخست وزیری می رود و آرم کنونی جمهوری اسلامی با طراحی “حمید ندیمی” مورد قبول می افتد و در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۹ ؛ آرم نهایی جمهوری اسلامی ایران توسط حضرت امام خمینی (ره) به تصویب می رسد.

اکنون پس از گذشت بیش از سه دهه متأسفانه دستیار ارشد رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی و در جمع یهودیان شیراز نسبت به بازگشت نشان شیر و خورشید ابراز علاقه کرد و با توجیهات خاص خود ادعاهایی را مطرح کرده است که با سکوت مسئولان دولتی و انتقاد مردم انقلابی همراه بوده است.

با کنکاشی در تاریخ کشور و شهرستان رودبار می یابیم مردم میهن اسلامی با چه اشتیاقی به دنبال تحقق فرمان حضرت امام(ره) بودند که نمونه بارز آن محو آرم منحوس شیر و خورشید در منطقه خرشک رحمت آباد و ایجاد آرم مقدس الله در این منطقه است که هنگام عبور از شهر رستم آباد زیبایی دوچندانی به منطقه داده تا سندی برای علاقه مردم شهرستان به نام جلاله الله باشد.

 

یحیی صادقی متولد ۱۳۱۹ هستم و دارای ۸ فرزند است و مشغول کار کشاورزی است و خودش می گوید از اول زندگی تا الان کشاورز بوده است و در روستای لیسن ساکن بوده است.

 زیتون خبر: برای شروع به صحبت از فعالیت های انقلابی آن دوران در بخش رحمت آباد می گویید؟

فعالیت انقلابی صورت می گرفت و مردم راهپمایی می کردند و یاد دارم روز ۲۸ صفر سال ۵۷ از امامزاده محتشم یک راهپیمایی شروع شد.

 زیتون خبر: خودتان چطور؟

چون مادری سید هستیم به واسطه همان امام(ره) و انقلاب را دوست داشتیم. عکس امام(ره) را به روستا می آوردند ما هم آنها را می گرفتیم و در خانه نگهداری می کردیم.

112293_152

«آرم رژیم منحوس پهلوی در خرشک قبل از انقلاب»

 زیتون خبر: تاج منحوس پهلوی چگونه شکل گرفت؟

تاج منحوس رژیم پهلوی کنار آرم مقدس الله توسط یک معلم که به خرشک آمده بود طراحی شد و تا پس از پیروزی انقلاب این طرح به هم ریخت.

 زیتون خبر: پس آرم مقدس الله سالهای بعد از پیروزی انقلاب شکل گرفت؟

بله، ابتدا زمینی در کنار طرح منحوس که به جنگلستان تبدیل و کاملا محو شده بودف خریداری شد و عملیات اجرای طرح آرم مقدس آغاز شد.

 زیتون خبر: اسم محلی این منطقه چی بود؟

منطقه یکه دار

 زیتون خبر: چرا یکه دار؟

چون یک درخت در این منطقه بیشتر وجود نداشت و الان را نگاه نکنید که به برکت آرم الله به یک جنگلستان تبدیل شده است.

IMG_9761

 زیتون خبر: شما چطور در شکل گیری آرم مشغول کار شدید؟

در برنجزار مشغول کار بودم که مهندس رجب زاده که آنوقت در دفتر سیاسی بخشداری توتکابن کار می کرد آدم خوبی هم بود، صدایم کرد و از من خواست در آرم الله مشغول کار شوم و من هم پذیرفتم.

زیتون خبر: چه سالی بود؟

سال ۷۳ بود

 زیتون خبر: از چگونگی اجرای این طرح برایمان می گویید؟

مهندسین نقشه کشی می کردند و ما هم با گچ پاشی شکل اولیه آرم را مشخص می کردیم تا نهال ها را در قسمت های تعیین شده کشت کنیم.

 زیتون خبر: روزی چند ساعت کار می کردید؟

۹ تا ۱۰ ساعت- صبح زود از روستا به سمت آرم حرکت می کردیم و تا ۸شب آنجا بودیم، رفت و برگشت هم ۴۰۰ تومان کرایه می دادیم.

 زیتون خبر: به جزء شما کسان دیگری هم بودند؟

چند نفر از روستاییان هم بودند اما تمامی امورات برعهده من بود.

55555

 زیتون خبر: وظیفه تان چه بود؟

نهال کاری آرم مقدس و نگهبانی را عهده دار بودیم. سیم خاردارهای دور محوطه را من کشیدم. چندباری هم درختان را سم پاشی می کردیم.

 زیتون خبر: چه نوع درختانی را کشت کردید؟

زربین و سرو شیرازی کشت می کردیم و تعدادشان آنقدر زیاد بود که بوسیله تریلی آن را منتقل می کردند.

شش سال کار کرده بودم بدون بیمه و مزایا، دو بار برای احمدی نژاد و حتی خاتمی در خصوص مشکلم نامه نوشتم اما هیچ کدام پاسخ نامه ام را ندادند. خاتمی که دم از قانون را می زد هم پاسخم را نداد.

 زیتون خبر: روزی چقدر حقوق می گرفتی؟

هزار تومان، در ماه می شد سی هزار تومان

 زیتون خبر: عاقبت آرم منحوس شاهنشاهی چی شد؟

با کشت درختان طرح شاهنشاهی محو شد تا تنها آرم الله زینت بخش این منطقه باشد.

 زیتون خبر: از سختی های کار می گویید؟

در این منطقه مار زیاد بود و گرمای شدیدی هم داشت و وقتی مهندسین سراغم می آمدند از اوضاع و احوالم می پرسیدند تعجب می کردند که چگونه در این منطقه کار می کنم.

 زیتون خبر: نهال ها را چگونگه آبیاری می کردید؟

بوسیله تانکر درخت ها را آبیاری می کردم تانکر را در بالا دست استقرار داده بودیم و با شیلنگ آنها را آبیاری می کردیم.

 زیتون خبر: خاطره تلخ و شیرینی هم داری؟

از کار کردن روی آرم لذت می بردم، آب می دادم نهال ها رشد می کردند لذت می بردم. فقط به خاطر نام الله بود. مهندس خاکپور بخشدار وقت وقتی برای بازدید آمد البته یک روحانی هم همراهش بود، وقتی کارم را دید ازش خوشش آمد و مبلغ ۷۰ هزار تومان برایم تشویقی نوشت تا از تعاونی روستایی وسیله بگیریم.

IMG_9748

زیتون خبر: خاطره رأی گیری را می گویید؟ از آقا زاده شما شنیده ام.

انتخابات مجلس بود خیلی ها آمده بودند تا رأی بدهند و آمدم و گفتم نگهبان آرم مقدس هستم راه دادند سریع رأی دادم به کارم برگشتم.

 زیتون خبر: حالا به کی رأی دادی؟

ما طرفدار سید مخزن بودیم_ با خنده_  الان هم او را دوست دارم.

 زیتون خبر: چرا می گفتی آرم مقدس؟

چون این منطقه به نام جلاله الله مزین است.

IMG_9757

 زیتون خبر: چند سال در آنجا مشغول کار بودی؟

۶ سال روی آرم مقدس کارکردم، بعد آن اخراجم کردند.

 زیتون خبر: چرا؟

مسئولین وقت گفتند بودجه نداریم و از این حرفها. چون مسئول طرح جهاد بود به من نامه دادند که به منابع طبیعی بروم تا آنان حقوق و مزایایم را پرداخت کنند. گفتند جهاد تابلویش را بِبُرد ما حقوقت را پرداخت می کنیم. مادر منابع طبیعی ما هستیم آنها چکاره بودند آنجا نهال کاری کنند.

 زیتون خبر: یعنی کسی از درختان نگهداری نمی کند؟

نه، پس از من دیگر کسی برای نگهداری درختان مشغول کار نشد.

 زیتون خبر: هیچ کاری نکردی؟

کاری از دستم بر نمی آمد، شش سال کار کرده بودم بدون بیمه و مزایا، دو بار برای احمدی نژاد و حتی خاتمی در خصوص مشکلم نامه نوشتم اما هیچ کدام پاسخ نامه ام را ندادند. خاتمی که دم از قانون را می زد هم پاسخم را نداد.

IMG_9755

 زیتون خبر: الان بازهم بگویند روی آرم کار کن، می روی؟

بله،  چرا که نروم، علاقه دارم.

 زیتون خبر: مگر نمی گویی بی محلی گذاشتند و بیمه ات نکردند چرا باز حاضری روی آرم کار کنی؟

درست است که خیّر مادی نصیبم نشد و اجر معنوی بهره بردم به زیارت کربلا، سوریه و مکه رفتم. وقتی چشمم به گنبد و گلدسته های آقا امام حسین(ع) در بین الحرمین افتاد اختیارم را از دست دادم انگار خواب می دیدم که روبروی حرم امام حسین(ع) و ابوالفضل العباس(ع) هستم و اصلا فکر نمی کردم روزی زیارت چنین مکانی نصیبم شود ولی خدا قسمت کرد.

 زیتون خبر: راستی بعد از این همه سال شد یک نفر، یک مسئول سراغی از شما بگیرد و یک خداقوت به شما بگوید؟

نه اصلا هیچ کس سراغم را نگرفت فقط آقای خاکپور.

 بله آقای یونسی عزیز، یک روستایی، یک پیرمرد کشاورز آنقدر علاقه مند به نام جلاله الله که در پرچم ایران نقش بسته است حاضر است در سن ۷۴ سالگی برای خدمت به نهالستانی که به نام الله مزین است آستین بالا بزند مشغول کار شود فقط به خاطر اجر معنوی اش آنوقت شما … .

طراح آرم پرچم، “حمید ندیمی” استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی در تبیین مفاهیم اثرش در مصاحبه ای با مجله پاسدار اسلام در سال ۱۳۶۲ می گوید: علاقه داشتم برای جهان اسلام یک نشان درست کنم. وقتی حضرت امام (ره) فرمودند که نشان شیر و خورشید باید عوض شود و کشور به نشان جدیدی نیازمند است، به صورت جدی ایده ام را پیگیری کردم و به مرور سیاه مشق های قبلی پرداختم. کلمه الله به صورت کروی طراحی شده تا نشان دهنده پیام جهانی آن باشد. هلالی های تعبیه شده در این آرم از نقش مبارکی ریشه می گیرد که حضرت رسول (ص) بارها با شمشیر مبارک شان به عنوان امضا بر روی شن ها ترسیم کرده اند اما پس از آن وی پرچم را نیز طراحی نمود.

رنگ های سبز و سفید و سرخ، علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار الله اکبر همگی از ارگانی هستند که در قانون اساسی برای پرچم ایران در نظر گرفته شده اند شعار الله اکبر نیز ۱۱ بار در رنگ سرخ و ۱۱ بار در رنگ سبز یعنی ۲۲ بار تکرار می شود و این اشاره ای است به بیست و دوم بهمن ۵۷٫

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان