به گزارش لنگرنیوز ، سوم خرداد ماه سالروز فتح خونین شهر، شهر خون و قیام خرمشهر قهرمان است، حماسه ای که امام راحل در این باره فرمودند: فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزشهاى اسلامى است، خرمشهر شهر لاله هاى خونین است. خرمشهر را خدا آزاد کرد.

مسجد جامع خرمشهر را می توان نماد مقاومت در جنگ تحمیلی نامید، خرمشهر از همان آغاز، خونین شهر شده بود تا حقیقت از افق غربت و مظلومیت رزم آوران و بسیجیان غرقه در خون ظاهر شود.

آنان در غربت جنگیدند و با مظلومیت به شهادت رسیدند و پیکرهاشان زیر تانک هاى شیطان تکه تکه شد و به آب و باد و خاک و آتش پیوست، اما راز خون آشکار شد و خرمشهر قهرمان با خواست خدا آزاد شد.

سرلشکر پاسدار سیدرحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در گفت وگو با خبرنگار لنگرنیوزجزئیات عملیات آزادسازی خرمشهر را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه 32 سال پیش در سوم خرداد سال 1361 یک حماسه منحصر به فرد و جاویدان به عنوان فتح خرمشهر توسط دلاوران  بسیجی، سپاهی و ارتش و جهاد سازندگی در عملیات فتح المبین آفریده شد، افزود: حماسه فتح خرمشهر در طول سابقه ایران کم سابقه بوده است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، گفت: فتح خرمشهر از این جهت حماسه است که بزرگترین دستاورد صدام برای لشکر کشی به ایران، گرفتن خرمشهر بود و خرمشهر و آبادان از لحاظ اهمیت درمقابل بصره مفهوم داشت و صدام گفت اگر شهر خرمشهر را ایران بگیرد من کلید بصره را به شما تحویل می دهم.

اسارت 10 هزار عراقی در آزادسازی خرمشهر

سرلشکر صفوی تصریح کرد: تا روز آخر هم که نیروهای ما وارد شهر خرمشهر شدند نیروهای صدام به شدت مقاومت می کردند به صورتی که فقط از خود شهر خرمشهر 10 هزار اسیر عراقی گرفته شد و این نشان دهنده این است که صدام قصد نداشت خرمشهر را پس بدهد.

وی با بیان اینکه نخستین خصوصیات این عملیات، سرعت عملیات تهاجمی نیروهای رزمنده سپاه و ارتش بر علیه صدام بود، خاطرنشان کرد: به سرعت یعنی اینکه 10 فروردین 1361 عملیات فتح المبین تمام شد و 20 اردیبهشت 1361 عملیات الی بیت المقدس برای آزاد سازی خرمشهر آغاز شد.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، گفت: عراقی ها تصور نمی کردند به مدت یک ماه بعد از عملیات فتح المبین، نیروهای رزمنده سپاه و ارتش و جهاد سازندگی به این سرعت خود را ساماندهی کنند و عراق تصور بیش از 6 ماه را داشت.

نبوغ در طرح ریزی عملیات آزادسازی خرمشهر

سرلشکر صفوی افزود: دومین خصوصیت ، نبوغ در طرح ریزی عملیات بود، تیم تحریریه عملیات سپاه که سردار حسن باقری و سردار غلامعلی رشید و بنده حضور داشتیم طرحی برای آزاد سازی خرمشهر طرح ریزی شد که همین طرح سپاه هم مورد قبول قرار گرفت.

وی تصریح کرد: طرح سپاه این بود که همزمان با عبور از رودخانه کارون، پیشروی تا جاده اهواز به خرمشهر و این یعنی ایران یک سرپل وسیعی را بگیرد که دشمن نتواند ایران را پس بزند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، با بیان اینکه عملیات عبور از رودخانه عملیات بسیار پیچیده ای است، اظهار کرد: نیروهای ایران همان شب 20 اردیبهشت از رود کارون عبور کردند، قرار بود سه تا پل در روی رودخانه آمده شود که دو پل توسط  ارتش جمهوری اسلامی آماده شد و شب عملیات سه قرارگاه قدس سپاه ، نصرسپاه و فتح سپاه که این ها مشترک بودند.

سرلشکر صفوی افزود: قرارگاه قدس در حمیدیه مستقر بود و سه یگان از سپاه و دو یگان از ارتش ماموریت داشتند تا از رودخانه  کردکور عبور کنند تا حدود پادگان حمید ، طلائیه و کوشک پیشروی کنند و این ماموریت قرارگاه قدس بود.

وی خاطرنشان کرد: فرمانده قرارگاه، سردار غلامپور بود واز ارتش سرهنگ لطفی فرمانده لشکر 16 زرهی بود ، یگان هایی که از سپاه در آن عملیات حضور داشتند تیپ 41 ثارالله به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی و سه تیپ دیگر هم بود.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، تصریح کرد: فرمانده قرارگاه  فتح، بنده به همراه سردار غلامعلی رشید بودیم، از ارتش سرهنگ نیاکی فرمانده لشکر 92 بود،  یگان های ما، تیپ نجف اشرف به فرماندهی سردار احمد کاظمی ، تیپ 14 امام حسین(ع) به فرماندهی سردار حسین خرازی بودند.

عملیات سه مرحله ای برای آزادسازی خرمشهر

سرلشکر صفوی افزود: قرارگاه مشترک نصر که شمال خرمشهر بود ، سردار حسن باقری از سپاه و از ارتش سرهنگ حسنی فضلی فرمانده این یگان بودند.

وی با اشاره به روند عملیات، گفت: شب عملیات نیروهای سپاه و بسیج همزمان با عبور از رودخانه کارون تا جاده خرمشهر پیشروی کردند، مرحله دوم عملیات که حدود یک هفته بعد انجام شد تقریبا تا منطقه مرزی پیشروی کردند، در این مرحله از عملیات لشکر 5 مکانیزه عراق و لشکر 6 زرهی عراق از منطقه طلائیه و کوشک عقب نشینی کردند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، گفت: مرحله سوم که در راه خرمشهر بودیم با مشکلاتی مواجه بودیم و یک توقف یک هفته ای تا 10 روز داشتیم  و دلیل آن جنگ سختی بود که با آن مواجه بودیم.

تلاش 20 روزه و آزاد نشدن شهر خرمشهر

سرلشکر صفوی، گفت:رمرحله آخر مشکل این بود که بیش از 20 روز از آغاز عملیات گذشته بود ولی هنوز شهر خرمشهر آزاد نشده بود، و مردم سوالشان این بود که چرا بعد از 20 روز هنوز خرمشهر آزاد نشده است، مردم نمیدانستند که از لحاظ استعداد رزمی هم ارتش و هم سپاه در اثر جنگ نیروها کاهش یافته بود.

وی افزود: در مرحله آخر عملیات ، به هر یک از یگان، بیشتر از یک یا دو کیلومتر دستور پیشروی ندادیم ، قرار بود سردار صیاد شیرازی و بنده که آن زمان به قرارگاه کربلا منتقل شده بودم و جانشین سردار رضایی بودم نیروهای خود را توجیه کنیم.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، خاطرنشان کرد: شهید صیاد دستور پیشروی را تا حداقل دو کیلومتر به هر یگان را دستور داد تا ارتش عراق را دور بزنیم و رزمندگان ارتشی این امر را اطاعت کردند.

سرلشکر صفوی تصریح کرد: زمانی که بنده این طرح را به نیروهای سپاه اعلام کردم برخی از فرماندهان یگان ها اعتراض کردند که حاج احمد متوسلیان در حالی که پایش در گچ بود اعتراض کرد که بنده عرض کردم بعد از پایان جلسه در این مورد بحث می کنیم.

تکلیف مداری حاج احمد متوسلیان

وی خاطرنشان کرد: بعد از جلسه با حاج احمد متوسلیان صحبت کردم و گفتم شما تا 15 کیلومتر پیشروی کنید، گفت که ما نمی توانیم 15 کیلومتر خط را بشکنیم، عرض کردم 7 کیلومتر پیشروی کنید که باز گفت که زیاد است  خلاصه همان دو کیلومتر پیشروی را انجام داد و عصبانیتش آرام گرفت.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، اظهار کرد: البته این هم گفت که اگر شما به عنوان فرمانده تکلیف کنید تا 7 کیلو متر پیشروی کنم بنده همان کار را می کنم ، گفتم بنده به عنوان فرمانده به شما تکلیف می کنم 2 کیلومتر پیشروی کنید.

سرلشکر صفوی گفت: یگان های ایران سحرگاه سوم خرداد در کنار همدیگر در جناح سمت چپ کنار جاده، تیپ 8 نجف ، تیپ امام حسین(ع)، تیپ حضرت رسول(ص) و تیپ 25 کربلا که از عزیزان گیلان و مازندرانی تشکیل شده بود حضور داشتند و هنوز لشکر 16 قدس تشکیل نشده بود.

وی افزود: وقتی که عملیات شروع شد تقریبا حدود ساعت 11 صبح به جاده رسیدیم و کاملا جاده را بستیم ، یک سری از عراقی های خود را به درون کارون انداختند تا با شنا کردن فرار کنند، یک هلی کوپتر هم برای نجات عراقی ها آمده بود که یکی از بسیجی ها با آر پی چی هلی کوپتر عراقی رو زد که بعضی اوقات از تلویزیون هم پخش می شود.

فرمانده عراقی که اسیر میدان مین خودش شد

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، تصریح کرد: عراقی ها فرماندهی به نام سرهنگ زیدان داشتند که مامور مین گذاری بود ، موقع فرار با جیپ به داخل میدان مینی رفت که خودش کار گذاشته بود.

سرلشکر صفوی خاطرنشان کرد: ما بلندگوهای بزرگی را در خرمشهر کار گذاشته بودیم و یک عملیات روانی را هم بر علیه عراق آغاز کردیم ، که این عملیات روانی هم پیروز مندانه بود.

وی افزود: نزدیک ظهر رزمندگان ایرانی به خرمشهر رسیدند ، به بیت حضرت امام تلفن زدیم که آقا مصطفی جواب دادند و گفتیم که به امام بشارت دهید که خرمشهر در دست ما است و آقا مصطفی هم این خبر مهم را به امام رساندند.

آزادسازی 83 میلیارد بشکه نفت خام 

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، گفت: به هر دلیل بعد از 23 شبانه روز عملیات با پیروزی کامل به پایان رسید، منطقه بیت المقدس  دو برابر فتح المبین بود، در همین منطقه 83 میلیارد بشکه نفت خام آزاد شد.

سرلشکر صفوی افزود: آیا اینکه عراقی ها از وجود نفت در این منطقه خبر داشتند یا انگلیسی ها به عراقی ها گفته بودند از این خبر بی اطلاع هستیم ولی این منابع عظیم در اختیار ایران قرار گرفت و هم اکنون در حال کشف نفت هستیم.

وی تصریح کرد: حکومت های ایدئولوژیک مثل ایران و سرزمین ما که یک موقعیت منحصر به فردی در منطقه دارد و یک وزن بالاتری نسبت یه دیگر کشور ها دارد.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، تأکید کرد  : حکومت ما یک حکومت بی بدیل دارد و کشورهایی که ایدئولوژیک هستند در معرض خطر هستند، اگر ما روح حماسه و جهاد را از کربلا را در ملت زنده نگه داریم این شکور آسیبی نمی بیند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان