خانم دکتر فرهمندپور عنوان کرد: هر کدام از نهادهای خانواده، مدرسه، سازمانها و نیروی انتظامی باید سهم خود را به خوبی انجام دهند. نقطه قوت ما زیر ساخت های ما در نظام فرهنگی مان است و شرایط اعتقادی ما در جامعه طبق آماری که از طرف بسیج و نیروی انتظامی ارائه شده خوب است. حدود 75 درصد خانم های جامعه ما به اصل حجاب اعتقاد دارند. اگرچه ممکن است در عمل پوشش مناسبی نداشته باشند، و کمتر از 10 درصد از افراد دچار بدحجابی شدید و مسئله دار هستند. اما متاسفانه این تعداد کم، حضور پرررنگی در جامعه دارند. شما برای اثبات این ادعا میتوانید نگاهی به نماز جمعه ها یا راهپیمایی ها بیندازید. زنان با حجاب ما در روزهای دیگر هفته کمتر در اجتماع دیده میشوند.

به گزارش لنگرنیوز، مسئله حجاب سالیان سال است که دغدغه مردم و مسئولان جامعه قرار گرفته است. در دوران های مختلف شاهد افت و خیزهایی در وضعیت حجاب بانوان بوده ایم و در هریک از دولت ها تدابیر مختلفی برای مقابله با بی حجابی به کار گرفته شده است. موضوعی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون هدف تهاجمات دشمنان خارجی و داخلی نیز واقع شده است.

مسئله حجاب با بسیاری از مسائل پیوند خورده و دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. این مسأله ازآن جهت که خطابش با زنان است، به نیمی از جمعیت جامعه مربوط است و از آن جهت که در تنظیم روابط زن و مرد نقش دارد، به همه افراد جامعه مربوط می شود.

مقوله بی حجابی امروز به یک معضل کاملاً مشهود در جامعه درآمده است معضلی که فقط برای افراد بی حجاب مشکل ایجاد نمی کند؛ در واقع آسیب هایی که از بی حجابی ناشی می شود، تمام اعضای جامعه را در بر می گیرد.

برنامه شب گذشته "دیروز امروز فردا"، با موضوع حجاب و عفاف در جامعه به مباحثه غلامعلی حداد عادل (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی) و  فهمیه فرهمندپور(مشاور امور بانوان و خانواده وزارت کشور) اختصاص پیدا کرد.

زن ایرانی به لحاظ فکری و فطری به موضوع حجاب تمایل دارد

دکتر حداد عادل با بیان پیشینه ای از حجاب در کشورمان عنوان کردند، حجاب در کشور ما قدمتی پیش از اسلام دارد و زن ایرانی حتی جدای از اسلام همواره عفیف بوده است. به آثار به جا مانده در تخت جمشید که نگاه کنیم، در هیچ کدام از آنها تصویر زنی دیده نمیشود که این از لحاظ باستانی بسیار حائز اهمیت است. پس زن ایرانی به لحاظ فکری و فطری زمینه خوبی در رابطه با موضوع حجاب دارد.

برای پیشبرد عفاف و حجاب در جامعه نیاز به کار تربیتی و فرهنگی است که در این مورد هم خانواده دخیل است هم مدرسه و اجتماع و سایر نهادها. و این امر وقتی به نتیجه میرسد که مغایرتی در کار این نهادها وجود نداشته باشد و نقش خانواده در این بین بسیار چشمگیر است. مثلا تصور کنید کودکی که پیش از 7 سالگی و بعد از این سن در خانه مادری دارد که حجاب مناسبی ندارد، این کودک با ورود به مدرسه هم اگر معلمش در زمینه حجاب تلاش خوبی داشته باشد ممکن است خیلی تاثیر نگیرد، چون نقش مادر بسیار پررنگ تر از معلم است.

طراحان و تولیدکنندگان لباس، پوشش هایی متناسب با حجاب اسلامی یک زن ایرانی عرضه کنند

به گزارش لنگرنیوز ، در ادامه برنامه نظرات افراد جامعه طی گزارشی پخش شد که حجاب را عامل امنیتی همه جانبه دانسته و حفظ آن را پاسداری از خون شهیدان عنوان کردند، و بی حجابی را در اثر تبلیغات و جنگ نرم دشمن علیه ایران می دانستند. همچنین گروهی از مردم روی نقش تولیدکنندگان و طراحان لباس تاکید داشتند.

75 درصد زنان جامعه ما به اصل حجاب معتقدند/ حدود 5-6 درصد خانم ها دچار بدحجابی شدید هستند

در ادامه خانم دکتر فرهمندپور عنوان کرد: هر کدام از نهادهای خانواده، مدرسه، سازمانها و نیروی انتظامی باید سهم خود را به خوبی انجام دهند. نقطه قوت ما زیر ساخت های ما در نظام فرهنگی مان است و شرایط اعتقادی ما در جامعه طبق آماری که از طرف بسیج و نیروی انتظامی ارائه شده خوب است. حدود 75 درصد خانم های جامعه ما به اصل حجاب اعتقاد دارند. اگرچه ممکن است در عمل پوشش مناسبی نداشته باشند، و کمتر از 10 درصد از افراد دچار بدحجابی شدید و مسئله دار هستند. اما متاسفانه این تعداد کم، حضور پرررنگی در جامعه دارند. شما برای اثبات این ادعا میتوانید نگاهی به نماز جمعه ها یا راهپیمایی ها بیندازید. زنان با حجاب ما در روزهای دیگر هفته کمتر در اجتماع دیده میشوند.

دشمن برای بی حجاب کردن زنان ما هزینه می کند/ ما برای داشتن پوشش مناسب در جامعه خودمان برنامه ای نداریم

از سوی دیگر به لحاظ اقتصادی هم در مورد مسئله حجاب کم کاری شده است، به عنوان مثال امروزه یک مانتو زننده که حجاب خوبی ندارد با قیمتی حدود 30 تا 50 هزار تومان می توان تهیه کرد. اما یک مانتو با حجاب مناسب که البته شیک هم باشد بین 150 تا 200 هزار تومان هزینه دارد.یا همین مسئله ساپورت هایی که از سال گذشته مطرح شد با مبلغی حدود 10 تا 15 هزار تومان قابل تهیه بود.

در این بین مجری برنامه عنوان کرد، آیا فکر نمی کنید همین مسئله ساپورت با قیمت ارزان برنامه ریزی شده است؟

بله برنامه ریزی شده بود اما چرا ما برای پوشش مناسب و اسلامی در جامعه نباید برنامه ریزی داشته باشیم؟ ما حتی می توانیم مبلغی را به تهیه کنندگان پوشاک بپردازیم تا پوشش اسلامی با قیمت پایینتر در بازار عرضه شود.

در ادامه دکتر حداد با سیاسی دانستن یک بعد از مسئله حجاب مطرح کرد، از همان 17 دی 1314 که کشف حجاب اجرا شد تا امروز فشار غرب برای برداشتن حجاب از سر زنان ما وجود داشته است.

جوانان اگر خواهان سربلندی و استقلال وطن باشند، حجاب را برمی گزینند

اما الان روی سخن من با جوانان کشور است. آنها به اعتبار جوانیشان عشق و علاقه ای به استقلال وطنشان دارند. از آن جوانی که نماز شب می خواند تا آنکه بی حجاب است، اگر ایران در یک مسابقه ورزشی بین المللی پیروز شود همه شان خوشحال می شوند، پس این نشانه علاقه به سربلندی وطن است. به همه اینها عرض می کنم دشمن استقلال ما را نمیخواهد. چرا اصرار دارند به اسم آزادی با حجاب مقابله کنند؟ اما در کشور خودشان دختر با حجاب را به مدرسه راه نمیدهند؟ مادر با حجاب را در دادگاه مقابل چشم فرزندش با ضربات چاقو می کشند. به دنبال چه هستند؟ جوان ایرانی باید بداند این همه فشار و تبلیغ و مخالفت با حجاب برای این است که این پوشش، استقلال ما مسلمانان را حفظ می کند. دشمن میخواهد فکر جوانان ما را به این مسائل مد و توجه به ظاهر جلب کند تا اینها را از مسائل مهمتر بازدارد. ببینید جوانان ما 8 سال یک جنگ جهانی و تحمیلی را اداره کردند و پیروز شدند به خاطر اینکه از این مسائل جدا بودند. آمار جامعه آمریکا نشان میدهد 60 درصد فرزندان آمریکایی خانواده ندارند.

راهکارهای متفاوت  در بازه های زمانی کوتاه، برای مقابله با حجابی مخربند

یکی از مشکلات ما این است که در زمینه حجاب یک حرف واحد نمی زنیم. یک روز می گوییم نیاز به کار فرهنگی است، روز دیگر میگوییم نیاز به یک کار سازمان یافته  برای مقابله با بی حجابی است و روز دیگر تذکر به افراد را پیش میگیریم.همه اینها حرکتهای موسمی هستند که پس از مدت کوتاهی رها می شوند و این باعث میشود به اقتدار نظام هم ضربه وارد شود.

آقای روحانی همانند روزهای اول ریاستشان به موضوع حجاب اهمیت بدهند

حداد ادامه داد: از آقای روحانی انتظار دارم همانطور که در ماههای اول ریاست جمهوریشان دوبار روی موضوع حجاب تاکید کردند، که یکبار آن عید فطر بود که ایشان گفتند از بانوان کشور که ماه رمضان را با حجاب روزه گرفتند تشکر می کنم.حالا هم در هر فرصتی روی این امر تاکید داشته باشند.

فرهمندپور در ادامه مطرح کرد: همه این مواردی که جناب آقای حداد عنوان کردند در جای خودش مفید و لازم است البته به شرطی که یک طرح کلان و جامع را دنبال کنند. ما برای بهبود فضای حجاب در جامعه سه انتظار اصلی داریم:

خانواده، فرزندانش را معناگرا بار بیاورد نه ظاهرگرا

از خانواده ها انتظار داریم فرزندی تربیت کنند که زمینه و زیرساخت لازم برای حجاب را داشته باشد، خویشتندار و آرمانگرا باشد و آنگونه نباشد که تعلقات و زیبایی ظاهری او را دچار هنجار شکنی کند.

دولت شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را برای با حجاب شدن فراهم کند

از دولت انتظار داریم، اگر نمی تواند شرایط را برای بی حجاب شدن افراد از بین ببرد حداقل شرایط را برای باحجاب شدن فراهم کند، و به این موضوع از جنبه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بپردازد.

سازمانها و دانشگاهها از افراد بخواهند با پوشش مناسب در این محیط ها حضور پیدا کنند

و سومین انتظارمان، حفظ قاطعیت لازم برای مدیریت (حداقل)در محیط های دولتی است. خانمی که ساعت 7 صبح در خیابان با پوشش نامناسب حضور پیدا می کند مطمئنا برای تفریح نیامده، یا دانشجوست یا کارمند است پس با مدیریت و وضع قوانین مناسب در این محیط ها میتوان جلوی خیلی از این ناهنجاری ها را گرفت.

در این قسمت از برنامه تماس تلفنی با سردار احمدی مقدم برقرار شد، ایشان در مورد نقش نیروی انتظامی در اجرای مصوبه شورای عالی فرهنگی پیرامون موضوع عفاف و حجاب توضیحاتی دادند.

آقای روحانی به عنوان یک روحانی و حقوقدان به وظیفه اش پیرامون حجاب عمل کند

سردار احمدی مقدم گفت: انتظارم از آقای روحانی به عنوان یک عالم و روحانی این است که از مبانی اسلام، و به عنوان یک حقوقدان از مبانی حقوقی در این زمینه دفاع و حمایت کنند.

حجاب پاشنه آشیل جمهوری اسلامی است، به طوریکه دشمن فکر میکند اگر زن ایرانی را بی حجاب کند فاتحه جمهوری اسلامی خوانده شده است. و در هر زمان که توانسته اند فشارشان را برای بی حجابی بیشتر کرده اند اما اعتقاده بنده هم مطابق نظر مقام معظم رهبری است که فرمودند: همه فکر می کردند ریزشها غلبه می کند اما امروز شاهد هستیم رویش ها بر ریزش ها غلبه کرده است. همچنین ایشان در سخنرانی نوروز شان در مشهد پیرامون موضوع فرهنگ مطرح کردند:دشمن تلاش می کند شهوت پرستی و لذت جویی را جایگزین همت عالی جوانان کند.

تاکید نیروی انتظامی بر حفظ قانون است/ با عدم رعایت حجاب به عنوان عدم رعایت قانون برخورد می شود

ما در نیروی انتظامی اگرچه تلاش می کنیم کار فرهنگی و اجتماعی انجام دهیم اما معیارهایی برای حفظ قانون داریم، که در صورت عدم اجرای آنها با افراد برخورد می کنیم.

آقای حداد عادل هم اضافه کردند، درست است که حجاب یک امر اعتقادی است، اما وقتی قرار شد حجاب در یک کشور رسمی و قانونی شود با کسی که نخواهد آن را ( مانند هر قانون دیگری) رعایت کند باید چه برخوردی شود؟ نیروی انتظامی باید عاقلانه، حکیمانه و به صورت صحیح و با مدیریت موقعیت وارد عمل شود، دولت و مجلس هم باید ازنیروی انتظامی حمایت کنند.

خانم فرهمندپور هم گفت: اگر همه بخش های دیگر مثل خانواده و مدرسه و جامعه و ... عمل نکنند، وظایف همه اینها بر سر نیروی انتظامی سرازیر میشود.

سردار مقدم هم در خاتمه، قانون را میثاق بین مردم و نیروی انتظامی دانسته، و از این سو مردم را به رعایت قانون دعوت کرد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان