دانشگاه از نگاه امام خمینی(ره)

۱۳۹۳/۰۳/۱۴ ۲۰:۵۷ چاپ کد خبر: 5244

چهاردهم خرداد هر سال ، یادآور عروج مردی از تبار ایمان و مبارزه ، که روح ایستادگی در مقابل ظلم و ستم را در کالبد انسانها دمید و باروحی سرشار از ایمان به مصداق آیه شریفه (مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا ، سوره احزاب ، آیه  ) آن عهد و پیمانی را که با خدای خود بسته بود به خوبی وفا دار ماند و تا آخرین لحظه حیات از ان دفاع نمودو وظیفه خود را سرانجام رساند.


آری امام راحل نه تنها ملت ایران ، بلکه همه ملت های آزاده را بیدار کرد و وظایف آنان را یادآور شد ، بویژه قشر فرهیخته فرهنگیان را که فرمودند ، دانشگاه مبدا همه تحولات است و استقلال طلبی را در دانشگاهیان زنده کرد.


امام راحل سعادتمندی یک ملت را داشتن دانشگاه خوب می داند و می فرماید دانشگاه اگر اصلاح شود ، کشور نیز اصلاح می شود و همانطور دانشگاه بد کشور را به عقب می راند.


امام دانشگاه را محل تربیت انسانها می داند و تمام همت امام این بود که دانشگاه را به سمت اسلامی شدن سوق دهد تا بطور کامل برای پیشبرد اهداف جامعه حرکت کند.


دانشگاه از دید امام خمینی ، آنقدر اهمیت دارد که اگر نقش واقعی خود را نداشته باشد همه چیز مملکت از دست می رود ، بنابراین می توان گفت که دانشگاه هم منشا درد ها و ناملایمات و هم منشا اصلاح و پیشرفت کشور خواهد بود و این امر بستگی به این دارد که دانشگاه ها ، اساتید و دانشجویان چه جهت گیری هایی داشته باشند.


بی تردید توجه به عمق بخشیدن به مسائل فرهنگی می تواند به اسلامی شدن دانشگاه ها نیز کمک کند و لازمه این کار ورود نجبگان و انسان های متعهد و متخصص است که با همه وجود در اعتلای آن بکوشند.


در فضای امروزی باید توسعه علمی در دانشگاه ها حرکت سریعتری به خود بگیرد ، البته هر توسعه فرهنگی در جامعه اسلامی و دینی بی معنا است ، لذا توسعه فرهنگی لازمه هر کاری است.


بر این اساس رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ، سال 1393 را مزین به شعار اقتصاد و فرهنگ نمودند یعنی همراه با پیشرفت اقتصادی ، باید پیشرفت فرهنگی هم شکل بگیردو اصلا فرهنگ مکمل بر سایر امور می باشد


راه دیگر اسلامی شدن دانشگاه این است که به اصل دانش و متون اسلامی آن توجه شود


به امید ان روز که داشنگاهی مفید برای ملت داشته باشیم و بنابرفرموده امام راحل آن چنان دانشگاهی که مرکز تخصصی علمی و انسان سازی باشد که نتنها از کشور های اسلامی بلکه از ملت های دیگر نیز برای تحصیل به دانشگاه های ایران مهاجرت کنند


حجت الاسلام جواد موسی پور


مسئول فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان