عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: امیدواری ها بر این بوده است که توافق نهایی در این مدت حاصل شود، اما اگر چنین نشود ناچاریم توافق ژنو را برای شش ماه دیگر تمدید کنیم تا مذاکرات بتواند ادامه یابد.

 

به گزارش لنگرنیوز ، هیأت های ایران و ایالات متحده آمریکا به سرپرستی سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران، ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا و با حضور هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت 14 امروز (دوشنبه) به وقت ژنو (16:30 به وقت تهران) بر سر میز مذاکره به گفت وگو نشستند.

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان پس از پنج ساعت رایزنی با هیأت آمریکایی با حضور هلگا اشمیت به خبرنگار فارس گفت: در این گفت وگوها که خانم اشمیت نیز حضور داشت موضوعات مطروحه در مذاکرات هسته ای مورد مشورت و رایزنی قرار گرفت.

وی عنوان کرد که گفت وگوها در فضای مثبت و سازنده برگزار شد.

به گزارش فارس این گفت وگوها ساعت 9 صبح سه شنبه به وقت ژنو  (11:30 به وقت تهران) نیز ادامه خواهد داشت.

عراقچی را در این دیدار مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه، حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و بین المللی وزارت خارجه، داود محمدنیا مشاور وزیر خارجه و پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی همراهی کردند.

همراهان ویلیام برنز در این مذاکرات نیز «وندی شرمن» معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا، «رابرت مالی» حقوقدان و متخصص حل و فصل اختلاف و از مدیران ارشد شورای امنیت ملی آمریکا و مشاور ارشد خاورمیانه این شورا، «بروک اندرسون» معاون سابق نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، «جیمز تیمبی» مشاور ارشد شرمن در امور کنترل تسلیحاتی و منع تکثیر سلاح های اتمی، «پاول اروین» مدیر عدم گسترش سلاح در شورای امنیت ملی آمریکا و «ریچارد نفیو» معاون اول هماهنگ کننده سیاست تحریم های وزارت امور خارجه بودند.

عراقچی امروز در بدو ورود به ژنو در جمع خبرنگاران هدف از برگزاری این دیدارها را رایزنی های جزیی تر و مفصل تر برای بررسی بیشتر گزینه ها و حالات مختلف دانست تا دو طرف بتوانند دیدگاه هایشان را به هم نزدیک تر کنند

وی با بیان اینکه هنوز فاصله ها بین دو طرف در موضوعات مختلف وجود دارد، تأکید کرد: برای نزدیک شدن دیدگاه ها باید تلاش بسیاری شود و طرف های ما باید تصمیمات سختی بگیرند تا بتوانند دیدگاه های ما را تأمین و با پذیرش حقوق ملت ایران آن را تثبیت کنند.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته ای از 26 تا 30 خرداد در شهر وین گفت: انتظار ما این است که در این دور بتوانیم از کلیات وارد جزئیات شویم و نگارش متن توافق جامع را آغاز کنیم؛ انتظاری که از مذاکرات وین 4 داشتیم.

عراقچی ابراز امیدواری کرد که در نشست بعدی این هدف تحقق یابد تا بتوان اختلافات را در مسائل کلی به هم نزدیک تر کرد و به جزئیات پرداخت که به گفته وی البته این هنوز خوشبینانه است.

وی گفت: در این مذاکرات هدفی جز تثبیت حقوق ملت ایران در موضوع هسته ای برای مقاصد صلح آمیز نداریم که امیدواریم به این هدف در فرصت باقیمانده تا پایان شش ماه اول توافق ژنو برسیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: امیدواری ها بر این بوده است که توافق نهایی در این مدت حاصل شود، اما اگر چنین نشود ناچاریم توافق ژنو را برای شش ماه دیگر تمدید کنیم تا مذاکرات بتواند ادامه یابد.

عراقچی در عین حال گفت: هنوز زود است قضاوت کنیم که آیا نیاز به تمدید توافق ژنو هست یا نه، هنوز امیدواری وجود دارد که قبل از پایان شش ماه این توافق، 30 تیر بتوانیم به توافق نهایی برسیم.

هیأت ایرانی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 21 و 22 خرداد ماه نیز در حاشیه نشست خلع سلاح در رم با هیأت روسی به گفت وگوی دوجانبه خواهد پرداخت.

آنگونه که عراقچی عنوان کرد رایزنی های دوجانبه با دیگر هیأت ها نیز در دستور کار قرار دارد.

دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 قرار است روزهای 26 تا 30 خرداد ماه در وین برگزار شود.

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان